actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2012, 10:15
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Niet alleen in de auto: 1 op 3 voetgangers afgeleid door gsm

We zijn ons allemaal bewust van de gevaren die sms'en achter het stuur met zich meebrengt, maar volgens een nieuwe studie laten ook wandelaars zich afleiden door hun gsm. Bijna één op de drie voetgangers steekt een drukke straat over terwijl hij bezig is met zijn gsm, zelfs tijdens het spitsuur. En dat is natuurlijk niet zonder gevaar.

In de studie van de University of Washington werd het afleidend gedrag van 1.102 voetgangers onder de loep genomen. Het ging daarbij vooral om luisteren naar muziek, sms'en, bellen, praten met een metgezel en het in de gaten houden van een kind of huisdier.

Bijna de helft van de afleidingen kwamen voor tijdens het spitsuur, wanneer het op de straten erg druk is. De groep die zich het vaakst laat afleiden zijn mensen tussen 25 en 44 jaar.

Sms'en
Net iets minder dan de één op de drie proefpersonen in de studie liet zich afleiden terwijl hij de straat overstak: 11 procent luisterde naar muziek, 6 procent was aaan het bellen en 7 procent verstuurde sms'jes.

De meest gevaarlijke afleiding tijdens het wandelen is ongetwijfeld het sturen van sms'jes. Mensen die sms'en hebben zo'n twee seconden langer nodig om drie rijstroken over te steken dan niet-sms'ers. Bovendien zijn zij ook vier keer meer geneigd om verkeerslichten te negeren, niet naar beide kanten te kijken bij het oversteken en niet over te steken op een zebrapad.

Basisregels
Gelukkig hielden de meeste mensen zich wel aan de belangrijkste verkeersregels: 80 procent gehoorzaamde aan de verkeerslichten, terwijl 94 procent enkel overstak op een zebrapad. Daarentegen keek slechts 25 procent van de proefpersonen naar beide kanten voor ze overstaken.

Het stijgend aantal afleidingen, voornamelijk door de gsm, blijft bovendien niet zonder gevolgen. Volgens 'Associated Press' is het aantal ziekenhuisopnames ten gevolge ervan de laatste zeven jaar verviervoudigd. Aandachtig zijn in het verkeer blijft dus een belangrijke boodschap, ook als voetganger.

Bron: HLN, 31-12-2012

Mening:
Dit artikel verbaast me echter niet. Wanneer mensen met hun gsm bezig zijn, ongeacht ze achter het stuur zitten of een zebrapad oversteken, zijn ze minder oplettend in het verkeer. In het artikel vermelden ze ook volgende basisregels: gehoorzamen aan verkeerslichten, oversteken over een zebrapad en kijken naar beide kanten voor over te steken. Meer mensen zouden deze basisregels moeten volgen. Wanneer je bijvoorbeeld in Antwerpen gaat kijken, zijn er vaak mensen gehaast en wachten niet tot het voor hen groen is of ze lopen nog snel mee met de massa terwijl het eigenlijk al rood is.
Als bestuurder krijg ik het ook wel van sommige mensen die niet oversteken aan een zebrapad terwijl deze maar een 100-tal meter verderop is. Ook naar beide kanten kijken is belangrijk vooraleer je oversteekt. Ook al hebben voetgangers voorrang wanneer ze over een zebrapad wandelen, het is belangrijk dat je naar de beide kanten kijkt. Een ongeluk is snel gebeurt. Bij dergelijke momenten is het niet nodig om een GSM te gebruiken. Veiligheid komt op de eerste plaats!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2012, 11:11
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Naast de fouten die automobilisten durven te maken in het verkeer, is het natuurlijk belangrijk dat we ook denken aan het feit dat voetgangers en fietsers zich niet altijd even goed aan de verkeersregels houden. De resultaten van dit onderzoek tonen dat aan. Dat het aantal afleidingen tijdens de spitsuren groter is, verbaast me niet zo zeer. Er zijn dan ook meer zwakke weggebruikers op straat aanwezig die afgeleid kunnen worden. Als je kijkt naar de afleidingen zelf, lijken het erg gewone dingen: naar muziek luisteren, een huisdier of kind in de gaten houden… Ieder van ons was zelf ooit al wel eens afgeleid op die manier. De boodschap is duidelijk. We moeten aandachtiger zijn in het verkeer. Niet alleen als automobilist, maar ook als fietser of voetganger.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2012, 11:21
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
The University of Washington nam het gedrag van 1.102 voetgangers onder de loep. Ik vraag me af in hoeverre die resultaten representatief zijn voor de Vlaamse wandelaars... maar volgens mij zijn er inderdaad ook hier wel veel mensen die zich laten afleiden door hun gsm of mp3-speler. Ik denk hierbij spontaan aan alle joggers en fietsers die niet vooruit geraken zonder muziek. Ik begrijp dat en heb daar alle respect voor maar het volume voldoende laag zetten zodat je nog hoort wat er rondom jou gebeurt en op gevaarlijke punten je muziek volledig afzetten, is volgens mij geen overbodig luxe.
In het artikel spreken ze over het gevaar van sms'en en halen ze aan de zij die dit doen er twee seconden langer overdoen om drie rijstroken over te steken. Volgens mij doen die twee seconden er echt niet toe. Iedere mens is anders en een sportieve twintiger zal sneller kunnen oversteken als een tachtiger. Als automobilist moet jij het geduld hebben om mensen op hun eigen tempo de straat te laten oversteken. Of zijn we werkelijk zo onverdraagzaam geworden?! Het grootste gevaar bij sms'en tijdens het oversteken is volgens mij het gebrek aan aandacht voor datgene wat er rondom jou gebeurt. Dat je een aantal seconden langer aan het oversteken bent, is volgens mij geen probleem. Het is wel een probleem als je de mogelijke gevaren rondom jou niet ziet. Je kan dan ook geen oogcontact maken met de mensen rondom jou waardoor je eigenlijk ook niet zeker bent of ze jou gezien hebben. Daarnaast vind ik het behoorlijk asociaal aangezien je hoogstwaarschijnlijk niet even je hand zal opsteken naar diegene die voor jou gestopt is. De andere zaken die aangehaald worden zoals het negeren van verkeerslichten, het niet naar beide kanten kijken en het niet oversteken aan een zebrapad, zijn volgens wel heel belangrijke punten die zeker een negatief effect hebben op de veiligheid. Ik vind het zeer belangrijk dat je steeds naar beide kanten kijkt want het is niet omdat jij voorrang hebt dat je niet aangereden kan worden. Dat de ander in fout was lijkt mij een magere troost wanneer je daar op de grond ligt...
Britt haalt aan dat zij het vervelend vindt dat mensen niet naar het zebrapad gaan om over te steken wanneer dit maar een 100-tal meter verderop is. Daar ga ik niet mee akkoord. Het is verplicht om gebruik te maken van het zebrapad wanneer er één is binnen de 30 meter. Vind ik het oké als iemand op 35 meter afstand van een zebrapad oversteekt? Neen, dan denk ik vaak ook dat het niet echt een slimme actie is maar een 100-tal meter vind ik best al veel. Oké voor veel mensen is het inderdaad maar een kleine moeite maar ik denk dat je dit niet van iedereen mag verwachten. Volgens mij is het belangrijker om goed zichtbaar te zijn (Zeker tijdens de wintermaanden is dit een groot probleem!) en naar beide kanten te kijken dan om steeds over te steken aan een zebrapad. Is er eentje in de buurt, is het natuurlijk je plicht om daar gebruik van te maken maar ik vind niet dat iedereen honderden meters moet omlopen om toch maar over een zebrapad over te steken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd January 2013, 11:53
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
[QUOTE=Britt.VanLooveren]Als bestuurder krijg ik het ook wel van sommige mensen die niet oversteken aan een zebrapad terwijl deze maar een 100-tal meter verderop is.

Zoals Sanne mij er op heeft gewezen is 100m wel wat ver om naar een zebrapad te lopen! Ik bedoelde dus een tiental meter.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd January 2013, 12:18
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Het is nu eenmaal zo dat als je nu te voet bent, met de fiets, met de brommer of met de auto, je zal steeds afgeleid worden door je gsm als je deze gebruikt. Er is alleen een immens groot verschil tussen deze toepassingen. Wanneer je met je gsm achter het stuur zit, zal je veel rapper iets verkeerd kunnen doen dan dat je met je gsm aan het wandelen bent. Als wandelaar loop je aan de zijkant van de straat en kan je niet veel verkeerd doen. Als je over een zebrapad oversteekt, heb je in principe voorrang. Als je willekeurig ergens oversteekt, moet je uiteraard oppassen maar dat weet iedereen wel. Als automobilist daarentegen moet je constant gefocust zijn. Zelfs op een rechte baan waar je rechtdoor moet rijden kan je niet op je gsm bezig zijn. Er kan elk moment iemand de straat oversteken, er kan elk moment iemand uitwijken, er kan elk moment iemand voor je de baan opkomen, ... Daarom vind ik het vrij logisch dat je je gsm niet mag gebruiken achter het stuur. Voetganger en fietsers daarentegen mogen van mij wel hun gsm gebruiken, zolang ze zelf maar opletten op de momenten dat het nodig is.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th January 2013, 09:50
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Ik kan er volledig naast zitten, Jeroen, maar ik denk dat het gebruik van gsm's ook bij fietsers verboden is. Dat vind ik ook niet meer dan logisch. Zoals jij aanhaalt, kunnen voetgangers in principe weinig verkeerd doen. Fietsers daarentegen kunnen al snel uitwijken doordat hun ogen niet op de weg gericht zijn.

De gsm en het verkeer, het blijft gewoon een gevaarlijke combinatie die, naar mijn mening, ook helemaal niet nodig is. Je hebt op de weg voor niets een gsm nodig, laat hem dan ook gewoon in je broekzak of tas zitten. Je brengt er enkel anderen mee in gevaar.
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.