actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th August 2016, 16:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Trump langs alle kanten onder vuur

Trump langs alle kanten onder vuur


Trump krijgt de wind van voren nadat hij de ouders van een in Irak gesneuvelde soldaat, een moslim, beledigde. Ook binnen de eigen partij krijgt hij stevige kritiek. Kan Trump zich wel beheersen?



Op de Democratische conventie vorige week maakte Khizr Khan indruk. Hij is de vader van Humayun, een Amerikaanse soldaat en moslim die in 2004 omkwam bij een zelfmoordaanslag in Irak. Hij verweet Donald Trump nooit de grondwet gelezen te hebben. Een uithaal omdat Trump had voorgesteld om geen moslims meer binnen te laten. Naast Khizr stond zijn vrouw Ghazala zwijgend toe te kijken, ingetogen.

Meteen trok Donald Trump van leer: hij suggereerde onder meer dat mevrouw Khan niet mocht spreken van haar man. En later zei hij dat hij ‘óók veel opofferingen’ had gebracht voor zijn land, door succesvol te zijn en veel jobs te creëren.

Dat is niet het enige: Trump komt ook steeds meer onder vuur te liggen omwille van zijn standpunten over Rusland, wiens lijn hij bizar genoeg vaak volgt. In een interview met CNN gisteren beweerde hij dat Poetin ‘Oekraïne niet zal binnenvallen. Dat mag je opschrijven.’


Politici

Donald Trump krijgt heel wat tegenwind. Van de Democraten natuurlijk maar ook van Republikeinen, zelfs van de zwaargewichten. Neem Mitch McConnell, de Republikeinse fractieleider in de senaat. Hij stuurde een persbericht uit: ‘Hij was een Amerikaanse held en net als alle Amerikanen ben ik dankbaar voor de opofferingen die onzelfzuchtige jonge mannen zoals kapitein Khan en hun families gemaakt hebben in de oorlog tegen terreur. Alle Amerikanen zouden de patriottische daden van patriotten naar waarde moeten schatten die ons onbaatzuchtig verdedigen in het leger. En zoals ik al vaker heb gezegd, ben ik het eens met de Kahns: een reisbelemmering voor alle leden van een religie is simpelweg tegen Amerikaanse waarden.’

Ook Paul Ryan, de voorzitter van het Huis van Volksvertegenwoordigers, zei: ‘Een religieuze test voor je het land binnenkomt, weerspiegelt de fundamentele waarden van Amerika niet. Ik verwerp het.’

Andere Republikeinse zwaargewichten lieten zich negatief uit over Trumps opmerkingen. Jeb Bush, voormalig gouverneur van Florida en John Kasich, gouverneur van Ohio, streden beiden tegen Trump in de Republikeinse voorverkiezingen. Zij lieten duidelijk verstaan niet op dezelfde lijn te zitten met ‘The Donald’. Zelfs voormalig president George W. Bush liet aan The New York Times, bij monde van woordvoerder Freddy Ford, weten dat hij ‘immens dankbaar is voor de opofferingen van alle Gold Star families (naam voor de families van gesneuvelde soldaten, red.) en dat zouden we allemaal moeten zijn.’ Lindsey Graham, senator in South Carolina, zei dat Trump ‘een lijn overgestoken is.’

Trump volmondig laten vallen doen de Republikeinen nog niet, maar ze lijken het wel oneens te zijn met vrijwel alles wat hij zegt.


De Koch-broers

Eén en ander wijst erop dat heel wat Republikeinen zich niet willen roeren tijdens deze woelige presidentsverkiezingen, maar vooral bezig zijn met een ándere verkiezing: de zogenaamde ‘Midterms’ van 2018, waar het huis van afgevaardigden en een deel van de senaat op het spel staat.

Republikeinen die lokaal willen scoren in 2018 lijken er zich nu al van bewust dat het steunen van Trump – of zelfs het niet openlijk aanvallen van Trump – hen kan aangewreven worden binnen twee jaar. En dus trekken ze stevig van leer. Zoals Mike Coffman in Colorado die ‘diep geschokt’ zegt te zijn. Of Jennifer Horn, voorzitter van de lokale afdeling in New Hampshire: ‘Ik ben geschokt door zijn opmerkingen over de familie Kahn en verbaasd door zijn gebrek aan begrip voor hun opoffering.’ Ze zei ook: ‘Een basisprincipe voor de Republikeinen is eren en steunen van zij die in het leger dienen om onze vrijheid te garanderen, ook de duizenden moslims.’

De conservatieve Koch-broers Charles en David, miljardairs die bekendstaan om hun invloed op de Amerikaanse politiek, hielden een evenement voor meer dan 400 geldschieters. Wie geen uitnodiging kreeg: Donald Trump. Aantal euro’s die de Koch-broers zullen uitgeven aan advertenties in deze presidentsverkiezingen? Nul. In 2012 spendeerden ze nog meer dan 400 miljoen dollar. De Koch-broers lieten verstaan dat ze enkel in anti-Hillary advertenties zullen investeren als ze een bijdrage leveren aan de Midterms. Verwacht wordt dat heel wat geldschieters hun cheques op zak zullen houden.


Journalisten

Donald Trump heeft zich de woede van heel wat journalisten op de hals gehaald. Ezra Klein van Vox omschreef hem als ‘een man die zo boos is om afgesneden te worden in het verkeer dat hij zijn eigen auto crasht uit wraak.’ En ook: ‘Dit is niet meer links tegen rechts, liberaal versus conservatief, Democraat tegen Republikein. Dit gaat om geschift tegen niet geschift. Donald Trump gedraagt zich de laatste tijd als een gek.’

John Oliver van Last Week Tonight zei: ‘Hij heeft tijdens deze campagne al meerdere verschrikkelijke dingen gezegd die hem zouden moeten uitsluiten als mogelijke president. Hij heeft niet één geschift ding gezegd, hij heeft er duizenden gezegd.’ ‘De belangrijkste les’, aldus Oliver, ‘die we van twee weken conventies moeten onthouden is dat we op het punt staan een kaduke, sociopathische narcist te kiezen die zelfs de eenvoudige presidentiële taak om families van gesneuvelde soldaten te troosten niet aankan.’

Maar goed, zij zijn sowieso eerder liberaal en dus kan je van hen dit soort kritiek verwachten. Maar ook conservatieve media halen stevig uit naar de Republikeinse presidentskandidaat. In het neoconservatieve The Weekly Standard, bijvoorbeeld, noemde columnist Stephen Hayes Trump ‘niet goed bij zijn hoofd.’ ‘We kunnen het negeren, aan de kant schuiven, analyseren, maar Donald Trump lijkt me niet gezond.’ Ook de rechtse tabloid New York Post, uit de stal van Rupert Murdoch, richt de pijlen op Donald Trump. Het magazine publiceerde vergeten naaktfoto’s van Melania Trump, ook al gaf The New York Post eerder aan Trump te steunen.


Celebrities

United against Trump. Zo heet de organisatie van meer dan honderd celebrities die oproepen vooral niet voor Donald Trump te stemmen. Onder de namen: Kerry Washington, Bryan Cranston, Michael Moore, Lena Dunham, ... Aan Deadline zeiden ze: ‘Wij geloven dat het onze verantwoordelijkheid is ons platform te gebruiken om het gevaar van Trump als president onder de aandacht te brengen.’ Ook de makers van The Simpsons zijn tegen Trump. Zij brachten een filmpje uit.


De reactie?

Donald Trump schopt wild om zich heen nu hij onder vuur ligt, nog meer dan anders. Zo verdedigde hij zich tegen het verwijt dat hij een journalist van The Washington zou hebben uitgelachen met zijn handicap: ‘Ik heb dat niet gedaan. Ik spendeer elk jaar miljoenen dollars aan hellende vlakken voor rolstoelen, om trappen weg te nemen en verschillende soorten liften te installeren en ik ga ermee lachen? Ik zou dat nooit doen. Punt één: ik heb een goed hart. Twee, ik ben een slimme man.’ Ironisch genoeg: Think Progress toonde aan dat mensen met een handicap hem meermaals voor de rechter hebben gedaagd én gewonnen.

Op Twitter haalde hij uit naar Koch-broers die geen miljoenen in zijn campagne zullen investeren: ‘Ik heb neen gezegd tegen een meeting met de Koch-broers. Het is beter voor hen dat ze de handpoppen van de politiek spreken: zij zullen het veel beter doen!’

Op Twitter haalde hij ook meermaals uit naar de media: ‘Wow, het is ongelooflijk hoe vervormd, eenzijdig en vooringenomen de media zijn. De falende New York Times is een grap. CNN is om te lachen.’

De kans dat Donald Trump de komende maanden zal kalmeren, is klein. Zo beloofde hij aan zijn fans: ‘De bokshandschoenen gaan uit’ en ook ‘No more Mister Nice Guy.’


Blog DS, 01-08-2016 (Kristof Hoefkens)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.