actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2012, 14:10
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Controle op rookterrassen 'beetje' versoepeld

Bron: Het Nieuwsblad (www.hetnieuwsblad.be)

Volksgezondheid versoepelt de controle op rookterrassen, na de bijzonder strenge rondzendbrief van begin dit jaar.

De versoepeling komt er na overleg tussen het kabinet van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS), de betrokken overheidsdienst en de verschillende horecafederaties. Die federaties schoten begin dit jaar in een kramp toen de FOD Volksgezondheid een rondzendbrief verspreidde met daarin een zeer strenge interpretatie van het begrip 'rookterrassen'.

'Die brief bepaalde bijvoorbeeld dat een caféterras aan één kant helemaal én permanent open moest zijn, wat onder andere betekende dat je een terras 's nachts niet mocht afsluiten', zegt Jan De Haes, voorzitter van Ho.Re.Ca Vlaanderen. 'Het woordje permanent wordt nu geschrapt, waardoor de regelgeving in de praktijk toch weer wat soepeler wordt.'

De woordvoerster van Onkelinx bevestigde gisteren die informatie. 'De FOD Volksgezondheid zal nu een nieuwe rondzendbrief verspreiden, waarin heel duidelijk staat uitgelegd wat kan en wat niet. Het vorige schrijven was inderdaad soms wat ongelukkig opgesteld', aldus nog de woordvoerster van Onkelinx. Enkele weken geleden nog wilde Onkelinx niet terugkomen op de rondzendbrief van haar ambtenaren.

Volgens de horecafederaties is met de inspectie van Volksgezondheid nu ook afgesproken dat de controles op rookterrassen vooral worden toegespitst op horecazaken die de regels volledig aan hun laars lappen, bijvoorbeeld door hun terras helemaal af te sluiten.

Mijn mening

Dit artikel kan je zowel bij economie als gezondheid plaatsen. Economie, omdat de maatregelen toch wel gevolgen zullen hebben voor de inkomsten en het klantenbestand van de cafébazen en gezondheid, omdat het nog altijd gaat over maatregelen om klanten te beschermen tegen het ongezonde milieu van een rookruimte. Dat laatste staat toch nog altijd centraal en daarom heb ik het artikel hier geplaatst.
Toen de aankondiging werd gemaakt dat er een totaal rookverbod ingevoerd zou worden, was ik wel blij. Het is inderdaad niet aangenaam dat als je op café of naar een restaurant gaat, de rookgeur in de kleren blijft zitten. Daarom vond ik het goed dat er een aparte ruimte voor rokers voorzien werd. Op die manier hebben de andere klanten geen last van de sigaretten.
Maar ik moet wel toegeven dat er wat overdreven werd met deze maatregelen. Het voorbeeld in dit artikel haalt perfect aan hoe ver Volksgezondheid hierin wilde gaan. Een caféterras voor rokers moest lang één zijde helemaal opengemaakt worden en permanent open blijven. De cafébazen mochten die terrassen dus nooit afsluiten wat dan weer zou leiden tot meer inbraken en dergelijke.
Dat deze maatregel samen met nog enkele andere gelijkaardige maatregelen versoepeld wordt, is een goede zaak. Hopelijk kunnen nu meer cafébazen zich verzoenen met de regels van Volksgezondheid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2012, 22:00
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Net zoals Charissa was ik blij met het rookverbod. Ik vond het goed dat je eindelijk in een café iets kon drinken zonder last te krijgen van de rook die er hing. Rokers beseffen echt niet hoe storend en sfeer bedervend deze is.

Anderzijds vond ik de maatregel op sommige momenten te streng. Dat je binnen niet meer mocht roken, daar kan ik volledig inkomen, maar de maatregel voor het terras bijvoorbeeld, hier kan ik helemaal niet inkomen. Dat het terras langs één kant open moet zijn overdag, daar stoor ik me niet aan, maar dat dit ook 's nachts moet openblijven, dat vind ik wat te veel van het goede. Dit is toch gewoon inbrekers aanzetten tot inbreken?

Ik vind het goed dat volksgezondheid opkomt tegen roken, maar ze moeten er ook voor zorgen dat ze hierin niet te ver gaan. Zo moeten ze er wel op toezien dat de situatie nog haalbaar blijft voor de cafébazen, want voor hen gaat het hier tenslotte over hun kostwinning.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2012, 10:10
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Het rookverbod op café was een hele verademing. Hoewel het roken op café me aanvankelijk niet echt stoorde, als je op café ging koost je er ergens ook voor dat je in de rook ging zitten. Maar ik vind het wel fijn dat mijn kleren niet meer naar rook stinken wanneer ik nu thuiskom van café.

Anderzijds, vond ik de maatregel dat je ook al niet meer mocht roken op terrassen tenzij deze aan een kant open waren een beetje overdreven. Vooral het feit dat dit terras altijd open moest blijven, dus ook 's nachts. Een strategische zet kan je dit niet echt noemen. Het is zoals Charlotte en Charissa zeggen: het zet inbrekers aan tot inbreken.

Gelukkig wordt deze maatregel versoepeld. Het moet nog altijd (financieel) haalbaar zijn voor de cafébazen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.