actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2013, 08:59
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Verkeersopvoeding blijft vaak ondermaats

Het secundair onderwijs, en dan vooral het aso, scoort nog steeds zeer zwak voor verkeers- en mobiliteitseducatie. Dat blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsclub VAB bij duizend jongeren tussen 16 en 24 jaar. Het lager onderwijs scoort beter.

In het lager onderwijs is er volgens de VAB een sterke toename van het aantal behandelde onderwerpen. Naast het verwerven van theoretische kennis gaat er ook aandacht naar het aanleren van praktische vaardigheden en attitudevorming.

Het secundair onderwijs, en vooral het aso, scoort daarentegen in twee op de drie scholen zeer zwak. Het aanbod is er vaak beperkt tot de voorbereiding op het theoretisch rijbewijs. ‘In het secundair onderwijs is het aanbod aan verkeersopvoeding in een deel van de scholen zelfs afgenomen, sinds de invoering van het lespakket dat jongeren in het vijfde en zesde leerjaar voorbereidt op het theoretisch rijbewijs, terwijl er een inhaalbeweging nodig was’, klinkt het bij VAB.

Na enkele inspanningen in het eerste en tweede leerjaar gebeurt er veel te weinig op het vlak van verkeers- en mobiliteitseducatie in de andere leerjaren.

VAB vraagt corrigerende maatregelen. ‘Rijbewijs op school is een goede eerste stap, maar daarnaast moet er vooral meer aandacht gaan naar mobiliteitsthema’s (...). Momenteel laten zeker twee op drie secundaire scholen opportuniteiten liggen ondanks een veel ruimer aanbod aan didactisch materiaal sinds 2006.’

VAB deed zeven jaar geleden al onderzoek naar het aanbod van verkeers- en mobiliteitseducatie in het lager en secundair onderwijs. Op dat moment was het niveau van verkeersopvoeding in het lager onderwijs goed en in het secundair onderwijs zwak.

Bron:
De Standaard
18/11/2013

Mening:
Ik vind het zeer goed dat onderzoek aangetoond heeft dat het lager onderwijs goed scoort op gebied van behandelde onderwerpen binnen het thema verkeer. Tenslotte moet men een groot aantal van deze lagere school kinderen voorbereiden om met de fiets naar het secundair te gaan. Maar het is net of, wanneer deze kinderen naar het secundair beginnen gaan, deze regels voor hen niet meer gelden. Wanneer ikzelf bijvoorbeeld door mijn eigen stadscentrum rijd, zie ik jongeren met de fiets met 4 personen naast elkaar rijden, roekeloos de straat oversteken, ... Daarom is het, naar mijn mening, belangrijk dat men ook in het secundair onderwijs nog belang hecht aan de leerlingen op gebied van verkeer iets bij te brengen. Het feit dat de middelbare schoolkinderen de dag van vandaag gebruik kunnen maken van de optie om hun theoretisch rijbewijs, vind ik al een zeer grote stap vooruit.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 18th November 2013 om 09:17.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.