actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2015, 12:13
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Vliegtuigmaatschappijen wijzigen regels: altijd 2 mensen in cockpit

Na het drama met het vliegtuig van Germanwings voeren alle Duitse en Canadese luchtvaartmaatschappijen de regel in dat steeds twee personen aanwezig moeten zijn in de cockpit. Concreet betekent dit dat wanneer een (co)piloot bijvoorbeeld wil gaan plassen, een derde persoon zijn plaats in de cockpit moet overnemen, zodat de andere (co)piloot nooit alleen kan zijn. Ook het Belgische Thomas Cook voert de regel in.

Door het vergrendelen van de deur van de cockpit had de co-piloot van de gecrashte Airbus van Germanwings twintig minuten tijd om zijn waanzinnige plan uit te voeren zonder dat iemand in het vliegtuig daar iets kon tegen ondernemen. De piloot in de cockpit kan iemand immers de toegang weigeren, zelf al kent die de juiste code om binnen te komen.

Om dergelijke gruwelijke daden te voorkomen, verplichten sommige luchtvaartmaatschappijen hun personeel om altijd met minstens twee mensen in de cockpit te zijn. Ryanair is daar een van. ‘Als een piloot naar het toilet moet is het hoofd van het cabinepersoneel verplicht om in die korte periode in de cockpit te staan’, laat Ryanair weten.

Andere maatschappijen nemen maatregelen

De grootste Duitse luchtvaartmaatschappijen kondigen donderdag al aan dat ze de regel invoeren dat steeds twee personen aanwezig moeten zijn in de cockpit. Weldra zal een piloot niet alleen meer kunnen zijn in de cockpit, zo meldde de sectororganisatie Bundesverbands der Deutschen Luftverkehrswirtschaft.

Vrijdag wordt de nieuwe regel besproken met de Duitse luchtvaartautoriteit. De Lufthansa-groep, Air Berlin, Condor en TuiFly willen de regel onmiddellijk invoeren. In Canada werd eveneens die beslissing genomen. Daar legde de regering de verplichting met onmiddellijke ingang op. Twee Canadese luchtvaartmaatschappijen hadden de regel enkele uren voordien al vrijwillig ingevoerd.

Ook het Belgische Thomas Cook scherpt de regels aan en legt op dat er altijd twee personen in de cockpit aanwezig moeten zijn. Andere Belgische maatschappijen als Brussels Airlines en Jetairfly wachten nog even af.

Ook lagekostenluchtvaartmaatschappij Norwegian Air Shuttle wijzigt 'met onmiddellijke ingang' haar procedures, zodat voortaan te allen tijde twee mensen aanwezig moeten zijn in de cockpit. Dat heeft een woordvoerster van de Noorse maatschappij donderdag gemeld. Het Britse EasyJet voert dezelfde maatregel in.

In Frankrijk laat Air France donderdagavond weten zijn cockpitbeleid onder de loep te nemen. De Franse partner van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM voert naar eigen zeggen overleg met de Europese instantie die toeziet op de veiligheid in het luchtverkeer en 'volgt' de discussie die is ontstaan over de noodzaak om altijd een tweede persoon in de cockpit te hebben.

‘Cockpitdeur moet er uit’

Voor piloot Filip Van Rossem doet de cockpitdeur meer kwaad dan goed. ‘Ik haat die deur, die moet er gewoon uit’, zegt hij. ‘Ik begrijp dat men de deur wil gebruiken om te verhinderen dat een passagier in de cockpit kan binnendringen maar ik heb altijd gezegd dat het veiliger is om met open deur te vliegen. Toen ik nog vloog, liet ik de deur meestal openstaan. Ik werd daar meer dan eens voor berispt. Maar ik wou zien wat er achter mij gebeurde. Als iemand de cockpit binnendringt, geloof ik dat de kans groot is dat de andere passagiers hem achterna zullen komen om te proberen hem te overmeesteren.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150326_01600622
datum: 27 maart 2015 om 00:32


mening

Ik vind de maatregel die door een aantal vliegtuigmaatschappijen genomen wordt zeker nodig. Eigenlijk vind ik het een vanzelfsprekendheid dat steeds 2 mensen in de cockpit aanwezig moeten zijn, zelfs al is daar bij sommige maatschappijen geen regel voor. Er kan altijd wel iets gebeuren. Hopelijk gaan de vliegtuigmaatschappijen die nog aan deze regel twijfelen zo snel mogelijk inzien dat die regel daadwerkelijk nodig is. Natuurlijk zelfs als er 2 mensen in de cockpit zitten kan er nog altijd iets gebeuren als bijvoorbeeld de 'saboteur' de andere eerst overmeestert, maar het zal de kans op gelijkaardige incidenten toch drastisch verminderen.

Het idee dat Filip Van Rossem aanhaalt, namelijk om de cockpitdeur gewoon weg te laten, vind ik een absurd idee. Als iemand de cockpit probeert binnen te dringen zouden de passagiers volgens hem die persoon wel overmeesteren. Dat zal soms wel eens het geval zijn, maar als we even terug denken aan 9/11 dan zouden de mensen toch beter moeten weten. Het is niet omdat de passagiers een indringer/terrorist best zouden tegenhouden, dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren. Velen zullen niets durven doen en gewoon simpelweg proberen om vooral niet op te vallen tussen alle anderen.

Laatst aangepast door M*axim.VanRillaer : 27th March 2015 om 12:21.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.