actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2017, 09:50
Elias.H*ns Elias.H*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 31
Michel: ‘Kernuitstap tegen 2025 wordt extreem moeilijk

Michel: ‘Kernuitstap tegen 2025 wordt extreem moeilijk

Eerste minister Charles Michel (MR) is niet overtuigd van de haalbaarheid van een kernuitstap tegen 2025. 'Dat wordt extreem moeilijk', zegt hij woensdag in Le Soir, al houdt hij zelf wel vast aan de richtdatum.

De premier legt de bal nu in het kamp van de gewesten. Het federale heeft zijn job gedaan, en de regio’s moeten nu met objectieve cijfergegevens komen en voorstellen formuleren over hoe de kernuitstap in 2025 toch haalbaar is, meent Michel. 'Mijn intuïtie zegt dat als iedereen volledig mee is, we 2025 misschien nog kunnen halen.'

De vier ministers van Energie in ons land bereikten maandag een akkoord over het Energiepact. De ontwerptekst moet wel nog worden voorgelegd aan de verschillende regeringen, en daar knelt het schoentje: N-VA, zowel Vlaams als federaal in de meerderheid, torpedeerde het pact dinsdagavond bij monde van Vlaams parlementslid Andries Gryffroy.

'Noch in de Vlaamse regering, noch in de federale regering zal onze partij dit pact goedkeuren', zei hij in Terzake, 'omdat het niet onderbouwd is, omdat de betaalbaarheid en duurzaamheid in gevaar komen en omdat de bevoorradingszekerheid niet gegarandeerd is.'

‘Michel moet vasthouden aan kernuitstap’

Groen-fractieleider Kristof Calvo begrijpt niet dat Michel één dag na het akkoord van de vier Energieministers de kernuitstap al opnieuw op losse schroeven zet.

‘Het moet toch mogelijk zijn om langer dan één dag duidelijk te zijn over de kernuitstap? We zijn een dag verder en de premier zaait al twijfels bij het voornemen om de oude kerncentrales te sluiten in 2025. Andermaal krijgt N-VA, stilaan de beste lobbyist van Engie, haar goesting’, vindt Calvo.

Groen wil vanuit de oppositie een partner zijn van een ambitieus en duidelijk pact. ‘Maar dan moet Michel de kernuitstap wel behouden. De twijfel is trouwens nefast. Onzekerheid is de grootste vijand van investeringen in hernieuwbare energie, die we net dringend nodig hebben om onze klimaatdoelstellingen te halen’, besluit Calvo.

Bron: De standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171213_03240281

Mijn mening: De regering is al enkele jaren bezig met de kernuitstap. Zelf vind ik dit een zeer goed plan. We kunnen de kernreactoren niet blijven gebruiken. Er zijn al problemen opgetreden met kernreactoren en ik denk niet dat wij dat hier willen meemaken. Als we de kernreactoren effectief in 2025 bedrijf stellen, gaat dit niet gemakkelijk zijn denk ik. We kunnen dan niet meteen beginnen met de afbraak van deze kernreactoren. Er gaat eerst gezorgd moeten worden voor het kernafval. Daarbij moet ons milieu zo weinig mogelijk geschaad worden. Ik vind dat we dit niet moeten uitstellen. We moeten niet enkel stilstaan naar de sluiting van de kernreactoren maar ook naar de zoektocht naar hernieuwbare, duurzame energie.

Laatst aangepast door Elias.H*ns : 13th December 2017 om 10:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.