actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2017, 17:10
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
Wereldbank stopt per 2019 met financiering olie- en gasprojecten

De Wereldbank zal vanaf 2019 geen olie- en gasprojecten meer financieren. Uitzondering wordt gemaakt voor bepaalde gasprojecten in arme landen.

De Wereldbank maakt het nieuwe beleid dinsdag bekend vanaf de klimaattop One Planet, die momenteel plaatsvindt in Parijs. De bank laat weten de eigen werkzaamheden aan te passen, en daarbij "de snel veranderende wereld" te erkennen.

Dinsdagochtend liet de Nederlandse bank ING weten vanaf 2025 geen energiebedrijven meer te financieren die voor meer dan 5 procent afhankelijk zijn van kolen. Per direct gaat de bank al niet meer in zee met nieuwe klanten die voor meer dan 10 procent in kolen zitten.

Uitgebreidere bron (Engels): South China Morning Post, 12 december 2017 (http://www.scmp.com/news/world/euro...s-2019-pressure)

Nederlandstalige bron: MSN nieuws, 12 december 2017 (https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/ot...BBGEeik#image=1)

Mening: Ik vind dit een belangrijke en enorm positieve beslissing van de Wereldbank. De impact hiervan staat totaal niet in verhouding met de media-aandacht ervoor die erg beperkt is. De aanwezige grondstoffen maar vooral energiebronnen op onze planeet zijn gelimiteerd en uitputbaar. De mentaliteit om over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen wordt al jaren gestimuleerd waar mogelijk (bijvoorbeeld de "groene certificaten" voor zonnepanelen...). De grote keerzijde was echter dat overheden en andere "machtige" instanties hard werden beïnvloedt door het lobbywerk van oliereuzen waardoor ze consistent bleven vasthouden aan een beleid dat de maatschappij toelaat olie en gas en masse te verbruiken. Het spreekt voor zich dat de multinationals die aardolie (en aardgas) produceren en verkopen er baat bij hebben dat de bevolking hun olie blijft gebruiken. Ik denk echter dat de omvang van deze multinationals, de oliegiganten of oliereuzen soms genoemd, hard onderschat wordt. Dergelijke olieproducenten hebben een even grote omzet als vele kleine landen zoals België. Het gevolg is dat die olieproducenten een enorm sterke politieke invloed hebben. Ze twijfelen ook niet om deze invloed zo sterk mogelijk uit te oefenen. Hierdoor werd bijvoorbeeld in Duitsland de diesel-motor jarenlang enkel en alleen in leven gehouden omdat bepaalde erg machtige bedrijven hier baat bij hadden. De Duitse regering had er dan weer baat bij dat ze gesteund werden door die machtige bedrijven en ook nog eens belastingen konden innen.

Dat de Wereldbank geen olie- en gasprojecten meer wilt financieren, vind ik een duidelijke stap in de goede richting. Een totalitaire mentaliteitsverandering zal nodig zijn en zal niet plaatsvinden als die zich beperkt tot zonnepanelen op daken terwijl overheden de hand schudt van de bedrijven die met al hun macht tegen die mentaliteitsverandering zijn. Hoe graag olie- en gasbedrijven de vervuilende energiebronnen ook behouden in onze maatschappij, is dat op lange termijn onmogelijk. Ik hoop dat deze beslissing ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd, want het houdt een signaal in van een belangrijke financiële instelling naar andere instanties en overheden om hetzelfde te doen.

Ik ben door dit artikel ook meer overtuigd van het effect van het consequent organiseren van klimaattops. Ik was eerder namelijk sceptisch tegenover de concrete gevolgen van die klimaattops.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.