actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2012, 19:36
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Mensen zijn niet netjes in het zwembad

'Mensen zijn niet netjes in het zwembad'

Bron: DS 08/03/2012

Mensen gedragen zich niet altijd even netjes als ze gaan zwemmen. Dat zei Dirk Clotman van Euro Chlor, de federatie van de chloorindustrie, donderdag in de marge van een persconferentie van de Hoge Gezondheidsraad. "Als je ogen na een kwartier al prikken, weet je dat het zwemwater niet proper is."
De Hoge Gezondheidsraad maakte donderdag bekend dat zwemmen voor kinderen jongeren dan twaalf maanden moet worden afgeraden. Voor anderen is het wel gezond, als het op een hygiënische manier gebeurt.

"Minder evident dan je zou denken", aldus Dirk Clotman. "Mensen plassen aan de lopende band in het water en nemen een douche ná het zwemmen, in plaats van ervoor."

Een douche is nochtans cruciaal om het water proper te houden. Het chloor in het zwembadwater reageert met amines, die terug te vinden zijn in onder meer zweet, urine en huidschilfers. Samen vormen ze chlooramines, de geur die kenmerkend is voor binnenzwembaden.

"Normaal is die stof niet overdreven irriterend", zegt Clotman. "Als je ogen echter al na een kwartier gaan prikken, verlaat dan het zwembad. Het water is op dat moment dusdanig verontreinigd dat er een teveel aan chlooramines wordt gevormd."

Clotman pleit voor een sensibiliseringscampagne in de Belgische zwembaden. "In veel Franse openluchtzwembaden wordt actief gecontroleerd of mensen een douche nemen. In België is dat quasi nooit het geval."

Reactie:
Ik vind het raar dan anno 2012 mensen nog moeten gesensibiliseerd worden om de nodige hygiëne in acht te nemen. Ik ga nooit zwemmen in een overdekt zwembad, gewoon omdat ik er vies van ben. Mensen lopen blootvoets rond, de omstandigheden voor voetschimmels zijn ideaal, om nog maar te zwijgen over andere beestjes die zich in de vochtige warmte de koning te rijk voelen. Sommige zwembadbezoekers zien er niet bepaald apetijtelijk uit en ruiken niet echt lentefris. Als ik 's morgens het openbaar vervoer neem en ik ruik sommige mensen al, zo erg dat ik er moet van kokhalzen, dan weet ik dat een stuk zeep en een washandje onaangeroerd gebleven zijn die morgen. Ik wil er bijgevolg niet aan denken wat je allemaal in zwembadwater zou vinden als je het zou ontleden. Dat sommige mensen zich niet wassen is een ding, maar als mensen het zwembad dan nog eens gaan gebruiken als openbaar toilet, dan stel ik mij de vraag of ze dat thuis ook doen. Plassen ze daar ook in hun bad terwijl ze in het schuim liggen te genieten? Het is eigenlijk te gek voor woorden...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th March 2012, 22:59
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik schrik er niet van dat het zwembadwater verontreinigd is. De mensen kijken niet meer naar anderen. Zij mogen doen wat ze willen, is dit in een zwembad plassen dan is dat maar zo. Ik vind het absoluut niet kunnen dat mensen plassen in openbare zwembaden. Maar dat is niet het enige wat in dat water terechtkomt. Een leerkracht van bij mij in het middelbaar had ooit eens een verhaal verteld, sindsdien vind ik openbare zwembaden heel vies. Alles wordt gewoon weer in het zwembad gespoeld en 'de filters filteren het water wel'. Ik vind dat gewoon vuil. Ik ben blij dat wij een (klein) zwembad in onze tuin hebben staan zodat ik niet naar openbare zwembaden moet. Ik vind dat ze ook wel strengere regels mogen opleggen. Er mag best iemand controleren dat mensen voor het zwemmen zich even wassen of afspoelen onder de douches. Dit doet toch niemand kwaad denk?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th March 2012, 11:06
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik heb dit bericht gehoord op het nieuws en schrok hier enorm van. Maar als ik de meningen van Belinda en Lieselotte lees moet ik mijn mening herzien. Ik pendel ook elke dag met de bus van en naar school en het is inderdaad zo dat er best veel mensen in de bus zitten die een onaangename geur met zich meedragen. Het is dan ook onmogelijk te verwachten als deze mensen in een openbaar zwembad gaan zwemmen dat zij zich dan wel gaan douchen of op zijn minst verfrissen.
Het feit dat mensen in het zwembad plassen vind ik nog onrustbarender. Wie haalt het nu in zijn hoofd om zelf in zijn eigen urine te zwemmen en anderen eigenlijk te verplichten om hetzelfde te doen!?
Het is ook algemeen geweten dat onze samenleving zeer egoïstisch is geworden. Er wordt heel vaak nog maar alleen aan zichzelf gedacht maar wat hun handelingen, hier het gebrek aan hygiëne, als gevolg hebben voor de mensen rondom hen kan hen weinig schelen.
Daarom pleit ik er ook voor dat er een strengere controle gevoerd moet worden op hygiëne in de openbare zwembaden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th March 2012, 22:32
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Dat mensen in 2012 nog gesensibiliseerd moeten worden op vlak van hygiëne is, net als Belinda al aanhaalde, op z'n minst raar te noemen. Het niet in acht nemen van de regels in verband met hygiëne lijkt mij een teken van egoïsme en luiheid, met als toppunt het te lui zijn om uit het water te komen om naar het toilet te gaan. Zelf vraag ik mij af hoe mensen het ook maar in hun hoofd kunnen halen om hun behoefte te doen in het zwembad, zeker omdat ze zelf ook in dat water rondzwemmen.

Mensen op deze slechte gewoontes wijzen met strengere controles en sensibiliseringscampagnes lijkt mij daarom zeker een goed idee. Dit zal zeker goed doen aan het imago van de Belgische zwembaden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.