actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2017, 10:31
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
N-VA wil burgerexamen voor nieuwe Belgen

N-VA keert op haar stappen terug over het afschaffen van de dubbele nationaliteit en wil nu dat iedereen die Belg wil worden een burgerschapsexamen aflegt. Kamerlid Sarah Smeyers werkt een wetsvoorstel uit, schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

Smeyers moest aanvankelijk uitzoeken of het mogelijk was om de dubbele nationaliteit - zoals onder meer Turken en Marokkanen die hebben - af te schaffen. "Maar dat lukt juridisch niet", zegt Smeyers.

Vorige zomer kondigde Zuhal Demir - toen nog parlementslid - aan dat ze van die dubbele nationaliteit af wilde. Aanleiding waren toen de rellen in Beringen na de mislukte staatsgreep in Turkije. "Je bent of Belg of Turk: kies", was haar boodschap. Bij de coalitiepartners was er toen al weinig animo voor het idee. Gisteren nog verklaarde Kamerfractieleider Peter De Roover bovendien dat hij de dubbele nationaliteit liefst afgeschaft ziet. "Ik denk dat de dubbele nationaliteit een grote vergissing is, maar we moeten wel opletten dat we niet de verkeerde mensen straffen. Want het volledig afschaffen kan gevolgen hebben voor erfenis en eigendomsrechten van de betrokkenen, dus daar moeten we heel voorzichtig mee zijn. Maar wat mij betreft moet het afgeschaft worden."

"Maar juridisch is dat niet uit te voeren", zegt nu N-VA-Kamerlid Sarah Smeyers. "Want elk land heeft zijn eigen nationaliteitsregels. Wat we wel kunnen doen, is de nationaliteitswet in België verstrengen. We willen daaraan een burgerschapsexamen koppelen over onze waarden en normen, over de manier waarop we met elkaar omgaan. Dat we elkaar bijvoorbeeld een hand geven. Wie Belg wil worden kan daar dan een cursus voor volgen, ofwel hier ofwel in het buitenland. Dit geldt voor iedereen die Belg wil worden, ook voor asielzoekers."

Eerder hadden de coalitiepartners ook al kritiek op het voorstel van N-VA om de vrijheid van meningsuiting in te perken voor radicale moslims.

Bron: S.n. (2017). N-VA wil burgerexamen voor nieuwe Belgen. Gevonden op 14 maart 2017 via internet: http://www.demorgen.be/politiek/n-v...elgen-b12c1fbb/

Eigen mening:
Ik vind het goed dat men oplossingen zoekt voor het conflict tussen immigranten en de inlandse bevolking van ons land, maar ik heb er toch mijn bedenkingen of een burgerexamen wel de ideale oplossing is. Zoals er in het artikel staat wil men dus aan iedereen die Belg wil worden een burgerexamen laten afleggen over de waarden en normen van ons land. Als voorbeeld wordt er de handdruk gegeven. Maar wat gaat men dan doen met alle andere immigranten die geen Belg willen worden? Gaat men die hier dan illegaal laten verblijven of worden deze teruggestuurd? Overigens ben ik er van overtuigd dat het terugsturen van immigranten die geen Belg willen worden ook niet veel zin heeft. Het kost heel veel geld en de zekerheid dat deze mensen niet meer terugkomen is niet zeker. Om terug op het burgerexamen te komen weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik hierover moet denken. Men gaat immigranten dus 'leren' dat een handdruk bij het ontmoeten van personen in ons land belangrijk is, wilt dit dus zeggen dat elke Belg dit al doet? ...

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 14th March 2017 om 10:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.