actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2012, 17:54
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
76ste boekenbeurs officieel van start

76ste Boekenbeurs officieel van start
30/10 Media & Cultuur In Antwerpen is dinsdagavond onder massale belangstelling de 76ste Boekenbeurs officieel geopend. Nog tot 11 november kunnen boekenliefhebbers in Antwerp Expo terecht bij 98 standhouders waar 60.000 werken in allerlei genres terug te vinden zijn.

De editie van dit jaar staat onder meer in het teken van leesbevordering, jeugd en jong talent. Aan de 'Jonge Helden'-stand komen jonge topauteurs het beste van zichzelf geven in een brede waaier aan voorstellingen, terwijl het e-Paviljoen het publiek laat kennismaken met de nieuwste technologische snufjes met een literair randje.

Geert Joris, directeur van organisator Boek.be, vroeg dinsdagavond op de opening aandacht voor het groeiend probleem van analfabetisme, vooral bij jongeren van allochtone afkomst. "Maar liefst vijftien procent van de vijftienjarigen zijn ongeletterd", aldus Joris, die zowel de regeringen van ons land als de hele literaire wereld opriep dat fenomeen mee te bestrijden. "Op deze Boekenbeurs willen we in ieder geval voor een uitgesproken leesbevorderend aanbod zorgen."

Ook Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) maakt zich naar eigen zeggen zorgen om het feit dat "onze" auteurs en boeken er onvoldoende in slagen een allochtoon publiek te bereiken. Schauvliege richtte zich onder meer naar de lokale besturen, die meer aan leesbevordering kunnen en moeten doen nu ze daar door het nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid toe worden aangespoord. Daarnaast wil de minister in de toekomst ook werk maken van het ondersteunen van de kleine boekhandel, om zo het aanbod zo breed en gevarieerd mogelijk te kunnen houden.

Foto: De Boekenbeurs vorig jaar
Foto Wim Hendrix

Commentaar:
Ik vind de boekenbeurs een enorm goed initiatief omdat ik vind dat er te weinig aandacht wordt geschonken aan boeken. Dit jaar geeft men veel aandacht aan leesbevordering en de jeugd en dat vind ik zeer belangrijk. Ik schrok ervan dat er nog steeds 15 procent van de 15-jarigen ongeletterd zijn. Dus het lijkt mij een goed idee dat de ministers en dus ook de boekenbeurs hier iets aan willen doen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/media-en-c...-van-start.aspx
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.