actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2013, 18:38
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Vlaamse regering heeft lijstje met spoorprioriteiten klaar

Vlaamse regering heeft lijstje met spoorprioriteiten klaar


Transport en Logistiek
BRUSSEL - De Vlaamse regering heeft voor de eerste keer een Vlaamse spoorstrategie uitgewerkt. Daarin heeft de regering 51 spoorprojecten opgelijst die voor Vlaanderen prioritair zijn. Het Vlaamse plan moet de basis vormen voor verdere onderhandelingen met de federale overheid en de spoorwegen, met name over het nieuwe investeringsplan van de spoorwegen voor de periode 2013-2025.
De uitbouw van een Vlaamse spoorstrategie was aangekondigd in het Vlaamse regeerakkoord. Bedoeling was om de Vlaamse noden en prioriteiten rond het spoor vorm te geven. Die oefening is nu klaar.

Centraal in de Vlaamse strategie staat dat het spoorvervoer stipt, betrouwbaar en veilig moet zijn. Daarnaast wil Vlaanderen dat het spoorvervoer ‘vraaggestuurd' wordt en dat het openbaar vervoer beter op elkaar wordt afgestemd.

‘Nu is het vaak zo dat de NMBS nieuwe plannen lanceert en dat De Lijn zich daaraan moet aanpassen. We zouden beter werken aan geïntegreerde plannen', legt minister van Mobiliteit Hilde Crevits uit.

51 prioritaire projecten

Vertrekkend van die basisvoorwaarden heeft de Vlaamse regering 51 prioritaire projecten opgelijst. Het gaat onder meer om het wegwerken van een aantal knelpunten (zoals het verbeteren van de verbinding tussen Antwerpen en Gent) en het uitbreiden van de capaciteit (bijvoorbeeld het GEN-netwerk rond Brussel of de tweede spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen).

Een aantal van die Vlaamse spoorprioriteiten laten al lang op zich wachten. Zo was de uitbreiding naar een derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent al voorzien in het vorige NMBS-meerjarenplan (2000-2012).

Wegwerken missing links

De Vlaamse regering dringt ook aan op het wegwerken van een aantal missing links. Op basis van een kosten-batenanalyse zou dan telkens kunnen worden gekeken wie best de investeringen uitvoert, de NMBS of De Lijn (of samen). Zo'n kosten-batenanalyse werd bijvoorbeeld ook al gemaakt voor de spoorlijn 18 Hasselt-Neerpelt.

‘Daaruit is toen gebleken dat die investering best zou gebeuren door de spoorwegen', aldus minister Crevits. Voor een aantal lijnen, bijvoorbeeld tussen Leopoldsburg en Diest, zou best onderzocht worden of er best treinen, light rail-toestellen, trams of bussen op het traject rijden.

Basis voor gesprekken met federale overheid

De Vlaamse spoorstrategie is volgens minister Crevits de basis voor verdere gesprekken met de federale overheid. Het moet ook de Vlaamse insteek vormen voor de gesprekken over het meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van de NMBS-Groep. De Vlaamse regering dringt er op aan nauwer betrokken te worden bij het opstellen van die NMBS-meerjarenplannen.

‘Nu maken de spoorwegen een plan op en geeft Vlaanderen pas achteraf advies. Beter zou zijn om te komen tot een geïntegreerd plan', aldus Crevits.
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/det...130208_00462379
Datum: vrijdag 8 februari 2013
Opinie:
'Centraal in de Vlaamse strategie staat dat het spoorvervoer stipt, betrouwbaar en veilig moet zijn. Daarnaast wil Vlaanderen dat het spoorvervoer ‘vraaggestuurd' wordt en dat het openbaar vervoer beter op elkaar wordt afgestemd.'
Wel, hierin 'buist' de NMBS. Ik moet toegeven dat de NMBS progressie maakt tegenover andere jaren, maar toch zijn er te veel vertragingen. Door een vertraging kan je de aansluiting missen om een andere trein te nemen en zit je minuten (misschien zelfs een uur) vast op het station. Het zou ook goed zijn als de bussen en de treinen zich op elkaar af zouden stemmen. Nu moet ik een hele poos wachten tussen mijn trein (Mol-Herentals) en mijn bus (420). Als ik de trein richting Antwerpen - Centraal neem, heb ik normaal 'nipt' een vrijwel directe aansluiting met de 427 Snelbus richting Antwerpen. Indien deze trein een vertraging heeft, kan ik het ook al vergeten.
Misschien is het een 'mission impossible' om de bussen en de treinen perfect op elkaar te laten afstemmen, maar er zou toch eens rond de tafel gezeten moeten worden tussen alle betrokken partijen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.