actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2015, 00:30
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Terreurdreiging voor heel België verhoogd naar niveau 3

Het terreurdreigingsniveau is voor heel België opgetrokken tot niveau 3 'ernstig'. De voor vandaag geplande voetbalwedstrijd tussen de Rode Duivels en Spanje is afgelast.



Dat meldt het OCAD, het Orgaan voor Coördinatie en Analyse van de Dreiging. De directe aanleiding voor de verhoging van het dreigingsniveau is de speurtocht naar Salah Abdeslam, die door het OCAD wordt beschouwd als een gevaarlijk persoon. Hij zou betrokken zijn geweest bij de aanslagen in Parijs afgelopen vrijdag.

Niveau 3 voor terreurdreiging is het op één na hoogst mogelijke niveau. Dat betekent dat 'de terreurdreiging mogelijk en waarschijnlijk' is. De verhoging gold vooralsnog alleen voor evenementen waar grote hoeveelheden mensen op af komen, maar geldt nu voor het hele land. Tot vandaag was het dreigingsniveau 2, ofwel 'gemiddeld'. Het niveau kan nog één stap verhoogd worden: 'Zeer Ernstig'. Dan wordt de terreurdreiging als 'zeer ernstig en zeer nabij' beschouwd door het OCAD.

Als gevolg van de verhoging heeft het OCAD ook de Belgische Voetbalbond geadviseerd de oefenwedstrijd die dinsdagavond tussen de Rode Duivels en Spanje zou plaatsvinden af te lasten. Organisatoren van andere grote evenementen wordt verzocht om contact op te nemen met het OCAD voor advies.

Bron: De Tijd 17/11/2015
http://www.tijd.be/politiek_economi...&utm_source=SIM

Mening:
We zitten op het één na hoogste niveau van dreiging in België. Hoe is dit toch mogelijk? Overal ter wereld gebeuren verschrikkelijke dingen, maar nu beseffen we dat het allemaal erger is. En dat alleen al omdat het zo dichtbij komt. Het ergste is dat niemand het gedrag en de keuzes van Islamitische Staat aanvaard. Iedereen wil de handen in elkaar slaan om IS te doen stoppen, en dat is net wat we moeten doen. We mogen dit niet langer aanvaarden. Het zal een lange en zware weg worden om deze terreur te doen stoppen, maar we zullen er samen voor moeten gaan. Al-Assad betuigde eerder zijn medeleven voor wat er gebeurde in Parijs, maar benadrukte dat zij perfect weten hoe het voelt, omdat zij dit dagelijks meemaken. Moeten we niet eens nadenken dat misschien ook de westerse landen fouten maken, door aanvallen door te voeren in Syrië? Worden er in Syrië ook geen onschuldige slachtoffers gemaakt? Vaak vraag ik me af of oorlog wel nodig is, waarom moet alles 'opgelost' worden door geweld?

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 17th November 2015 om 00:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2015, 10:46
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Verschrikkelijk is het nieuws dat afgelopen weekend ter onze oren kwam. Iedereen is aangedaan door wat er gebeurd is in Parijs. We beseffen al langer dat het sinds Verviers en Charlie Hebdo een niet meer "ver-van-ons-bed-show" is. Het is bittere ernst. Dat de terreurorganisatie ons angst wil aanjagen is heel duidelijk. Ik wil niet weten hoeveel mensen er momenteel getraumatiseerd zijn door wat ze gezien of meegemaakt hebben op de verschillende plaatsen waar de aanslagen afgelopen weekend hebben plaatsgevonden. Ik wil vooral weten hoeveel slachtoffers IS nog moet maken vooraleer ons land echt effectief gaat ingrijpen? Waarom moesten we zo lang wachten om in te grijpen? We weten al sinds het ronselen van de jongeren een aantal jaar geleden dat dit uit de hand zou lopen. Niet alleen in Syrië maar over de hele wereld. Wereldoorlog drie staat voor de deur en ik weet niet of de meesten het al beseffen. Wel vond ik het mooi dat respect en medeleven werd getoond op sociale media door profielfoto's te veranderen, ... Ik weet wel wat sommige mensen hiervan denken. "Het maakt toch niets uit, het maakt geen verschil!": zeggen ze dan. Maar uiteindelijk is het het collectief gevoel of het gevoel van wij-samen-tegen-IS, dat bovenaan staat. Dat vond ik heel mooi om te zien. IS schreef dan weer dat ze het mooi vonden om te zien hoe groot de ravage was die ze hadden aangericht. Het is tijd om terug te vechten en IS uit te schakelen. Dit is geen godsdienst! Dit is idealisme, radicalisme met een ongelooflijke achterstand op de wereld waarin we momenteel leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.