actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2017, 13:52
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Palestijns verzoeningsakkoord op de helling?

De overdracht van de controle over de Gazastrook wordt met een week uitgesteld. Onenigheden tussen Hamas en Fatah over de voorwaarden raken voorlopig niet uitgeklaard.

De voorbije dagen zijn de spanningen tussen Hamas en Fatah opnieuw toegenomen. Vooral de eis van Fatah om de wapens neer te leggen, ligt moeilijk bij Hamas. Fatah wil immers eengemaakte veiligheidstroepen, onder controle van de Palestijnse Autoriteit. Ook de participatie van Hamas-ambtenaren in de hereengemaakte Palestijnse Autoriteit is een twistpunt.
De grote verzoening, die op 12 oktober in Caïro aangekondigd werd, lijkt daarmee toch niet zo zeker te zijn. Hamas en Fatah vochten in 2007 een oorlog uit, waarna Hamas de controle over de Gazastrook kreeg.
Die controle zou Hamas nu overgeven aan Fatah. Fatah is de partij van president Mahmoud Abbas, en wordt gezien als de legitieme vertegenwoordiger van het Palestijnse volk. Hamas staat sinds 2001 geclassificeerd als terreurbeweging door de Europese Unie.





30/11/17
Bron: de standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171130_03216419




Eigen mening
Hopelijk komt er een akkoord over dit geterroriseerde gebied. Toen ik als klein meisje naar het nieuws keek kwam de Gazastrook vaak aan bod in het nieuws. De beelden en de naam zijn me zeker bijgebleven en het geweldig dat er een mogelijke verzoening komt. Als dit verzoeningsakkoord er komt hoop ik dat het gebied zich terug kan opbouwen. Dit zal natuurlijk niet van de één op de andere dag zijn maar opbouwen is beter als plat bombarderen.
Wij Europeanen moeten dit verzoeningsakkoord niet links laten liggen. Tijdens de lessen PAV actua zien we de tekst 'Sykes-Picot', hierin staat uitgelegd hoe het Westen het Midden-Oosten heeft beïnvloedt. De link van de tekst zal ik bij mijn mening zetten indien sommige studenten deze tekst willen lezen.
http://actualiteit.org/forums/showt...highlight=sykes

Laatst aangepast door jirka.v*nrooy : 30th November 2017 om 13:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.