actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2013, 14:52
Marijke.Kaekebeke Marijke.Kaekebeke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Blaasveld
Posts: 32
De Lijn start onderzoek naar sms’ende chauffeur

Vervoersmaatschappij De Lijn is een onderzoek gestart naar een van haar buschauffeurs. Een jonge passagier kon volgens Het Belang van Limburg op beeld vastleggen hoe de chauffeur sms’t achter het stuur terwijl hij intussen meer dan twee kilometer ver rijdt.

Het filmpje van het meisje uit Zonhoven werd door haar vader naar de krant gestuurd. Gedurende meer dan twee kilometer is de buschauffeur van lijn 48 tussen Hasselt en Zonhoven bezig op zijn gsm. Hij neemt zelfs een dubbele bocht met zijn ogen op de gsm gericht.

‘Je kan goed zien dat de chauffeur niet geconcentreerd achter het stuur zit. Hij is minutenlang aan het sms’en en kijkt meer naar zijn gsm dan naar de weg’, klinkt het boos bij de vader. Hij diende dan ook prompt een klacht in bij De Lijn. De man is verontwaardigd dat een chauffeur van een bus vol schoolkinderen dergelijk ongepast gedrag stelt. ‘Eén kleine onoplettendheid en de gevolgen kunnen dramatisch zijn, zowel voor de passagiers in de bus als voor andere weggebruikers’, klinkt het.

Sonja Loos, woordvoerster van De Lijn, geeft de man volledig gelijk en stelt dat het gedrag van de chauffeur niet door de beugel kan. ‘Tijdens de opleiding hameren we al op veiligheid en defensief rijden. Bellen en sms’en achter het stuur is bij wet verboden, zeker voor wie verantwoordelijk is voor tientallen passagiers’, verklaart Loos. De Lijn heeft zijn excuses aangeboden en zal een onderzoek instellen naar de man. Hij riskeert een officiële aanmaning of zelfs een langdurige schorsing bij herhaald gedrag.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131126_00857473
Datum: 26/11/2013

Mening: Ik vind het niet meer dan terecht dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de chauffeur. Door te sms'en is men veel onoplettender achter het stuur dan wanneer men dat niet doet. Ook bellen is niet toegestaan volgens de wet, en dit is met een rede. Een ongeval is sneller gebeurd als men met de gsm achter het stuur zit.

De chauffeur riskeert hiermee het leven van alle mensen aan boord. Het is misschien niet de eerste keer dat dit gebeurd.

Ik vind dat chauffeurs een verantwoordelijke functie hebben. Ze moeten immers ervoor zorgen dat alle reizigers veilig op hun halte aankomen. Een ongeluk is snel gebeurd en men moet dit ten allen tijde proberen te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2013, 19:42
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Buschauffeur kijkt naar gsm tijdens het rijden

Mijn mening loopt parallel met de mening van Marijke. Buschauffeurs zijn niet enkel verantwoordelijk voor zichzelf, maar ook voor anderen. Daarom zouden buschauffeurs zelfs extra voorzichtig moeten zijn. Jammer genoeg zijn ze dat niet altijd. Ik vind het heel goed dat er aangifte is gedaan, want zoiets zou niet mogen gebeuren. Je ziet het volgens mij wel frequenter. Er wordt meestal niets over gezegd. Ik heb het zelf ook al enkele keren gezien. Een buschauffeur die aan het bellen is tijdens het rijden, die ondertussen sms'jes stuurt,... . Ik heb zelfs al eens gezien dat er een buschauffeur aan het roken was in zijn cabine met het raampje open, zodat hij de rook naar buiten kon blazen. Uiteraard rook het voorste deel van de bus nog steeds naar sigarettenrook. Dit vond ik ongepast.
Ik denk wel dat er meer aangiften gedaan zouden worden wanneer het duidelijker wordt waar je juist moet aankloppen met deze klachten. Dit is voor velen, voor mij ook, nog onduidelijk. Het is in mijn ogen heel belangrijk dat zo'n dingen gemeld worden, het gaat namelijk om de veiligheid van veel mensen. Mensenlevens zijn belangrijk!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.