actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2013, 10:50
Jari V*rwimp Jari V*rwimp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 20
SIS-kaart wordt afgeschaft

Vanaf volgend jaar zal de SIS-kaart geleidelijk worden afgeschaft en zullen zorgverstrekkers via de elektronische identiteitskaart van de patiënt toegang hebben tot zijn of haar relevante gegevens.

Voor mensen zonder eID zal met de ISI+kaart een nieuwe identificatiekaart het levenslicht zien. Het gaat om een nieuwe, centrale stap in de verdere informatisering van de gezondheidszorg.

'Gedaan met de SIS-kaart, leve de eID', stelde minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx donderdag op een persconferentie. Bijna 15 jaar na haar invoering zal de SIS-kaart het veld ruimen voor de eID - of dus de ISI+kaart - om de gegevens te kennen over het lidmaatschap bij een ziekenfonds en voor de terugbetaling van geneesmiddelen.

De minister somde daarbij de voordelen op van de eID. Ze is sterk beveiligd, ze maakt het via de foto mogelijk de eigenaar met zekerheid te identificeren en is ruim verspreid onder de bevolking. De gegevens zullen via een hoog beveiligd datanetwerk tussen de ziekenfondsen en zorgverleners lopen. Met andere woorden: de gegevens worden niet op de kaart zelf opgeslagen.

Tijdswinst voor patiënt en apotheker

Enkel vooraf geïdentificeerde zorgverleners zullen toegang hebben tot de databanken. Dat geldt dus niet voor een ambtenaar van de gemeente, een politieagent of een arbeidsgeneesheer. Een ander pluspunt is dat de verzekerbaarheidsgegevens automatisch worden bijgewerkt. De patiënt moet niet langer naar het ziekenfonds om een update of wijziging van het statuut aan te vragen. Ook voor de zorgverlener, bijvoorbeeld de apotheker, betekent de overschakeling naar de eID tijdswinst.

bron: De standaard

eigen mening: Dit is een zeer sterke verbetering. Het is gedaan met een sis -kaart in je portemonnee. Nu moet je altijd maar 1 kaart bij u hebben. Volgens het artikel is het ook veiliger en weten ze meteen van wie de kaart is doordat je foto erop staat. Volgens mij is dit een sterke verbetering en hebben wij dit vooral te danken aan de technologie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th September 2013, 12:30
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op 'SIS-kaart wordt afgeschaft'

Al enige tijd vraag ik me af wat nu net het nut was van de nieuwe identiteitskaart - die nu al toch een hele tijd meegaat - buiten het feit dat deze beter in onze portefeuille past. Dit is dan ook de eerste keer dat ik een toepassing ervan zie die wel daadwerkelijk toe te juichen valt. 'Oei, mijn sis-kaart vergeten'. In deze situatie heb ik me al meerdere malen begeven en gelukkig zal dit dan in de toekomst zich niet meer voorvallen. Nu het rijbewijs ook een facelift heeft gekregen vraag ik me wel af waarom ze ook dit niet gewoon bij op de identiteitskaart zetten. Maar dit zullen dan misschien nog toekomst plannen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.