actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2012, 13:23
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Gezond eten maakt gelukkig

Gezond eten maakt gelukkig
Ook tieners die elke dag sporten zijn gelukkiger

Auteur: Veerle Beel

BRUSSEL - Tieners die veel fruit en groenten eten, achten zich gelukkiger dan zij die voortdurend frisdrank en chips achterover slaan. Zo blijkt uit een Britse studie.

Bijna 5.000 Britse jongeren uit ruim 3.600 gezinnen namen deel aan een grote bevraging in het raam van het onderzoeksproject Understanding Society. Dat is een beetje vergelijkbaar met de grote panelstudie van Belgische huishoudens, die in de jaren 90 bij ons liep en sindsdien werd stopgezet.

De deelnemende jongeren, allen tussen 10 en 15 jaar, werden gevraagd geluksscores te geven op zes domeinen: hun huiswerk, hun uiterlijk, hun familie, hun vrienden, hun schoolleven, en het leven in het algemeen. Jongeren die in de bovenste tien procent scoren, worden beschouwd als de gelukkigsten.

Het gaat om 15procent van de tien- tot twaalfjarigen, en slechts 6 procent van de 13- tot 15-jarigen. Oudere tieners zijn dus een beetje minder gelukkig.

Die gegevens werden vervolgens gelinkt aan hun eetgedrag en levensstijl. En daaruit blijkt dat tieners die veel fruit en groenten eten, en die élke dag sporten, gelukkiger zijn. Zij die roken, alcohol drinken, veel frisdrank en chips eten, scoren duidelijk minder hoog.

Het verband met het eten van fastfood is wat complexer: wie af en toe een afhaalhamburger eet, is doorgaans gelukkiger dan tieners die er nooit een eten, en ook gelukkiger dan tieners die meermaals per week hamburgers of ander fastfood voorgeschoteld krijgen.

De resultaten verbazen Leo Bormans, de auteur van Geluk. The World Book of Happiness, niet. 'Er is natuurlijk niet één weg naar het geluk. Maar algemeen weten we dat een gezonde levensstijl gelukkiger maakt. En dat geldt niet alleen voor jongeren.'

'Bewust iets gezond doen'

'Maar we moeten er ook mee oppassen om te veralgemenen. Elke mens zit anders in elkaar. Elke dag bewegen is heel goed, en verhoogt ons geluk met gemiddeld tien procent, maar het is misschien niet het advies dat je aan een ADHD'er moet geven.'

'Elke dag fruit eten draagt ook bij tot het geluk. Het gaat hier om het aankweken van een goede gewoonte. Vergelijkbaar met het dagelijks sporten of bewegen: je besluit bewust om iets te doen dat gezond is. Je wil het doen. Al die andere dingen, zoals frisdrank drinken, alcohol, of roken, zijn feitelijk verslavingen. En verslavingen maken ons ongelukkig. Omdat het iets is waar je niet meer aan kan ontsnappen. Het is iets wat moét. Je verliest dan de controle over je gedrag.'

Bron: http://standaard.be/artikel/detail....ikelid=P93N4AIR
Datum: woensdag 07 maart 2012

Mening
Volgens mij zit er in dit artikel wel een soort van waarheid. Ik denk dat sommige jongeren ervan zouden verschieten hoe ongezond ze wel niet eten. Natuurlijk is dit niet alleen de schuld van de jongeren, als ik kijk wat er vorig jaar allemaal na het school stond om te snoepen, een ijskraam, een hamburgerkraam en dan nog een bakkerij met goedkope taartjes. Je zou van minder zin krijgen in iets ongezond.
Ik vind wel dat als je gezond eet, je ook effectief meer energie hebt. Als je meer energie hebt, heb je ook meer zin om effectief dingen te doen. Soms snoep of chocolade eten is helemaal niet erg. Ik vind wel dat je dan even een energieboost hebt, maar dat is snel gedaan. Daarom geloof ik wel wat er in dit artikel staat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.