actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2017, 15:28
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Meer dan 60.000 kijkers voor islamitische eredienst op VRT


De VRT zond zondag voor de eerste keer tussen 10 en 11 uur een islamitische eredienst uit. De uitzending haalde gemiddeld 60.388 kijkers, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 12,2 procent. 'Dat ligt helemaal in de lijn met het vaste publiek dat er voor dergelijke uitzendingen is', aldus VRT-woordvoerder Hans Van Goethem maandag.


De openbare omroep maakte onlangs bekend dat hij voortaan ook twee islamitische erediensten per jaar zal uitzenden. Die komen naast de bestaande rooms-katholieke missen en de erediensten van de andere erkende religies in ons land.

De uitzending van zondag werd op 6 december opgenomen in de Hasaan Ebno Tabit Moskee in Genk, naar aanleiding van de verjaardag van de geboortedag van de profeet Mohammed.

Voorlopig komt het gemiddelde aantal kijkers voor alle erediensten dit jaar uit op 62.675. 'De laatste jaren ligt dat cijfer altijd tussen 60.000 en 65.000 kijkers', zegt Hans Van Goethem. 'Voor de rooms-katholieke missen ligt dat met 71.000 kijkers iets hoger.'

Volgens de VRT-woordvoerder liggen de kijkcijfers voor de eerste islamitische eredienst 'helemaal in de lijn met het vaste publiek dat er voor dergelijke uitzendingen is.'


Bron: De Standaard, 11:38, 11/12/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171211_03236502

Eigen mening: Ik ben aangenaam verrast dat de vrt dit initiatief heeft genomen. Ik had in ieder geval niet gedacht dat er in de nabije toekomst zelfs zulke stappen ondernomen zouden worden. Vorig jaar bleek er uit een onderzoek over religie in België dat Islam, verassend of niet, de meest voorkomende en beoefende religie is, dus het lijkt ook onlogisch dat hier op onze televisiezenders weinig tot geen representatie voor bestaat. Dit is nu de eerste stap in die richting. Ik denk deze acties twee zeer uitlopende reacties kan hebben. Doordat het opgenomen wordt in onze directe leefomgeving via televisie gaan mensen door de cultuur te zien en er meer over te leren, misschien ook meer begrip kunnen tonen hiervoor, omdat het niet meer zo ver af lijkt. Anderzijds denk ik dat veel mensen dit zouden afketsen, wat tot een averechts effect zou leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.