actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2016, 07:30
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Examenklachten worden onbeheersbaar

Examenklachten worden onbeheersbaar

694 studenten betwistten vorig jaar hun examen-resultaten. De Raad voor klagende studenten kan de toestroom van dossiers niet meer aan. Onaanvaardbaar, vindt de Vlaamse ombudsman.

Vorig jaar behandelden de rechters van de Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen 694 dossiers. Tien jaar geleden, in het eerste werkjaar 2005, waren dat er maar 48.

Door die stevige toename krijgen de rechters van de Raad het niet meer gebolwerkt. ‘We zijn maar met drie, en het gaat niet om voltijdse ambten. Dit is niet meer houdbaar’, zegt voorzitter Jim Deridder.

Door de vele dossiers kan de beoogde behandelingstermijn van 15 dagen lang niet gehaald worden. Die bedraagt nu gemiddeld zowat een maand, met uitschieters tot vier maanden. Onaanvaardbaar, vindt Bart Weekers, de Vlaamse ombudsman. Hij kaart de kwestie vandaag aan in het Vlaams Parlement, bij de voorstelling van zijn jaarverslag.

‘De rechtsbescherming van de studenten moet worden verbeterd, hetzij door de Raad te versterken, hetzij door de instroom van de beroepen te herbekijken.’

Voorzitter Jim Deridder vindt dat er ‘ofwel meer rechters moeten komen, ofwel het statuut moet veranderen’.

De Vlaamse minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), heeft de klacht van de raadsleden gehoord. ‘In het kader van de begrotingscontrole is er een bijkomend krediet van 28.000 euro toegekend, of een vijfde erbij’, zegt ze. ‘Er volgt nu overleg over hoe die middelen zullen worden ingezet.’

De Raad behandelt klachten van studenten hoger onderwijs die het niet eens zijn met hoe hun prestaties beoordeeld worden.

Bron: De Standaard (ty)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160411_02231288

Mijn mening:
Ik vind het onrustwekkend dat er zo'n forse stijging is van klachten binnen het hoger onderwijs, maar langs de andere kant kunnen we dit ook bekijken als positief. Er wordt effectief geluisterd naar studenten, maar is het altijd terecht? In het algemeen is een toets of examen afnemen niet evident, het maakt hierbij niet uit in welke graad, jaar of richting je staat. Uiteindelijk bestaat er altijd het gevaar op het halo en horn effect: lievelingetjes en de zwarte schapen in de klas. Als je als leerkracht een lievelingetje of een zwarte schaap hebt zitten is het niet simpel om nog objectief te oordelen, want je weet dit vaak niet van jezelf dat je iemand bevooroordeeld of benadeeld. Toch gebeurt het en krijgen we dergelijke fenomenen: leerlingen die zich ten onrechte behandeld voelen of effectief ten onrechte behandeld worden. Dan is het goed dat de Raad bestaat en dit tegengaat. Maar ik vind dat er een grens moet zijn, want leerlingen kunnen al snel van een mug een olifant gaan maken en zich te snel benadeeld voelen.

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 12th April 2016 om 07:41.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2016, 10:51
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Ik vind mij deels in de mening van Lotte. Maar ik denk dan ook dat er wel eens misbruik van gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld, ik heb niet zo goed geleerd, maar uiteindelijk haal ik een 9/20, ik probeer dit eens aan te vechten en wie weet krijg ik dan wel een 10/20. Dit zal normaal gezien niet vaak voorkomen, maar ik denk dat zo'n gevallen ook wel aanwezig zijn.

Verder denk ik ook dat de stijging een positief effect heeft, de studenten kennen het nut van deze 'organisatie' en kunnen met hun klacht terecht bij iemand die het echt gaat onderzoeken.

Langs de andere kant vraag ik mij dan weer veel zaken af over kwaliteit van het hoger onderwijs... Als er steeds meer en meer klachten binnenkomen, wil dit zeggen dat er ook iets veranderd aan de evaluatiecultuur van een school. Misschien dat dit ook voor problemen zorgt en dat verandering niet altijd beter is?

Ik denk dat men hier heel lang over kan doorgaan. Examens moet je nu eenmaal maken, en het brengt eenmaal veel stress met zich mee. Mijn besluit is dan ook dat het positief is dat de studenten hun punten kunnen aanvechten, maar de stijging van het aantal studenten die dit doen, brengen voor mij toch enige twijfels met zich mee.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th April 2016, 12:58
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
reactie

Ik denk dat de studenten die deze klachten indienen voor een groot deel de schuld op een ander willen steken. Het lijkt heel makkelijk om als je niet geslaagd bent voor een examen, gewoon een klacht in te dienen met als reden van 'Ik heb onvoldoende uitleg gekregen over dit onderwerp tijdens de les!'.
Studeren is voor een groot deel je eigen verantwoordelijkheid dus ik vind dat voor je een klacht gaat indienen, je eerst moet nagaan of je er zelf wel genoeg voor gewerkt hebt.

Iedereen heeft het recht om zijn beklag te doen maar we moeten ons er wel van bewust zijn dat we hier geen misbruik van mogen maken in ons eigen belang.

Ik denk dus dat studenten nogal snel geneigd zijn om lage cijfers aan te klagen in de hoop om als nog te kunnen slagen, zelfs als ze deze cijfers aan hunzelf hebben te danken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th April 2016, 14:34
Hanne V*n Dooren Hanne V*n Dooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 65
Ik ga niet helemaal akkoord met de opinies van Simon en Céline. Studenten tekenen niet enkel een beroep aan bij de Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen omdat ze niet geslaagd zijn op hun examen, of omdat ze te lui zijn om te studeren. Wij, als studenten kunnen ook beroep aantekenen wanneer we door een langdurige ziekte niet in staat zijn om het examen te maken of stage te doen. Op die manier kunnen we een aanvraag indienen om onze studiepunten terug te krijgen voor dat bepaalde vak, zodat we deze het volgende academiejaar opnieuw kunnen inzetten. Het gaat dus niet enkel om studenten die 'te lui' zijn om te studeren. Er zullen heus wel enkele studenten zijn die, zoals Céline en Simon aanhalen, proberen profiteren van deze mogelijkheid, maar ik denk dat de overgrote meerderheid wel een goede reden heeft om een beslissing aan te vechten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.