actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 13:56
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
Donald Trump leidt nog steeds in de peilingen, wat nu?

Donald Trump leidt nog steeds in de peilingen, wat nu?
Grote vraag of miljardair nog gestopt kan worden

Het is december, nog twee maanden te gaan voor de eerste Amerikaanse voorverkiezingen. Wie zes maanden geleden had geroepen dat 'schreeuwlelijk' Donald Trump maand na maand de Republikeinse favoriet zou zijn, was voor gek versleten. Alle voorspellingen dat zijn campagne zou instorten, zijn niet uitgekomen. Tijd voor de Republikeinse partij-elite om in paniek te raken?
De tv-aanval op 'The Donald' is geopend, acht weken voor de voorverkiezingen in boerenstaat Iowa. In een campagnevideo van 48 seconden wordt de kijker deze dagen gevraagd of Donald John Trump wel presidentieel is. Of hij Amerika's opperbevelhebber kan zijn.
Fragmenten van enkele van Trumps hilarische optredens schieten voorbij. In eentje zegt de miljardair dat hij beslist met de mooie Ivanka zou afspreken, als ze zijn dochter niet was geweest. In een ander bezweert Trump, om te weerleggen dat hij écht geen racist is, dat hij altijd een goede relatie heeft gehad met 'de zwarten'. 'De leider van de vrije wereld?', luidt de vraag aan de kijker.
De video, getiteld 'Trumps Grootste Hits', komt uit de hoek van rivaal John Kasich, de gouverneur van Ohio. Hij is een van de weinige kandidaten die Trump hard durft aan te vallen. "Hij wordt niet de Republikeinse kandidaat", brieste Kasich zondag in een tv-interview met ABC News. "Iemand die het land zó weet te verdelen, die vrouwen, moslims en latino's beledigt. Het gaat echt niet gebeuren. Iedereen moet dit onder ogen zien en nog eens diep ademhalen."

Trumps implosie

De tv-aanval op Trump markeert de nieuwe fase waarin de campagne terecht is gekomen. Het Thanksgiving-weekend is voorbij en het aftellen is begonnen naar 1 februari, de caucusverkiezing in Iowa. Kiezers beginnen vanaf nu, zij het nog niet in grote getale, wat serieuzer aandacht te besteden aan de campagne.
Kortom, zo is het elke vier jaar geweest, alles is nog mogelijk en we moeten ons vooral niet blind staren op al die opiniepeilingen. De gematigde kandidaten die nu ondergesneeuwd raken door de mediagenieke Trump, van Jeb Bush tot Marco Rubio, hebben dan ook hun hoop gevestigd op deze cruciale campagnefase.
Voor een aantal is dit de laatste poging om hun kandidatuur te redden en om de 'implosie' van de mogelijk te vroeg gepiekte Trump mee te maken. Hoe dichterbij de Iowa-caucus, zo is de gedachte, hoe meer Republikeinen gaan inzien dat Trump niet uit het presidentiële hout is gesneden en vooral niet de geschikte kandidaat is om Hillary Clinton te verslaan.
Maar is die implosie ook echt op handen? Er zijn nog altijd geen tekenen die daarop wijzen. Trump heeft sinds juli, toen hij de leiding nam in de race, bewezen geen 'vluchtige smaak van de maand' te zijn. Vorige maand dreigde gepensioneerd hersenchirurg Ben Carson hem wel te overvleugelen. Maar Carson is weer wat weggezakt in de peilingen. Al vijf maanden domineert Trump nu de pelingen, iets wat weinig kandidaten in het verleden ooit lukte.

Verschrikkelijk

Op campagne in Florida, de thuisstaat van senator Marco Rubio en oud-gouverneur Jeb Bush, kon Trump het zaterdag niet nalaten het ze in te wrijven. "We verslaan een senator en we gaan aan kop tegen een oud-gouverneur", riep de zakenman. "We staan ook op de eerste plaats in New Jersey, Texas en Ohio, waar we Kasich behoorlijk op z'n donder geven. Een verschrikkelijke kerel, trouwens, verschrikkelijk."
De gevestigde kandidaten hebben hun hoop gevestigd op analyses, zoals die van oprichter Nate Silver van de politieke nieuwssite FiveThirtyEight, waaruit blijkt dat op dit moment maar een fractie van de kiezers hun keuze heeft bepaald. Silver betoogde onlangs dat slechts 20 procent van de Iowa-kiezers al weet op wie ze gaan stemmen. De tachtig procent die het nog niet weet, beslist een paar weken of kort voor de stembusgang.
Als dit klopt, ziet de Republikeinse race er heel anders uit. In Iowa, waar Trump aan kop gaat met zo'n 27 procent, zou hij nu 'slechts' 5 procent van de kiezers achter zich hebben. Gevolgd door Ben Carson met 4 procent en senator Ted Cruz met 3 procent. "Trumps kansen zijn hoger dan 0 en minder dan 20 procent", zegt Silver over de mogelijkheid dat zo'n politieke buitenstaander de Republikeinse nominatie wint.

Blanke arbeiders

Het manco aan Silvers betoog, en aan de strategie van Trumps concurrenten, is dat ervan wordt uitgegaan dat de onbesliste kiezers een radicaal andere keuze gaan maken op de dag van de eerste voorverkiezingen. Terwijl peiling na peiling uitwijst dat het Republikeinse electoraat niets moet hebben van gedroomde 'establishmentkandidaten', zoals Jeb Bush. "Dit is het jaar van de politieke outsider", geeft de ervaren senator Larry Graham ruiterlijk toe op campagne. Hij scoort onder de één procent.
Ook het geloof dat de kiezer tijdig gaat inzien dat Trump niet presidentieel is, lijkt op drijfzand te berusten. Week na week pleit Trump voor het registreren van moslims, het beperken van de bouw van moskeeën, beledigt hij een gehandicapte journalist en roept hij dat duizenden moslims in New Jersey juichten direct na 9/11. En het doet hem geen zeer. Sterker nog, Trump lijkt te profiteren van de 'angst voor Parijs'-stemming' die nu onder de Amerikaanse kiezers heerst.
Trump is erin geslaagd - en dat verklaart deels waarom zijn campagne niet instort - een groep Republikeinen te mobiliseren die vooral boos is. Zijn aanhangers, zo blijkt uit eenrecent onderzoek van het Public Religion Research Institute, zijn overwegend blanke arbeiders die de immigratie willen beperken, negatief zijn over immigranten en vinden dat blanke mannen anno 2015 worden gediscrimineerd in de VS. De kans dat zij straks Trump in de steek laten en Bush of Rubio gaan omarmen, lijkt nihil. Maar liefst de helft van de Republikeinse kiezers flirt nu met een outsider: Trump en Carson.

Angst partijtop

Als deze trend zich de komende weken doorzet, is de kans groot dat een politieke buitenstaander met de overwinning aan de haal gaat in Iowa en New Hampshire. Zo'n overwinning zal Trump flink wat momentum geven en kiezers duidelijk maken dat hij een reële kans maakt.
Dat vooruitzicht boezemt de Republikeinse top nu angst in. Financiële donors wachten af omdat ze geen miljoenen willen steken in kandidaten, van Chris Christie tot Bush, die straks toch het loodje dreigen te leggen.
Met leedwezen moet de partijtop nu terugdenken aan het besluit van Mitt Romney, de kandidaat van 2012, om niet mee te doen. In New Hampshire, dat kiest na Iowa, blijkt hij volgens een peiling van The Boton Globe de populairste Republikein te zijn. Zo'n 31 procent zou hem steunen. Trump verliest meteen een derde van zijn aanhangers en scoort slechts 14,6 procent. Is Romney de man die Trump kan stoppen?

Bron: De Morgen, 1 december 2015, 10:19,
Donald Trump leidt nog steeds in de peilingen, wat nu?

Mening:
Als Donald Trump de Amerikaanse verkiezingen wint, is dat voor mij het begin van een zeer duistere tijd voor het Amerikaanse beleid richting buitenlandse en binnenlandse activiteiten. Een personage dat zichzelf constant belachelijk maakt, maar het met de meest serieuze overtuiging ooit doet. Ik ben resoluut tegen Donald Trump. Juist in een tijd waarin de Verenigde Staten zich van een zeer serieuze, resolute en standvastige kant moeten laten zien, zou Trump als nieuwe president daar het grootste vergif voor zijn. Een rodeoclown die opeens op de stier kruipt. Het zou een grote mislukking worden vanaf de eerste minuut. Ik ben er absoluut geen fan van. Er zijn zoveel andere kandidaten, maar Trump ontneemt hen het recht op daglicht en absorbeert alle aandacht waardoor hij enkel groter wordt. In mijn ogen is Trump perfect het voorbeeld van wat er mis is met de Verenigde Staten. Als Trump de verkiezing zou winnen, zou ik het overwegen om te verhuizen als Amerikaan, puur omdat ik niet om zou kunnen gaan met zo'n racistische, vrouwonvriendelijke haatprediker als president.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2015, 20:53
D*ies Van Mechelen D*ies Van Mechelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 55
Persoonlijk heb ik het ook niet zo voor Trump. Hij is er altijd al als aandachtszoeker geweest en gebruikt dit ook effectief om zijn populariteit op te krikken. Sinds wanneer is een mislukt zakenman (Trump) zo oprecht bekommert om zijn mede-landgenoot? Hij wilt aanhangers en zo probeert hij terug in de spotlight te komen.

Wat de peilingen betreft, maak ik mij geen zorgen. Amerika (VS) is echt niet zo gestoord dat het zich ten onder laat gaan door iemand te verkiezen als Donald Trump. Die heeft zich al genoeg in de penarie gebracht door de meest absurde uitspraken te maken. Ik ga ze niet allemaal opnoemen want dan ben ik morgen nog bezig. Er zijn genoeg andere kandidaten in de republikeinen die wel degelijk een kans maken. Een echte favoriet heb ik nog niet. Ik wacht het volgende schandaal wel af en beslis dan misschien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.