actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2017, 09:52
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Verslaving aan smartphone zorgt voor depressie en angsten bij tieners

Verslaving aan smartphone zorgt voor depressie en angsten bij tieners

Stellen dat tieners alsmaar meer afhankelijk worden van hun smartphone, mag intussen gelden als schoolvoorbeeld van 'een open deur intrappen'. Een nieuwe studie toont aan dat die afhankelijkheid een impact kan hebben op de hersenen van die tieners. Wanneer ze verslaafd zijn aan hun smartphone, lopen tieners een groter gevaar op depressie en angsten.

Onderzoekers van de universiteit van Seoel hebben een onevenwicht ontdekt in de hersenchemie van jongeren die verslaafd zijn aan smartphones en het internet. De wetenschappers namen hersenscans van 19 aan internet of hun smartphone verslaafde tieners en vergeleken die met de scans van 19 'gezonde' controlepersonen. Twaalf van de 19 verslaafden kregen ook negen weken therapie. Daarnaast werden ook tests afgenomen om de graad van verslaving te meten. "Hoe hoger de score, hoe ernstiger de verslaving", verklaart professor Hyung Suk Seo, auteur van de studie.

Slapeloos en impulsief

Uit de resultaten bleek dat de verslaafde tieners opmerkelijk hogere scores haalden op het vlak van depressie, angsten, slapeloosheid en impulsiviteit dan de controlegroep.

De hersenscans onthulden ook afwijkende waarden van de chemische stof die hersensignalen vertraagt en van de chemische stof die ervoor zorgt dat hersencellen elektrisch actiever worden.

Vorige studies hebben aangetoond dat de stof die hersensignalen vertraagt een rol speelt bij ons gezichtsvermogen, onze motorische vaardigheid en het bijsturen van onder meer angsten. De resultaten toonden bij de verslaafde tieners veel hogere waarden van de stof die hersensignalen vertraagt en veel lagere waarden van de stof die ervoor zorgt dat hersencellen actiever worden. Dit wijst erop dat die stoffen nauw verband houden met de verslaving aan de smartphone.

Denken en doen

Na de gedragstherapie bleken de waarden van voornoemde chemische stoffen te normaliseren. In de behandeling werd cognitieve therapie, waarbij de gedachten worden onderzocht, gekoppeld aan gedragstherapie, waarbij de daden worden onderzocht. Deze behandeling deelt een groot probleem op in een aantal kleinere deelproblemen, waarna gewerkt wordt aan het stilleggen van negatieve gedachtenprocessen. Na negen wekelijkse therapiesessies bleken de hersenwaarden te normaliseren.

Sociale etiquette overtreden

Een andere studie bracht vorige week aan het licht dat mensen zo afhankelijk zijn van hun smartphone, en in het bijzonder van Wi-Fi, dat ze geen graten zien in het overtreden van sociale etiquette om hun smartphone te kunnen gebruiken. Uit een onderzoek van iPass, een bedrijf dat instaat voor mobiele connectiviteit, bleek dat mensen in de meest ongepaste situaties de behoefte om hun telefoon te checken niet kunnen bedwingen.

Zeven procent doet dat tijdens het vrijen, 72 procent doet het op het toilet en 11 procent kan het zelfs niet laten tijdens een begrafenisplechtigheid. Bijna twee op de drie verklaarde zich angstig te voelen wanneer er geen wifi is. 61 procent van de bevraagden (in de VS en Europa) verklaarde dat het onmogelijk is wifi op te geven. 58 procent zou seks opgeven voor wifi, 42% zou er junkfood voor laten staan, 41% zou er de sigaret voor laten, 33% zou er alcohol voor laten staan en 31% zou er drugs voor opgeven. Een kwart van de ondervraagden zou zelfs wifi verkiezen boven een bad of douche en 19% zei wifi te verkiezen boven menselijk contact.

De dames van Kenji Minogue wisten het vier jaar geleden al: "Een koffie na het eten, ons recht van spreken, ons betaald verlof, ons één keer in de week, onze wifiverbinding? Dat pakken ze ons niet af!"

Bron:
De Morgen, maandag 11 december 2017, https://www.demorgen.be/wetenschap/...eners-b211c538/

Mening:
Ik schrik op van de cijfergegevens die aangehaald worden in het artikel. Wanneer ik dit artikel lees, moet ik onmiddellijk aan mijn 14-jarige puber-zus denken. Het eerste wat zij altijd doet als we ergens komen is 'checken' of er Wifi is. Het gaat soms zelfs zo ver dat ze aan obers vraagt wat de Wifi-code is. Ik denk dat Wifi en dan met uitermate smartphones niet meer weg te denken zijn uit de maatschappij van tegenwoordig. Het is ook vaak zo dat 'je niet mee bent met je tijd en je saai bent' als je geen smartphone ter beschikking hebt. De smartphones zijn er zo op gemaakt dat ze zelfs automatisch naar Wifi-verbindingen zoekt voor jou. Dat tieners symptomen van slapeloosheid vertonen wanneer ze verslaafd zijn aan hun gsm, is voor mij herkenbaar in mijn zus. Wij hebben thuis regels opgesteld dat ze haar gsm beneden moet laten als ze gaat slapen, maar ze is dan zo sluw om een oude gsm boven op haar kamer te houden waarmee ze nog wel op het internet kan... De stof die de hersenactiviteiten verlaagt zou bij tieners die verslaafd zijn aan hun smartphone en/of Wifi zou veel hoger zijn dan bij mensen/tieners die dat niet zijn. De stof die daarentegen de hersenactiviteit versneld of versterkt zou lager liggen dan bij een 'normale' mens. Hier kan ik ook zeker een beeld van scheppen als ik opnieuw denk aan mijn zus. Jammer dat die smartphones zo ingeburgerd zijn in de maatschappij, want soms zie je een hoopje jongeren staan met elk van hen een mooie smartphone in hun handen, maar er is in dat hoopje weinig tot geen échte communicatie te zien tussen elkaar, gsm's staan op de eerste plaats...

Laatst aangepast door Eline.A*riaensen : 11th December 2017 om 10:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.