actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 21:24
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
‘Vrijmaken fietspaden kwam trager op gang’

De sneeuwval had niet alleen gevolgen voor automobilisten, ook fietsers ondervonden veel hinder. Op sociale media regende het klachten. ‘Fietspaden vrijmaken is een prioriteit, maar gaat trager dan de rijweg’, zegt Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

De fietspaden vrijmaken raakten gisteren maar moeilijk vrijgemaakt. ‘Het preventieve strooizout was weggespoeld door de regen. Daarna is de sneeuw blijven liggen’, zegt Daniëls.

Agentschap Wegen en Verkeer heeft 150 machines specifiek om fietspaden vrij te maken. ‘Maar dat gaat natuurlijk veel trager dan een autoweg sneeuwvrij maken’, aldus Daniëls. ‘Een sneeuwruimer rijdt gemakkelijk 50 km/h, die snelheden kunnen om veiligheidsredenen niet gehaald worden op een fietspad.’

Fietspaden die naast de weg liggen, worden ook bestrooid of geruimd door strooiwagens. Maar de wagens duwen de sneeuw op het fietspad, waar het opgehoopt blijft liggen. Daardoor is het moeilijker te ruimen.

Als het fietspad niet geruimd is, heeft de fietser dan een andere optie? Zeker: hij mag altijd op de rijbaan fietsen als het fietspad niet vrij is. ‘Dat geldt in alle omstandigheden’, aldus de politie.

Bron: De Standaars, 12 december 2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03238485

Mening:
Ik begrijp aan de hand van de argumenten die in het artikel vermeld worden dat het zeer moeilijk is om de fietspaden vrij te houden. Toch vind ik dat ook hier veel efficiënte aandacht aan gegeven moet worden omdat zelfs vandaag fietsen leidde tot te voet voortgaan, gevaar en geërgerde autobestuurders. Tuurlijk begrijp ik dat er niemand voor de sneeuw gezorgd heeft maar op de rijbaan fietsen is volgens mij echt geen oplossing. Wanneer ze meer aandacht besteden aan fietspaden zullen mensen die met de fiets kunnen en willen minder snel naar de auto grijpen, wat milieuvriendelijker is en voor (een beetje) minder files zorgt.

Laatst aangepast door laura.d*ies : 12th December 2017 om 21:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.