actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2013, 08:46
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
De Lijn wil fraude met sms-ticket tegengaan

De vervoersmaatschappij De Lijn wil zwartrijden met sms-tickets aanpakken en test daarom een nieuw systeem. Wie een ticket per sms koopt, krijgt dat met een kleine vertraging.
Nu is het nog zo dat de reiziger onmiddellijk na het versturen van een sms het ticket krijgt. Mogelijke fraudeurs houden hun gsm in de aanslag en versturen pas een sms wanneer ze een controleur zien opstappen, vermoedt De Lijn.

Bij het nieuwe systeem zal na de sms het ticket met een minuut vertraging worden toegestuurd. Controleurs zullen makkelijker kunnen nagaan wie pas op de bus zo'n sms heeft gestuurd.

De omvang van het fraudeprobleem is niet helemaal duidelijk. Momenteel zijn er wel al 500.000 mensen zijn die regelmatig een sms-ticket kopen


Bron : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...lijn_fraude_sms
Mening :
Dit is een goed initiatief, maar toch betwijfel ik of het fraudeprobleem hiermee opgelost zal worden. Er zullen altijd reizigers zijn die zullen blijven zwartrijden en hun straf proberen te ontlopen. Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat je betaalt als je je met de bus vervoert, maar ik geef eerlijk toe dat ik ook wel eens 'vergeet' te betalen als ik me met de bus verplaats.
Bekijk ook zeker het volgende filmpje :
https://www.youtube.com/watch?featu...d&v=HYs8dWephYM

Laatst aangepast door G*iet.Boden : 7th May 2013 om 09:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2013, 09:20
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Het smsticket is er gekomen om het de reizigers makkelijk te maken. Eerlijk denk ik ook wel dat dit het zeker doet. Maar zoals er wordt aangehaald in het artikel gebeurt er hier te vaak fraude mee, reizigers houden het bericht wel klaar, maar wachten tot een controleur opstapt om het dan te verzenden. Slim gezien, maar totaal niet eerlijk natuurlijk! Persoonlijk denk ik dat een langere wachttijd het probleem hier niet altijd bij zal oplossen en ook de eerlijkheid hiervan stel ik me toch ook in vraag. Stel dat iemand de bus opstapt waar een controleur opzit, maar slechts een korte periode de bus moet nemen? Of de controleur stapt vooraan op en die vooraan hebben hun bericht van bevestiging nog niet gekregen? Ik denk dat het smsticket zeker een makkelijke vorm is en misschien minder papier verspilling, maar het blijft zo toch wel zoeken naar hoe het systeem het beste zal werken. Allemaal blijven aanschuiven voor een kaartje bij het opstappen blijft ook gevaarlijk. Ik denk dat er bij de Lijn slimme mensen zitten om nog met een beter alternatief te komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2013, 12:02
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik denk ook dat dit een goed initiatief is van de lijn. Het smsticket is een mooie uitvinding, maar ik denk ook dat heel wat mensen pas een sms zullen sturen wanneer ze een controleur op de bus zien stappen. Wat de nieuwe maatregel betreft, sluit ik mij volledig aan bij de mening van Eline. Er zal inderdaad een langere wachttijd zijn, waardoor er een nieuw probleem zal gevormd worden.
Ik denk dat we gewoon moeten wachten op de resultaten van de lijn, die vanavond bekend gemaakt zullen worden, over de proefperiode die men vandaag zal uitvoeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.