actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 20:51
Ruben.C*vens Ruben.C*vens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: Herenthout
Posts: 20
Dit is Dracula, de teek die zich 99 miljoen jaar geleden voedde met dinosaurusbloed

Dinosauriërs hadden in hun tijd niet alleen af te rekenen met vulkaanuitbarstingen en gigantische roofdieren. Ze werden ook geteisterd door teken, zo blijkt uit een nieuw onderzoek in Nature Communications.

Onderzoekers van Oxford University en Spaanse experts hebben de restanten van teken gevonden in Myanmar. Eén parasiet zat vastgehaakt aan een dinosaurusveer, twee andere bevonden zich in dinosaurusresten, en een vierde teek zat vol bloed.
Net als in de film Jurassic Park waren de teken zo goed als intact gebleven in 99 miljoen jaar oude barnsteen. Dat is een gefossiliseerde vorm van boomhars, waarin vaak fossielen gevonden worden. De plakkerige stof bevat vaak restanten van huid, pels, veren of zelfs hele organismen, zoals teken.

Vol bloed

Een van de teken die nu gevonden werden, is een nieuwe maar intussen uitgestorven soort. Het Brits-Spaanse team doopte de teek Deinocroton draculi, of ‘Dracula’s verschrikkelijke teek’, omdat de parasiet vol bloed zat.
De onderzoekers sluiten de hoop om DNA-resten te vinden uit, omdat de molecules te fragiel zijn om miljoenen jaren te overleven. Maar de ontdekking is zo ook al het duidelijkste bewijs tot nu toe dat teken zich voedden met het bloed van gevederde dinosauriërs.

Niet van een vogel

“Teken zijn beruchte bloedzuigende, parasitaire organismen”, zegt Enrique Peñalver van het Instituto Geológico y Minero de España, hoofdauteur van de studie. “Ze hebben een grote impact op de gezondheid van mensen, vee, huisdieren en wilde dieren. Tot nu toe was er geen bewijs van hun rol in de geschiedenis.”
Uit fossielen is gebleken dat veel tweevoetige dinosauriërs of theropoda bedekt waren met veren. Die groep bestaat uit vogelachtige dinosauriërs, de voorlopers van onze huidige vogels, maar ook dieren die niet konden vliegen. “We kunnen dus niet weten aan welke dinosaurus de teken zich voedden”, zeggen de onderzoekers. “Maar de leeftijd van de barnsteen bevestigt wel dat de veer zeker niet van een moderne vogel was.”

Bron: HLN
Geraadpleegd van JC op 12 december 2017 20u12
Link: https://www.hln.be/wetenschap-plane...bloed~ab5dc475/


Mijn mening:
ik kon het niet nalaten om op dit artikel te reageren, ook al heb ik mijn aantal posts bereikt. Ik vind het uiterst geweldig dat deze ontdekking gedaan is! Evolutiebiologie fascineert mij normaal al enorm, maar deze Dracula vindt ik toch wel het topje van de ijsberg. Het feit alleen al dat zo'n beestje zich kan vasthaken aan een gevederde dinosaurus vind ik indrukwekkend, nog maar te bekijken onder welke omstandigheden dit 99 miljoen jaar geleden gebeurt is. En dat die nu op dit moment nog altijd zuiver bloed van de dino's in zich draagt vind ik nog indrukwekkender. Wauw, wat een verhaal!!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.