actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2017, 11:29
Nikki.S*arckx Nikki.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Tessenderlo
Posts: 35
Markeerstift helpt niet om leerstof te onthouden

Markeerstift helpt niet om leerstof te onthouden

Studenten die hun cursussen met de markeerstift in een kleurboek veranderen, bewijzen zichzelf daarmee geen dienst. Jezelf overhoren is een veel efficiëntere manier om nieuwe leerstof te onthouden, meldt de Volkskrant.


Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker en sneller je de kennis bij een ondervraging ophaalt, zo blijkt uit onderzoek van Gesa van den Broek, onderwijspsychologe aan de Universiteit Utrecht.

Van den Broek liet middelbare scholieren en volwassenen Engelse en Latijnse woorden leren met een overhoorprogramma. Mensen die zichzelf overhoorden, onthielden meer en konden sneller het antwoord geven dan mensen die de stof markeerden en herlazen. Van den Broek: ‘Je onthoudt zaken beter als je het jezelf moeilijk maakt. Dan moet je graven in je geheugen.’

Ouders kunnen hun kinderen helpen door ze te overhoren, volgens Van den Broek. Ze moeten het hun kinderen daarbij niet te makkelijk maken, adviseert ze in de Nederlandse krant. ‘Vraag woordenrijtjes niet steeds in dezelfde volgorde op en geef niet te veel tips. Stop niet met overhoren als je kind elk woord weet, maar laat ook de woorden die het kent geregeld terugkomen. Herhaal het overhoren een aantal keer gedurende de dagen voor de toets.’

Ook feedback helpt bij het onthouden. Mensen worden zekerder als ze horen dat hun antwoord goed was. En als ze bij een fout antwoord het goede antwoord te zien krijgen, helpt dat om het de volgende keer wel goed te doen.

mening: ik denk dat iedereen best zijn eigen manier vindt om te studeren. Als je nood hebt om alle titels in dezelfde kleur te markeren, dan moet je dat doen. Ik denk dat het proces hier minder belangrijk is dan het resultaat. Ikzelf markeer amper en anderen markeren heel veel. Uiteindelijk tellen de resultaten op de testen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2017, 18:48
Nikki.S*arckx Nikki.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Tessenderlo
Posts: 35
aanvulling eigen mening en bronvermelding

Bron: De Standaard 5/10/17 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171005_03114044

Mening:
Het is namelijk zo dat sommige mensen heel visueel ingesteld zijn. Deze onthouden beter als ze alle titels in eenzelfde kleur zien om zo een betere samenvatting of samenhang in een tekst te kunnen vinden. Zoals al eerder vermeldt in mijn vorige mening, markeer ik persoonlijk weinig. Ik zal wel de belangrijke woorden of sleutelwoorden aanduiden met een stift maar ik zal bijvoorbeeld niet alle hoofdtitels met paars markeren en de ondertitels met geel enzoverder. Ik vind dat dit echt van persoon tot persoon afhangt om ervoor te zorgen dat jouw manier werkt voor jezelf. Als persoon A nood heeft aan een hele serie van kleuren en lijnen in zijn cursus dan is dat zijn goede recht. Zoals ik ook al eerder zei: de punten worden uitgedeeld aan de eindmeet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.