actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2015, 11:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Stankoverlast leidt tot gezondheidsklachten

'Stankoverlast leidt tot gezondheidsklachten'

Wie in de buurt woont van megastallen en boerderijen met veel kippen, varkens en koeien, heeft vaker gezondheidsklachten. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerde studie van het onderzoeksinstituut Nivel en het instituutIRAS van de Universiteit Utrecht.
Door de stankoverlast zeggen omwonenden vaker te hoesten en verkouden te zijn. Ook hebben ze vaker last van duizeligheid, maagpijn, buikpijn en obstipatie. Maar ook klachten door chronische stress zoals slapeloosheid, angst en depressie komen meer voor. ,,Met de mestgeur kunnen irriterende stoffen in de omgeving worden verspreid en regelmatige stankoverlast kan leiden tot chronische stress'', concluderen de onderzoekers.

Mensen die in de buurt van megastallen wonen, beoordelen hun eigen gezondheid een stuk slechter dan mensen die geen stankoverlast hebben. Opvallend is dat ze maar zelden met klachten naar de huisarts gaan.

Bron: https://eoswetenschap.eu/artikel/st...ndheidsklachten
Datum: 30/03/2015 om 14u04


Mening

Toen ik dit artikel las, was ik niet verbaasd. Ik kan het mij heel goed voorstellen dat het wonen in de buurt van megastallen en boerderijen kan leiden tot gezondheidsproblemen. Uitbaters die op zo’n boerderij wonen merken er vaak niet veel meer van omdat ze constant in de stank zitten en ervaren het eerder als normaal. Nu moet ik wel zeggen dat ik als ik ga wandelen of fietsen en ik voorbij een boerderij kom, ik de stank nog wel doenbaar vind. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het niet zo leuk is voor mensen die in de buurt wonen om elke dag in de stank thuis te komen. Deze mensen schamen zich vaak ook voor bezoekers omdat deze bezoekers de stank eveneens zullen ervaren. Ze kiezen er dan liever voor om elders af te spreken, dit zorgt voor een extra portie stress in de reeds stresserende samenleving. Wat ik deze mensen eventueel zou aanraden is dat ze best verhuizen naar een plaats met minder stank. Waarschijnlijk zijn deze mensen daar gaan wonen omdat de woningen op dergelijke plaatsen goedkoper zijn, maar het is altijd belangrijk om de voordelen en de nadelen af te wegen vooraleer je een huis koopt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.