actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th January 2012, 11:44
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Wonderboom helpt tegen ondervoeding in Zuid-Afrika

Wonderboom helpt tegen ondervoeding in Zuid-Afrika

Bladeren van de 'wonderboom' kunnen in sommige gevallen even goed werken als internationale voedselhulp, zeggen deskundigen. De snelgroeiende, droogteresistente boom met extreem voedzame bladeren wordt in Zuid-Afrika al gebruikt om ondervoeding tegen te gaan.

In het dorp Tooseng in Limpopo, een van de armste provincies van Zuid-Afrika, maakt een plantage van vijftien hectare met 'wonderbomen' al een verschil. De bladeren van de Moringa Oleifera, staan bekend als 'supervoedsel'.

Volgens wetenschappers bevatten ze de calcium van vier glazen melk, de vitamine C van zeven sinasappels, kalium van drie bananen, drie keer de hoeveelheid ijzer uit spinazie, vier keer de hoeveelheid vitamine A uit een wortel en twee keer de hoeveelheid eiwit uit melk.

Vermalen bladeren
Mavis Mathabatha, een voormalige onderwijzeres uit Tooseng, heeft de afgelopen drie jaar hard gewerkt om de plantage te laten groeien. "Ik wil hier in de omgeving iets bijdragen, maar ook in de provincie en landelijk", zegt ze.

In 2009 haalde ze de oogst binnen van de eerste bomen die ze geplant had, en begon ze met het drogen en malen van de bladeren. De vermalen bladeren werden vervolgens over het eten gestrooid van ongeveer vierhonderd kinderen van het plaatselijke opvangcentrum Sedikong sa Lerato.

Het centrum verstrekt maaltijden aan kinderen uit arme gezinnen. Bijna alle kinderen uit Tooseng, dat te maken heeft met hoge werkloosheid, ondervoeding en veel hiv-besmettingen, vallen in die categorie.

Betere weerstand
"De resultaten waren bijna direct zichtbaar", zegt Elizabeth Serogole, manager van het centrum. "De gezondheid van de kinderen verbeterde snel." Veel kinderen vertoonden tekenen van ondervoeding, zegt ze, zoals open zweren op de huid. Die verdwenen toen de kinderen regelmatig van de bladeren begonnen te eten.

De moringa-bladeren verbeteren ook de weerstand van de kinderen, zodat ze minder vatbaar worden voor ziekten, zegt Serogole. "En veel kinderen kunnen zich nu beter concentreren op school." Alles wat daarvoor nodig was, was een theelepel bladpoeder per dag.

Maagzweren en huidinfecties
Samson Tesfay, postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van KwaZulu-Natal, bevestigt dat moringa verschillende positieve gezondheidseffecten heeft. "De plant is uniek in de zin dat elk deel ervan gebruikt kan worden. Hij heeft medicinale eigenschappen, maar kan ook gebruikt worden als voeding of voor praktische doeleinden.

De bladeren helpen bij de genezing van huidinfecties, verlagen hoge bloeddruk en bloedsuiker, verminderen zwelling, genezen maagzweren en werken kalmerend op het zenuwstelsel, zegt Tesfay. De boom, die oorspronkelijk uit Noord-India komt, wordt al eeuwenlang gebruikt in de Ayurvedische geneeskunst.

Waterzuivering
Het zaad van de plant kan volgens Tesfay gebruikt worden om water te zuiveren op plaatsen waar geen schoon drinkwater is. "De zaden zijn in staat 98 procent van de onzuiverheden en microben te verwijderen uit water."

De slanke boom heeft weinig water nodig en groeit snel. In een jaar tijd kan hij drie meter hoog worden. Zelfs in Tooseng, een droge regio die in de afgelopen jaren geregeld te maken had met gebrek aan neerslag, groeit de boom gestaag.

Droogte en ondervoeding
Moringa is volgens voedselexperts breed inzetbaar om honger te bestrijden, omdat de boom kan groeien in alle subtropische regio's in de wereld waar sprake is van droogte en ondervoeding. Het gaat dan om de meeste delen van Afrika, Centraal en Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië.

Sinds 2009 heeft Mathabatha haar plantage beetje bij beetje uitgebreid. Ze vroeg daarvoor een financiële bijdrage aan bij het regiokantoor van Southern Africa Trust. Momenteel is ze eigenaar van 13.000 moringabomen.

De 52-jarige Mathabatha heeft inmiddels ook meer dan 6.000 moringa-kiemplanten verspreid onder arme gezinnen in de omgeving van Tooseng en geeft hen voorlichting over het gebruik van de bladeren. Het bladpoeder dat ze produceert op haar eigen bedrijf, wordt niet alleen in Zuid-Afrika gebruikt. Ze exporteert het ook naar Botswana, Swaziland en Lesotho. "Ik hoop in de komende jaren nog verder te groeien", zegt ze. "Er is veel vraag naar mijn product."

Bron: www.demorgen.be
Eigen mening: Als ik de titel van het artikel las, dacht ik eerst, 'jaja wonderboom, het zal weer wat zijn'. Maar als je dan het artikel leest, merk je dat het echt wel een soort wonderboom is. Ongelooflijk welke voedingsstoffen de bladeren van deze boom allemaal bevatten. Als ze nu op een zorgzame manier met de boom omgaan (dus niet alles op 1,2,3 verspillen) is er echt wel een kans om het percentage ondervoede mensen een serieus stuk te doen dalen. Zoals je in het artikel leest helpt het niet alleen tegen de honger, maar doordat er geen ondervoeding meer is bij kinderen, wordt hun weerstand beter en helpt het hen bij genezing van huidziektes. Verder helpt de boom ook water zuiveren en dergelijke. Nooit gedacht dat ik dit echt zou zeggen over een boom, maar het is inderdaad echt een wonderboom, die hopelijk in de loop der jaren kan uitbreiden zodat er steeds minder mensen op de wereld ondervoed zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th January 2012, 07:33
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Wonderboom helpt tegen ondervoeding in Zuid-Afrika.

Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Jorina. Als je deze titel leest, heb je inderdaad bedenkingen. Maar hoe verder je het artikel leest, hoe boeiender het is. Ondertussen zijn er zichtbare resultaten tussen het gebruik van de bladeren en het verbeteren van de toestand van de ondervoede kinderen, dan kan de term wonderboom inderdaad wel gebruikt worden.
Ik denk zelf dat deze boom niet alleen nuttig is in Zuid-Afrika, maar dat de bladeren van deze boom ook bij ons hun dienst zouden bewijzen. In de rijke landen nemen er veel mensen extra voedingsupplementen en vitaminen. Met het gebruik van een theelepel bladpoeder per dag krijg je alle nodige vitaminen binnen. Mevrouw Mayis Mathabatha verdient een oprechte waardering voor dit goede werk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th January 2012, 14:37
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Wie had nu ooit gedacht dat een boom het verschil zou kunnen maken in Afrika? Als je kijkt naar de hoeveelheid calcium, vitamine A en C, ijzer en eiwit die de bladeren van de ‘wonderboom’ bevatten, kan dat al tellen voor een goede maaltijd. Niet verwonderlijk dat het effect op de kindjes zo groot is. Ze krijgen een betere weerstand waardoor ze minder snel ziek worden en dus naar school kunnen blijven gaan. De moringa-bladeren bieden nog tal van voordelen. Het heeft effect op andere ziektes en het helpt zelfs om water te reinigen! Het lijkt wel een soort ‘multigeneesmiddel’ dat helpt tegen verschillende ziektes, iets wat in een ontwikkelingscontinent als Afrika goed gebruikt kan worden. Bovendien heeft de boom weinig water nodig, zodat die dus perfect op de droge Afrikaanse grond kan groeien.
Volgens mij kan deze boom nog een grote invloed hebben op de Afrikaanse bevolking. Ik heb er een goed oog in. Ik vind het ook goed dat er moringa-kiemplantjes verspreid worden onder de arme gezinnen. Zo kunnen ze zelf de bomen kweken en hun eigen familie aansterken. Door de kennis van de boom mee te delen met zo veel mogelijk inwoners, zal het succes verzekerd worden. Zo is er de garantie dat de boom een zo groot mogelijk publiek bereikt en in de toekomst nog zal blijven bestaan.
Ik ben het dus eens met Jorina en Lieselot. En uiteraard mag het werk van mevrouw Mayis Mathabatha zeker geapprecieerd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.