actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2017, 08:24
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
300 extra begeleiders voor leerlingen met gedragsstoornissen

Het gewoon onderwijs krijgt 300 extra begeleiders voor zo'n 2.500 kinderen met gedragsstoornissen en kleuters met het syndroom van Down. De Vlaamse regering trekt daarvoor jaarlijks 15,2 miljoen euro extra uit. Door het M-decreet is het mogelijk dat leerlingen die vroeger in het buitengewoon onderwijs terechtkwamen voor het gewoon onderwijs kiezen.
Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) benadrukt dat die extra investering in begeleiding broodnodig is.

"Er was een groep kinderen die tot vandaag uit de boot viel en die geen ondersteuning kreeg. Het gaat hier om kinderen met een speciale zorgnood, kinderen die ernstige gedragsstoornissen hebben, kinderen die woede-uitbarstingen hebben in de klas, kinderen die toch op een bijzondere manier begeleid moeten worden. Dankzij de middelen zullen 300 nieuwe personeelsleden ingezet kunnen worden op de klasvloer in de gewone scholen. Het gaat dan om extra leraren, logopedisten, kinesisten enzovoort", vertelt ze aan VRT Nieuws. Concreet zal het geld naar regionale ondersteuningsnetten gaan.

Door het M-decreet, dat vorig schooljaar ingevoerd werd, krijgen nu ongeveer 4.000 kinderen les in het gewoon onderwijs die vroeger naar het buitengewoon onderwijs gegaan zouden zijn. In totaal bieden vanaf volgend schooljaar 2.150 personeelsleden extra begeleiding, goed voor een kost van ruim 100 miljoen euro.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2943647
Datum: 6 april 2017

Eigen mening: Volgens mij zijn deze extra begeleiders broodnodig. Het M-decreet heeft veel positieve gevolgen en het kan voor veel leerlingen een verbetering zijn, maar zonder de gepaste begeleiding kunnen die positieve gevolgen niet bereikt worden.
Ik weet zelf uit stage-ervaring hoe het is om alleen voor zo'n klas te staan. Je wil alle leerlingen helpen, maar daarvoor kom je handen tekort. Ik vind dat voor deze klassen twee leerkrachten nodig zijn. Anders kan je niet alle leerlingen voldoende begeleiden en kan je niet het beste uit hen halen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2017, 10:26
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Ik sluit mij aan bij de mening van Jana. In eenzelfde klas kunnen er twintig verschillende leerlingen zitten die elk hun eigen manier van leren hebben. Hier komt nog eens bij dat sommige leerlingen speciale noden hebben omdat ze kampen met gedragsstoornissen, leerstoornissen of een andere stoornis. Het is heel belangrijk om deze leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen zodat ook zij de optimale leerkansen krijgen die elke leerling verdient. Echter is er een te kort aan helpende handen om dit in de praktijk om te zetten. Daarom vind ik het een heel goed initiatief dat er meer begeleiders in het onderwijs komen. Elke leerling verdient een eerlijke kans op leren, en deze extra begeleiders zorgen ervoor dat we weer een stapje dichter komen bij het realiseren van dit doel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.