actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2012, 17:12
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Alarm over elektrische fiets

Alarm over elektrische fiets

09/03 WETENSCHAP Als het van Europa afhangt, krijgen de elektrische fietsen een dubbel zo sterke hulpmotor. Het Europees parlement keurde al goed dat het vermogen van maximum 250 watt tot 500 watt mag worden opgedreven. Hierdoor kan een elektrische fiets makkelijk 50 kilometer per uur halen. Alleen de Europese Commissie moet nu nog akkoord gaan.
"Levensgevaarlijk en onverantwoord”, vinden de Fietsersbond en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Er zal wel een snelheidsbegrenzer tot 25 per uur verplicht blijven, maar het acceleratievermogen zal spectaculair verhogen. Zo zal de gebruiker zonder zelf amper te moeten trappen vanuit stilstand meteen tot 25 kilometer per uur kunnen optrekken.

Tom Boonen
De Fietsersbond, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en de European Cyclist Federation reageren "verbijsterd". "Er gaan doden vallen bij de senioren, omdat zij met hun slechtere reflexen niet tijdig kunnen remmen. Het zal zijn alsof al die oudjes ineens constant met de benen van Tom Boonen rondrijden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Volgens Fabian Küster van de European Cyclist Federation willen fabrikanten door de krachtige motoren nog een grotere koek van de markt veroveren en zo goedkoper kunnen produceren. In Nederland en België is 10 procent van de verkochte fietsen al een E-bike. "Ze menen dat de elektrische fiets met een sterker vermogen aantrekkelijker zal worden als bakfiets of voor mensen die in heuvelachtige gebieden wonen."

Het BIVV vreest meer ongevallen met zwakke weggebruikers en stelt zich de vraag of dergelijke fiets nog toegelaten mag worden op onze fietspaden.

Bron: GVA

Eigen mening: Een aantal jaar geleden vond ik de uitvinding van de elektrische fiets een schitterend idee. Vooral omdat hierdoor ouderen in beweging blijven. Ik vond het zelfs grappig dat wanneer ik een keer naar de bakker fietste een oudere vrouw mij plots voorstak met een elektrische fiets. Ik kon haar zelfs niet volgen... Maar ik vind niet dat ze het vermogen mogen verdubbelen zodat de fiets 50 km kan rijden. Dit is naar mijn mening echt gevaarlijk en op deze manier is de fiets al meer een brommer. Ik hoop dan ook dat de Europese commissie niet akkoord gaat met dit idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2012, 18:17
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik kan me ook volledig volgen in de mening van Jolien. Hoe haalt men het in hun hoofd om een fiets te produceren die 50km/u kan rijden. Waarom maken ze dan geen brommer.
Net zoals in het krantenartikel als is aangehaald, hebben oudere mensen tragere reflexen waardoor ze bij een onverwachte gebeurtenis niet snel genoeg kunnen reageren.
Met deze mening wil ik niet zeggen dat ik helemaal tegen de elektrische fiets men, maar wel tegen de opdrijving van het vermogen. Een elektrische fiets is zeer goed voor senioren om in beweging te blijven maar ook om hun sociale contact te blijven behouden. Mijn grootvader had ook een elektrische fiets en hierdoor kon hij nog met zijn vrienden gaan fietsen. Als hij deze fiets niet had gehad, zou hij voortaan thuis gezeten hebben.
Maar ik hoop dus net zo veel als Jolien dat de Europese commissie niet akkoord gaat met het voorstel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th March 2012, 10:47
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Ik sluit me aan bij de mening van Hanne en Jolien. Net zoals Hanne heb ik ook een grootmoeder die met een groepje gepensioneerden steeds ging fietsen.
Door artrose en andere beperkingen waar ouderen soms mee te kampen krijgen, kon zij niet meer mee met haar groep vrienden.
Samen hebben de kleinkinderen dan geïnvesteerd in een elektrische fiets. Het bleek voor mijn grootmoeder echt een succes te zijn en zo kon zij haar uitstapjes nog verderzetten.
Om de snelheid van een elektrische fiets op te drijven naar 50 km/u lijkt mij absoluut overbodig. Het is vooral voor gepensioneerden die de groep anders niet kunnen volgen en de groep gaat zeker niet van de omgeving genieten tegen 50 km/u. Tegen zo'n hoge snelheid kunnen ze volgens mij ook niet meer rustig hun nodige babbeltjes slaan.
Daarom is het voor mij ook niet nodig om de snelheid op te drijven, het brengt enkel extra gevaren mee voor het verkeer dat al zo onveilig is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th March 2012, 16:53
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik zie eigenlijk echt geen enkele reden waarom we de elektrische fiets moeten opdrijven. Als je echt een snel vervoermiddel wilt op twee wielen, dan koop je toch gewoon een brommer. Een brommer kan soms ook 50 km/uur halen, maar de banden van deze brommer zijn misschien wel vijf keer zo dik als die van een fiets. Je hebt met een brommer dus veel meer grip op de baan.
Het is gewoon onverantwoord om 50 km/uur te fietsen op de openbare weg en dan heb ik het niet alleen over bejaarden. Als je tegen 50 km/uur wilt fietsen, dan moet je beschikken over heel wat stuurmanskunsten. Zeker als de baan nat is. De remafstand van een fiets op een natte weg is enorm groot als je 50 km/uur rijdt. Je bent dus altijd te laat als je plots moet stoppen voor iets.
Dus het zou heel dwaas zijn om zulke fietsen op de markt te brengen. Geen enkele bejaarde gaat volgens mij zoiets kopen. Ik zie enkel tieners zoiets nog kopen om dan te kunnen racen op de weg en dan wordt het pas echt gevaarlijk!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.