actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2013, 10:59
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Topman De Lijn: "De tarieven moeten omhoog"

Omdat besparen niet meer kan, moeten de tarieven omhoog. Dat zegt Roger Kesteloot, de directeur-generaal van openbaarvervoersmaatschappij De Lijn, in een interview met De Standaard. "Een gemiddelde prijsstijging van 4,6 procent mag geen taboe zijn", luidt het.


Normaal gezien had De Lijn zijn tarieven op 1 februari kunnen verhogen. Omdat er geen beslissing was van de Vlaamse regering gebeurde dat echter niet. "De inkomsten die we daardoor mislopen, komen op 200.000 euro per maand", zegt Kesteloot. "Dan moeten ze ons niet verwijten dat onze dekkingsgraad zo laag blijft".

Geen te gekke dingen doen

Wat de kosten betreft, zit de openbaarvervoersmaatschappij volgens de topman op haar tandvlees. Ook in het aanbod wil de maatschappij niet meer snijden, "dus moeten we naar de inkomsten kijken", zegt Kesteloot. De prijzen van de ticketjes optrekken, kan reizigers wegjagen. Wel kan meer worden gevraagd aan de reiziger, als je extra service biedt inzake snelheid, bijvoorbeeld door een snelbus in te leggen. Op de abonnementen ziet Kesteloot wel nog marge. "Maar voor sommige doelgroepen die heel afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, gaan we geen te gekke dingen doen".

65-plussers

Over het gratis vervoer van 65-plussers, beseft Kesteloot hoe politiek gevoelig dat dossier ligt. "Mag ik erop wijzen dat zowel Brussel als Wallonië het gratis vervoer voor 65-plussers dit jaar afvoert en vervangt door een sociaal gecorrigeerd voorkeurtarief?", merkt Kesteloot evenwel op.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1347492/topman-de-lijn-de-tarieven-moeten-omhoog.aspx

Mening: Ik vind het normaal dat ze de prijzen gaan verhogen indien men zelf in de problemen geraakt. Het is goed dat ze inzien dat ze klanten gaan verjagen, indien ze de prijzen bij de 'gewone' mens nog gaan verhogen. Ik vind het idee voor meer sneldiensten dan goed. Sommige mensen moeten vaak ergens snel zijn en indien men geen auto heeft of de auto is kapot, dan is een sneldienst de ideale oplossing. Het is dan ook normaal dat men hier meer voor moet betalen, maar ik vind het zeker en vast een goede oplossing. Indien er meer sneldiensten komen, dan is er misschien ook weer meer hoop, op meer werk. Dus dit idee kan enkel voordelen meebrengen denk ik. Wat zeker het voordeel zal zijn is, dat men snel kan zijn met openbaar vervoer ipv eigen vervoer. Dat de 65-plussers gaan moeten betalen vind ik niet meer als normaal. Als ze een verlaagd prijsje krijgen om toch met de bus te kunnen reizen dan is er toch geen probleem. De lijn kan hier winst mee maken of toch maar klein beetje winst omdat de tarieven beperkt zullen zijn. Vaak zijn er ook geen massa 65-plussers dat nog de bus nemen, dus diegene die de bus dan nog nemen kunnen toch een klein centje bijdragen. We moeten zorgen dat niet teveel diensten en fabrieken in de schulden geraken, wij kunnen ze helpen of toch sommige ervan.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th March 2013, 12:07
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Tessa. Als men de tarieven van de lijn omhoog wil trekken, is het niet meer dan normaal dat er ons een betere/snellere service aangeboden zal worden. Ook de 65-plussers kunnen hun steentje bijdragen. Het zou niet fair zijn dat de gemiddelde mens meer zou moeten betalen voor het openbaar vervoer terwijl de 65-plussers volledig kosteloos van deze verbetering zouden kunnen genieten. Ik vind niet dat er zo'n drastische beslissing moet genomen worden zoals men in Brussel en Wallonië gedaan heeft door het voordeel voor 65-plussers volledig af te schaffen. Maar een kleine vergoeding vind ik niet meer dan terecht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.