actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2013, 10:57
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
"Bijna 4 op de 5 Oost-Europese trucks levensgevaarlijk"

Amper 1 op de 5000 vrachtwagens is vorig jaar door de Federale Overheidsdienst Economie technisch gekeurd. "Een drama", zegt automobilistenvereniging VAB. Uit hun eigen onderzoek blijkt dat er bij vier op de vijf Oost-Europese trucks op onze Belgische wegen geen ABS-remsysteem aanwezig is. De helft heeft geen juist bandenprofiel.

"Met een pakkans van amper 0,02 procent geven we elke chauffeur het idee dat we het hier in België niet zo nauw nemen met de regels", zegt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB, in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. "De resultaten zijn nochtans beangstigend."

VAB controleerde in totaal 300 vrachtwagens en opleggers in en rond Antwerpen. "Vooral bij de Poolse en Litouwse trucks zitten we met een echt probleem. Bij vier op vijf gecontroleerde vrachtwagens was er geen ABS-remsysteem aanwezig. Levensgevaarlijk."

VAB legt de cijfers vandaag op tafel tijdens het overleg met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Dat overleg staat in het teken van de zwaarste filedag ooit op de Belgische wegen. Op 12 maart stond er 1.671 kilometer, na zware sneeuwbuien.

"Veel automobilisten hebben zich toen geërgergd aan de vrachtwagenchauffeurs. Die reden veel te snel en ronduit gevaarlijk", zegt Matienko. "De roep om de vrachtwagens aan de kant te houden was luid. Maar we moeten ons ook afvragen of die vrachtwagens wel goed onderhouden zijn. Dit moeten we echt aanpakken."

VAB ziet het aantal controles op vrachtwagens ook alleen maar dalen. Zeker nu er in de laatste vijf jaar 40 procent minder controleurs op de dienst zijn.

(Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...p-controle.aspx)
Mening: Ik had niet gedacht dat het zo slecht gesteld was met de vrachtwagens op onze wegen, maar zoals in het artikel beschreven wordt, als ze maar 0,02% pakkans hebben, dan vind ik dat wij wel een verkeerd signaal uitsturen naar de bestuurders toe. Ik denk dus dat het wel dringend nodig is om deze controles op vrachtwagens te versterken die op onze Belgische wegen rijden.
Ik heb in een ander artikel hierover gelezen dat de grootste oorzaak hiervan bij de loonkosten gelegen is: 'De hoofdoorzaak voor oneerlijke concurrentie tussen buitenlandse en Belgische vrachtwagenchauffeurs zijn de loonlasten in België, die tot de hoogste van Europa behoren.'. Ik denk dat we dus dringend moeten ingrijpen en de verkeersveiligheid moeten verhogen door meer controles uit te voeren en voornamelijk ook op vrachtwagens die van het buitenland op onze wegen rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.