actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2017, 14:17
Ruben.C*vens Ruben.C*vens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: Herenthout
Posts: 20
Spaanse krant: "'Vlaams-nationalisten met heimwee naar Hitler beschermen Puigdemont"

De Spaanse krant ABC brandt in een artikel dat gisteren verscheen de N-VA helemaal af. Staatssecretaris Theo Francken (N-VA) voor Asiel en Migratie deelt het bewuste stuk vandaag op zijn twitterpagina en zegt in het Spaans als een neonazi te worden geportretteerd. Hij herinnert de krant eraan dat er nog steeds Catalaanse politieke gevangenen in Spaanse gevangenissen zitten opgesloten.

Met krantenkoppen als 'El valedor de Puigdemont en Bélgica ampara a defensores del genocidio Judío (vrij vertaald: Medestanders van Puigdemont in België steunen verdedigers van de genocide op de Joden) en'Nacionalistas flamencos nostálgicos de Hitler protegen a Puigdemont' (vrij vertaald: 'Vlaams-nationalisten met heimwee naar Hitler beschermen Puigdemont') omschrijft Brussels ABC-correspondent Enrique Serbeto de N-VA als een partij die "zonder enige scrupules flirt met het donkerste verleden". "Sommige leiders verbergen hun bewondering niet voor degenen die de invasie van Hitlers nazi-Duitsland toejuichten".

Directe aanleiding is de Catalaanse pro-separatistische massademonstratie van vorige week in Brussel, waar een afvaardiging van de N-VA aan deelnam. Dat Francken aanbood om Puigdemont politiek asiel in België te verlenen, "omdat hij in Spanje niet eerlijk zou worden behandeld" is een doorn in het oog van de doorgaans conservatieve (en dus regeringsgezinde) krant.

De ABC bericht onder meer over de aanwezigheid van Francken in 2014 op het feest voor de 90ste verjaardag van Bob Maes, oud-Volksunie-senator, colloborateur en oprichter van de Vlaamse Militanten Organisatie (VMO). "Maar in de archieven vind je nog steeds de foto's van Bob Maes in Duits uniform of de toespraken van Staf De Clerck die de uitroeiing van de Belgische Joden rechtvaardigen", luidt het in de krant. "Noch partijleider Bart De Wever, noch andere N-VA-'ers wezen hem terecht. Premier Charles Michel, een Franstalige liberaal, weigerde hem te berispen".

Eurostadion

Ook het vorige week afgevoerde Eurostadion aan de Brusselse ring wordt in het stuk aangehaald. Het project is volgens ABC door toedoen van de Vlaams-nationalistische regeringspartij gekelderd omdat zij weigerde mee te werken aan een project dat als "motor kon dienen om de nationale (Belgische) cohesie te versterken".

Waarom de N-VA de Catalaanse separatisten volop steunt, is volgens ABC heel duidelijk. "Beiden streven ze hetzelfde doel na. Alleen hebben de Vlaams-nationalisten het nog niet aangedurfd wat de Catalaanse separatisten wel al deden". De krant doelt op het uitroepen van de Vlaamse onafhankelijkheid.

Bron: De Morgen
Geraadpleegd op 12-12-17, 12.10u van mvdb
Link: https://www.demorgen.be/buitenland/...emont-b2c0e36b/

Mijn mening:
Ik vind ten eerste wel dat men altijd wel wat te snel is met iemand te etiketteren. Nu is Theo Francken het slachtoffer van de Spaanse kranten. Hierbij wordt er met vuil gesmeten, hij wordt geportretteerd als een neo-nazi en een fascist. De vraag
is wat hiervan aan is en wat niet. Dat Francken hier wordt vergeleken met een Hitler fanaat vind ik fel overroepen, maar dat hij ooit aanwezig was in 2014 op het feest voor de 90ste verjaardag van Bob Maes, oud-Volksunie-senator, colloborateur en oprichter van de Vlaamse Militanten Organisatie (VMO) is volgens mij wel een feit. De partijleden van N-VA komen voor een deel (maar zeker niet allemaal) verder van de vroegere Volksunie, dus zou ik me er niet over verbazen dat Theo Francken wel degelijk aanwezig was op dat feestje van Maes. En ook over hun beweringen dat de N-VA subtiel de onafhankelijk van Vlaanderen nastreven, zoals Charles Puidgemont onafhankelijk van Catalonië nastreeft (maar hij het wél durft doorzetten) hebben ze in de krant gelijk. Maar natuurlijk blijft het belangrijk dit hele verhaal te relativeren, want de waarheden dekken de onwaarheden toe en vice versa. De zee leert me bij deze gehele politiek complexe situatie dat de wind snel van richting kan veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.