actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2017, 15:09
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Politie waarschuwt voor dodelijk internetspel dat ook België verovert

Het zogenaamde zelfmoordspel Blue Whale Challenge dat momenteel op social media circuleert zou vorige maand tot de dood geleid hebben van twee Russische tienermeisjes. Ook in België zijn er volgens de politie van de Borinage-streek in Henegouwen al vier jongeren tot een “vergevorderd stadium van het spel” geraakt.

Wat is de Blue Whale Challenge?
Deelnemers aan het spel moeten 50 dagen lang elke dag een gevaarlijke uitdaging uitvoeren. Dat gaat van onschuldige zaken zoals het bekijken van een horrorfilm en een dag niet praten tot extreme vormen van zelfverminking. Bij elke stap moeten de jongeren een foto plaatsen op sociale media. Helemaal op het einde worden ze ten slotte aangespoord om het spel te ‘winnen’ door zelfmoord te plegen. De specifieke naam ‘Blue Whale’ verwijst naar het bijgeloof dat blauwe vinvissen vrijwillig op het strand aanspoelen om te sterven.

Oorsprong in Rusland
In Rusland onderzoeken ze nu de dood van twee tienermeisjes die naar alle waarschijnlijkheid gestorven zijn als gevolg van het spel. De twee Russische meisjes, Yulia Konstantinov (15) en Veronika Volkova (16), kwamen om het leven na een fatale val van de 14de verdieping van een appartementsgebouw.

Vier Belgische jongeren
De Belgische politie van de zone Borinage in Henegouwen heeft recent ook een waarschuwing uitgestuurd via hun Facebookpagina en vraagt scholen om extra waakzaam te zijn. Dit naar aanleiding van vier Belgische jongeren die in een “vergevorderd stadium van het spel” zouden geraakt zijn.
“Het is vooral verontrustend dat de ouders helemaal niet op de hoogte waren waarmee hun kinderen bezig waren,” aldus Didier Moulin van de politiezone Borinage. “We willen zeker geen paniek zaaien, maar het is van het grootste belang dat scholen en ouders alert zijn.”

Bron:
Het nieuwsblad (13/03/2017) http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...campaign=seedin

Eigen mening:
Ik vind dat dit spel meteen verwijderd zou moeten worden en dat het een verkeerd signaal geeft aan jongeren. Jongeren aanzetten tot zelfmoord is echt fout! Aan de ene kant begrijp ik niet welk plezier de makers uit dit spel halen maar aan de andere kant kan ik niet vatten hoe jongeren zich laten meeslepen in dit spel. In onze maatschappij zijn er verschillende instanties waar jongeren terecht kunnen om te praten over hun problemen. Zelfmoord plegen is niet de juiste oplossing. Wanneer iemand psychische problemen heeft of aan een ernstige ziekte lijdt zoals kanker kan ik het min of meer plaatsen dat ze zelfmoord als de enige uitweg zien. Zelfmoord plegen omwille van een uitdaging in een spel is onbegrijpbaar. Ik zou mijn eigen leven nooit riskeren voor een spel. Ik denk dat er dan andere manieren zijn om je te amuseren. Wat nog straffer is, is dat de ouders niet op de hoogte waren. Ze wisten niet waarmee de jongeren bezig waren. Ik ben van mening dat de uitvinders een zware straf verdienen omdat ze zoveel mensen verdriet bezorgen. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit spel al tot verschillende zelfmoorden heeft geleid. Ik denk dat het ons plicht is als leerkracht om dit te melden in de les en een discussie te voeren met de leerlingen over dit fenomeen. We moeten hen duidelijk maken dat dit spel gevaarlijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2017, 17:57
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Ik sluit mij aan bij de mening van Evelien.
Er moet in de opvoeding van jongeren echt aandacht geschonken worden aan het feit dat jongeren nog erg beďnvloedbaar zijn. Ze moeten zowel door hun omgeving als door de leerkrachten erop gewezen worden dat ze steeds kritisch moeten blijven. Het is echter ook aan de omgeving of de leerkracht om een veilig klimaat te creëren waarin een jongere durft toegeven dat het al eens wat minder gaat. Ze moeten weten dat ze steeds ergens terecht kunnen met hun verhaal en/of donkere gedachten. Indien de jongeren op een juiste manier geholpen of alvast het probleem tijdig gesignaleerd wordt kunnen veel van deze zelfmoorden vermeden worden.
Naar mijn mening is het ook erg belangrijk om de mentaliteit van de jongeren te veranderen. Als deze het spel veroordelen en dit ook duidelijk aan andere tonen gaat de status van het spel al erg naar beneden.
Veel jongeren worden aangetrokken tot dit spel omdat ze hun vrienden er over horen praten en het wordt als 'cool' aanvaard. Men onderschat vaak de invloed die jongeren hebben op elkaar. Een mooi voorbeeld van hoe men jongeren makkelijk kan beďnvloeden komt naar boven in de film van 'Die Welle'. De film vertelt over een groep jongeren die niet geloven dan beweging als het nazisme in een hedendaagse maatschappij niet meer kan voorvallen. De leerkracht voert een experiment uit met deze groep. Hij zorgt ervoor dat ze zich geen profileren als een groep waarin buitenstanders niet aanvaard worden en als slecht ervaren worden.
In de film wordt duidelijk gemaakt dan men nog steeds een autocratie kan bekomen. Deels omdat het ook om een klasgroep met jongeren gaat die op hun leeftijd ook nog eens extra beďnvloedbaar zijn omdat ze ergens willen bij horen. Het is belangrijk om ergens bij te horen. Men kan dus ook de vergelijking trekken naar het 'spel' van the blue whale. De jongeren die zich niet aanvaard voelen worden in dit spel wel aanvaardt en zullen dan ook als het ware blindelings volgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.