actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2017, 16:21
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Rajoy voorlopig niet van plan om met Puigdemont aan tafel te gaan zitten

De Spaanse premier Mariano Rajoy wil samenzitten met de voorzitster van de liberale partij Ciudadanos, de winnaar van de verkiezingen van donderdag in Catalonië. Dat zei hij vrijdag tijdens een persconferentie. Hij lijkt zo dus de uitnodiging van de Catalaanse ex-premier Carles Puigdemont af te slaan.


Puigdemont verklaarde vrijdag in Brussel dat hij bereid is om met Rajoy rond de tafel te gaan zitten, maar op die uitnodiging lijkt Rajoy in eerste instantie niet in te gaan. 'Ik zou moeten gaan samenzitten met mevrouw (Ines) Arrimadas (de voorzitter van Ciudadanes), die de verkiezingen gewonnen heeft', antwoordde Rajoy kort op de vraag of hij met Puigdemont zal spreken.

Rajoy riep ook nog op tot een open dialoog met Catalonië, binnen de grenzen van de wetgeving. 'Ik hoop dat de nieuwe Catalaanse regering niet meer unilateraal werkt en zichzelf niet buiten de wetgeving plaatst', zei hij. 'Ik zal niet accepteren dat iemand de grondwet, de wet of het statuut van Catalonië naast zich neerlegt.'

'De kloof binnen de Catalaanse samenleving is erg groot. Het zal tijd kosten om ze te herstellen, en dat moet de eerste verantwoordelijkheid zijn van alle politieke partijen. De noodzakelijke verzoening zal er komen als iedereen de wet respecteert, zowel binnen de minderheid als binnen de meerderheid', zegt Rajoy nog. Hij zegt vastberaden te zijn om de 'situatie te normaliseren', maar daarvoor is ook 'goede wil' nodig.


Bij de verkiezingen van donderdag is Ciudadanos geëindigd als grootste partij met 37 zetels. Toch behalen de separatisten in het parlement nipt een absolute meerderheid, omdat de Catalaanse kieswet een wegingsysteem bevat dat rurale gebieden bevoordeelt, waar de separatisten sterk staan.

De Partido Popular van Rajoy is terrein verloren in Catalonië en behaalde volgens El País zelfs het slechtste resultaat uit haar geschiedenis. Hij verklaarde tijdens de persconferentie teleurgesteld te zijn over het resultaat, maar hij relativeerde ook het succes van de separatisten. 'De separatisten hebben steun verloren. Minder dan we hadden verwacht, maar ze hebben wel aan steun ingeboet.'




22/12
Bron: Belga
http://www.knack.be/nieuws/wereld/r...mal-942975.html



Eigen mening
Ik las dit artikel en dacht bij mezelf 'Meent Rajoy dit?'. Puigdemont zit al lang te verkondigen dat hij in dialoog wilt gaan over de autonomie van Catalonië. Catalonië wordt hier bestempelt als unilateraal maar Rajoy is net degene die unilateraal is. Catalonië wilt een volksraadpleging doen over de onafhankelijkheid/ autonomie van Catalonië, wat is de reactie van Spanje? Ze sturen de politie erop af, dit mag niet! Dit conflict tussen Catalonië en Spanje is niet ineens uit het niets gekomen, het is opgebouwd. Telkens wanneer Catalonië een voorstel deed kreeg het altijd hetzelfde antwoord, NEE. Deze frustraties zitten er niet voor niets bij het Catalaanse volk, dat mogen we niet vergeten. Jarenlang onderdrukt tijdens de tijd van Franco, dan eindelijk terug wat vrijheid gekregen. Nu wilt de Catalaanse bevolking meer inspraak hebben in de ontwikkeling van Catalonië en dat staat de regering in de weg (weeral). Als je de geschiedenis van Catalonië bekijkt dan verbaasd het me niet dat ze nu in opstand zijn. Nu heeft Rajoy ingezien dat met ijzeren hand regeren niet werkt en dat dit enkel voor conflict zorgt, dan moet Catalonië niet unilateraal zijn? Rajoy spreekt ook over de situatie 'te normaliseren' met wat 'goede wil' maar ik denk dat het hiervoor te laat is.

Laatst aangepast door jirka.v*nrooy : 22nd December 2017 om 16:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.