actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2016, 16:42
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Koningshooikt
Posts: 65
Mogelijk 2 verborgen ruimtes in piramide van Cheops

De piramide van Cheops telt mogelijk twee bijkomende, tot nog toe onbekende ruimtes. Dat meldt Scan Pyramids, het project dat het monument uit de Oudheid letterlijk onder de scanner legt.
Het is het laatste van de klassieke zeven wereldwonderen dat vandaag overblijft: de piramide van Cheops in Gizeh in Egypte.

Al zowat een jaar ligt de piramide onder de scanner. Letterlijk. Onder de noemer Scan Pyramids onderzoekt een internationaal team van Egyptische, Franse, Canadese en Japanse wetenschappers de stenen structuur met infraroodstralen, kosmische stralen en 3D-opnames. Op die manier hoopt het meer over de ontstaansgeschiedenis van de piramide te weten te komen, niet zonder succes.

"Anomalieën"

Vorige donderdag liet het Egyptische ministerie van Antiquiteiten al voorzichtig weten dat Scan Pyramids op "anomalieën" in de piramide van Cheops was gebotst. Afgelopen weekend bevestigde het project vervolgens met zoveel woorden dat het twee verborgen, tot nog toe onbekende ruimtes in de piramide heeft ontdekt.

"Scan Pyramids kan de aanwezigheid van een onbekende holte aan de noordoostelijke nok van de piramide bevestigen, dit op een hoogte van zowat 105 meter", luidde het in een persmededeling. "We kunnen ook het bestaan van een verborgen holte achter de noordwand bevestigen. Die laatste heeft waarschijnlijk uitlopers die helemaal tot in het hart van de piramide reiken. De precieze vorm, de grootte en de precieze locatie van deze structuur, moeten we verder onderzoeken."

Grote Piramide

De piramide van Cheops of de Grote Piramide is ruim 4.600 jaar oud. Samen met die van Chefren en Mykerinos behoort ze tot de bekendste piramides uit de Oudheid.

Scan Pyramids valt overigens niet te verwarren met het onderzoek dat andere egyptologen in het graf van farao Toetanchamon in de Vallei der Koningen uitvoeren. Op aangeven van de Britse egyptoloog Nicholas Reeves zoeken zij naar verborgen ruimtes achter de muren van de tombe.

Geraadpleegd op 17/10/2016, via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2795492

Eigen mening: Fijn nieuws, noem ik dat! Ik hecht zelf veel waarde aan zulke cultuurelementen. Ook het mysterieuze aspect spreekt mij enorm aan. Daarom apprecieer ik zo enorm het werk dat die onderzoekers / wetenschappers verrichten. Door het verleden te onderzoeken, komen we zoveel te weten en kunnen we alleen nog maar meer leren. Verder vind ik het fantastisch dat dit na al die jaren nog ontdekt wordt, terwijl die piramides al zo lang toeristische trekpleisters zijn. Puik werk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.