actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2017, 11:44
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Werkgevers mogen hoofddoek verbieden op de werkvloer

Werkgevers mogen hun personeel verbieden om een hoofddoek of een ander religieus symbool te dragen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie beslist. Een Belgische vrouw was naar het Hof gestapt. Haar werkgever, beveiligingsbedrijf G4S, had haar gevraagd om geen hoofddoek te dragen op het werk. Omdat ze haar hoofddoek toch bleef dragen, werd ze ontslagen.

Het Europees Hof zegt nu dat een werkgever wel degelijk aan zijn personeel mag vragen er neutraal uit te zien. Maar dat moet dan wel gelden voor álle religieuze, politieke en filosofische symbolen, zegt het Europees Hof.
Een Belgische moslima en Unia (het vroegere Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding) hadden een zaak aangespannen tegen beveiligingsbedrijf G4S Secure Solutions. De vrouw werd in 2003 aangenomen door G4S als receptioniste. Bij het bedrijf bestond een ongeschreven verbod op het dragen van uiterlijke tekenen van politieke, filosofische of religieuze overtuigingen op de werkvloer. De vrouw gaf in 2006 aan dat ze ook tijdens het werk een hoofddoek wilde dragen. In datzelfde jaar schreef G4S het ongeschreven verbod alsnog neer in het arbeidsreglement. Omdat de vrouw haar hoofddoek bleef dragen, werd ze ontslagen.
Ze trok daarop naar de rechtbank, haar zaak belandde nu dus bij de rechters van het Europees Hof van Justitie. Een gelijkaardige Franse zaak werd aan het dossier toegevoegd. De advocaat-generaal maakte al in mei vorig jaar haar advies bekend en zei dat werkneemsters verbieden om een islamitische hoofddoek te dragen niet noodzakelijk discriminerend is. De voorwaarde is wel dat het verbod slaat op álle zichtbare politieke, filosofische en religieuze tekenen, en niet op religieuze overtuigingen in het algemeen of een specifieke godsdienst in het bijzonder.

Bron: De redactie
Datum: 14/3/2017
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2917705

Eigen mening:
Ik vind het niet meer dan normaal dat werkgevers hun werknemers mogen verbieden om een hoofddoek te dragen. Het blijft hun bedrijf en zij bepalen de regels. Als je je daar niet in kan vinden, ben je vrij om een andere werkgever te kiezen. Ik vind het ook helemaal niet discriminerend aangezien ALLE zichtbare politieke, filosofische en religieuze tekenen verboden worden. Hiermee wordt de islam dus niet aangevallen. Iedereen binnen dat bedrijf is dan gelijk voor de wet.
Het lijkt me trouwens geen slecht idee om dat overal toe te passen. Hoe neutraler iedereen op het werk verschijnt, hoe minder kans dat er wreveling ontstaat tussen werknemers of tussen werknemers en klanten omwille van politieke of religieuze standpunten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2017, 12:23
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Ik ga helemaal akkoord met de mening van Jolien. Vooral het feit dat dat voor alle religieuze/politieke symbolen geldt. Dus geen hoofddoek, maar ook geen t-shirt met 'eigen volk eerst', geen regenboog t-shirts enz. In Antwerpen is die regel voor ambtenaren al van kracht sinds het aantreden van Bart De Wever. Toen kon het idee op weinig bijval rekenen, maar het heeft toch vruchten afgeworpen. Ik vind het dan ook opvallend dat iedere godsdienst/overtuiging zich daaraan houdt maar dat we bij de islam weer moeten vaststellen dat er protest en tegenwerking is. Ze laten zich weer van hun mooiste kant zien! Voor bedrijven is het uiteraard normaal dat zij beslissen wat kan en niet. Geen hoofddoek is geen hoofddoek. Dat zou nu hetzelfde zijn of ik ga lesgeven met een mijter op en een grote staf met een Latijns kruis en een Nieuw Testament. Ons Vlaanderen = onze regels en niet andersom!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.