actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2012, 19:15
S*ephanie.Dierckx S*ephanie.Dierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 20
1 belg op zeven leeft onder armoededrempel

Bijna een op de zeven Belgen moet zien rond te komen met een inkomen dat lager is dan de armoededrempel. Het armoedecijfer is al enkele jaren vrij stabiel, maar door de economische crisis geven wel steeds meer mensen aan dat ze het moeilijk hebben om financieel het hoofd boven water te houden. Dat zijn enkele van de voornaamste conclusies van het Jaarboek Armoede en Sociale Uitsluiting van het OASeS-centrum van de Universiteit Antwerpen.

De onderzoekers waarschuwen er bovendien voor dat activering slechts voor een minderheid van de armen een oplossing kan bieden.

Het armoederisico blijft in Wallonië (19,2 procent) een pak hoger dan in Vlaanderen (9,8 procent). Toch geeft 15 procent van de Vlamingen aan problemen te hebben om rond te komen. Vooral kwetsbare groepen als eenoudergezinnen (39,1 procent) hebben het moeilijk.

De UA-onderzoekers gingen meteen ook op zoek naar mogelijke oplossingen voor de armoedeproblematiek. Daarbij kijken ze vooral in de richting van lokale overheden. "Op dit moment sleutelen zij aan nieuwe bestuursprogramma's voor de komende zes jaren. Zeker in de centrumsteden moet men van armoedebestrijding een prioriteit maken", vindt professor Danielle Dierickx.

OASeS geeft in het Jaarboek ook enkele cijfers mee waaruit moet blijken dat activering geen wondermiddel tegen armoede is. Van de mensen die op actieve leeftijd (18-65 jaar) in armoede leven is slechts een kwart werkloos. Eénendertig procent is al aan het werk, 42 procent is inactief omwille van bijvoorbeeld ziekte of handicap.

Bron:
het laatste nieuws online
3 december 2012

Eigen mening:
ik vind dat heel België rekening moet houden met de armoede in het land. Niet enkel de kleine centrumsteden. Toch is het al een goed begin om daar te beginnen. Maar als iedereen zoals de overheid hier rekening met houdt zou het al een pak beter gaan. Zoals bijvoorbeeld belastingen die minder zouden zijn, zouden mensen al meer overhouden dan ze nu doen. Ik kan me voorstellen dat het niet simpel is voor mensen die in armoede leven. Ook het OCMW kan hun best doen door misschien er meer op te letten dat er mensen deze echt nodig hebben. Onlangs ging de ronde bij mij in Mol dat het OCMW niets meer of minder zou geven aan mensen die de steun nodig hebben. Oké,er zijn mensen die van het OCMW profiteren maar niet iedereen is zo. Elke persoon wordt veralgemeend doordat personen misbruik maken van sommige dingen. Als dit al stopt zou het ook al een goede zaak zijn voor die mensen. Zelf schrik ik ook van de cijfers over de mensen in armoede. Ik wist niet dat er zoveel percentage was en ik denk dat het enkel erger zal worden met de economische crisis die nog lang niet voorbij is.
SPAREN SPAREN SPAREN is de boodschap, en nu wij nog jong zijn kunnen we dat! We zullen het later hard genoeg nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.