actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2015, 10:39
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Internationale kwaadheid om executies Indonesië

Internationale kwaadheid om executies Indonesië

Als reactie op de executie van twee Australiërs wegens drugssmokkel, heeft het land zijn ambassadeur uit Indonesië teruggetrokken. Daar maakt die laatste zich alvast 'geen al te grote zorgen' over, want 'beide landen hebben elkaar nodig', zo klonk het woensdag. Maar intussen heeft ook Brazilië zijn 'diep ongenoegen' geuit.

Ondanks wereldwijd protest zijn dinsdagavond acht ter dood veroordeelde drugssmokkelaars in Indonesië voor het vuurpeloton verschenen. Onder hen waren ook de Australiërs Myuran Sukumaran en Andrew Chan. De Australische premier Tony Abbott riep als reactie zijn ambassadeur terug voor overleg en noemde de terechtstellingen 'wreed en onnodig'.

Toch maakt de woordvoerder van het Indonesische ministerie voor Buitenlandse Zaken zich sterk dat de langetermijnrelaties opnieuw hersteld zullen worden. 'Australië is een belangrijk land en we denken dat zij op dezelfde manier over ons denken. We blijven goede bilaterale relaties onderhouden', aldus de woordvoerder. Ook Abbott liet woensdag al optekenen dat 'hoewel dit een donker moment is in de relatie' hij er 'alle vertrouwen in heeft dat de relatie in het belang van beide landen opnieuw hersteld zal worden'.

Gevraagd naar wat er zou gebeuren indien Australië zou snoeien in de hulp aan Indonesië, antwoordde de woordvoerder dat Jakarta Australië nooit om die hulp heeft gevraagd. 'Ze hebben die hulp aan ons aangeboden', luidde het. Bovendien is die steun volgens de woordvoerder niet van essentieel belang: 'we zijn een relatief grote economie'.

'Diep ongenoegen'

Na Australië heeft nu ook Brazilië zijn 'diep ongenoegen' geuit over de executie van een van 's lands burgers, de 42- jarige Rodrigo Gularte. Volgens verschillende medische rapporten leed de man aan schizofrenie en een bipolaire stoornis. Daarom zou hij, ook volgens de Indonesische wetgeving, nooit voor een rechtbank hebben mogen verschijnen.

Dat de man uiteindelijk toch terechtgesteld zou worden, vond Brazilië 'een ernstige gebeurtenis in de betrekkingen tussen de twee landen'. Het land reageerde dan ook vol ongeloof dat Indonesië 'geen gehoor' gaf aan het 'humanitair pleidooi' van de Braziliaanse president Dilma Rousseff. Brazilië had in januari al zijn ambassadeur uit Indonesië teruggetrokken.

Bron:
DS, 29 april 2015

Mening:
Dat premier Tony Abbott de executies in Indonesië wreed en onnodig noemt, kan ik alleen maar beamen. Drugssmokkel is een probleem van groot formaat, maar moet volgens mij niet verholpen worden door executies.
Mensen voor een vuurpeloton zetten, stookt ook helemaal niet met de rechten van de mens. Volgens mij zijn er heel wat andere straffen die Indonesië had kunnen toekennen aan deze misdadigers. Een executie is in mijn ogen kiezen voor de gemakkelijke weg. Uiteraard keur ik de verschillende methodes die drugssmokkelaars gebruiken om drugs van punt A naar punt B te krijgen niet goed, maar om hen dan simpelweg te executeren lijkt me ook niet de oplossing.

Dat de relaties tussen Indonesië en andere landen lijdt onder deze gebeurtenis is volgens mij ook niet onoverkomelijk. De doodstraf is in de meeste landen al lang uitgeroeid. Nu er in Indonesië meteen meerdere executies werden uitgevoerd, kan ik me inbeelden dat dit voor veel mensen niet door de beugel kan. Wel is het goed dat de vertegenwoordigers van deze landen niet meteen hun rug draaien naar Indonesië en dat ze samen gaan proberen om de relaties te herstellen.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 29th April 2015 om 10:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.