actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2012, 12:14
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
'Houdbaarheidsdatum best schrappen'

BRUSSEL - Consumentenorganisatie Test-Aankoop stelt voor om de houdbaarheidsdatum op een flink aantal producten - die niet zo snel bederven - te schrappen. Het voorstel om het etiket 'tenminste houdbaar tot' weg te nemen, werd afgelopen weekend gedaan door het Nederlandse Voedingscentrum. Test-Aankoop steunt het idee.



'Producten zoals pasta, rijst en meel zijn veel langer houdbaar dan de datum doet vermoeden. We moeten af van de nooit geziene voedselverspilling', zegt woordvoerder Ivo Mechels. 'Wel is het noodzakelijk dat de productiedatum op de verpakking wordt vermeld. Het geeft de koper een houvast. Hij kan dan zelf beslissen of hij een blik of pak nog opent.'

Lieve Busschots van het Federale Voedselagentschap is geen voorstander. 'Het label van vandaag op morgen laten verdwijnen, is onmogelijk. Het gaat om Europese wetgeving', zegt ze. 'Bovendien hebben de producenten een risicoanalyse op hun producten uitgevoerd. Spullen waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden, heb je best niet meer in huis. Wil je ze toch consumeren, dan doe je er goed aan te letten op geur, kleur en uitzicht.'

Niet iedereen leeft de houdbaarheidsdatum even goed na. Volgens een internetenquête van Gezondweb.be eten zeven op de tien Vlamingen al eens voedingsmiddelen na de vervaldatum. Bijna de helft doet dat met zuivelproducten, aan kant-en-klare maaltijden waagt 9procent zich, aan rauwe vis of vlees slechts twee procent.

Bron: www.standaard.be
Dit vind ik nu eens een goed plan. Ik werk zelf in een Delhaize en als je ziet wat daar allemaal weggegooid wordt! Producten zoals pasta, producten in blik, koekjes en ga zo maar verder worden allemaal weggegooid terwijl ze nog perfect eetbaar zijn. Er belanden soms wel producten in de afprijzingsbak, dit zijn dan producten die de volgende dag vervallen en die dan een bepaalde korting krijgen. Als het gaat over de vervaldatum van een product, moet je gewoon je gezond verstand gebruiken, als iets niet meer fris ruikt, gooi je het weg, als het product er nog goed uitziet en nog goed smaakt, eet je het toch nog gewoon op? Ik ben gisteren nog in Nederland inkopen gaan doen, en daar geven ze zelfs producten die de dag zelfs vervallen gratis weg. Dit is nog altijd beter dan ze weg te gooien, maar als je geen vervaldatum op die producten plakt, kunnen ze zelfs nog verkocht worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2012, 12:21
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik vind dit een goed idee. Tegenwoordig moet er overal een houdbaarheidsdatum opstaan. Dit wil niet zeggen dat, wanneer de datum overschreden is, de producten slecht zijn. Wij hebben nu al zo een grote afvalberg. Deze moeten we dringend kleiner maken.

Mijn vriend heeft eens in een fabriek gewerkt, daar vervangde ze gewoon de houdbaarheidsdatum. De producten waren nog niet slecht, maar de datum was overschreden. Wat is dan het nut van zo een houdbaarheidsdatum? Naturlijk geldt dit niet voor al de producten. Er zijn wel degelijk producten die wél een houdbaarheidsdatum vereisen.

Net zoals Robine zegt zouden de winkels het voedsel misschien gratis kunnen weggeven? In Belgische winkels verkopen ze de producten met korting omdat de houdbaarheidsdatum bijna overschrijden wordt. Wanneer deze dan overschrijden wordt, gooien ze alles in de vuinisbakken. Er moet toch een beter systeem zijn dan dit?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2012, 12:48
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Ik ben ermee akkoord dat we te veel voedsel weggooien en dat hier dringend iets aan gedaan moet worden, de ecologische voetafdruk wordt alsmaar groter.
Ik weet niet goed of het wegvallen van de houdbaarheidsdatum zo ideaal is. Als ik naar de winkel ga, kom je producten tegen die de houdbaarheidsdatum overschreden hebben en die toch in de winkel liggen, de producten zien er nog goed uit, maar na enkele dagen ziet het er al anders uit.
Ik vind de houdbaarheidsdatum persoonlijk een houvast, ook een manier om het kwaliteit van het product te kennen.
Is het misschien niet beter om de houdbaarheidsdata aan te passen? Zoals hieronder al vermeld wordt, gaan producten zoals pasta langer mee. Waarom passen ze de datum dan gewoon niet aan? Zoals mevrouw Busschots al zei staat het noteren van de houdbaarheidsdatum in de Europese wetgeving.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th March 2012, 21:08
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ook ik heb als jobstudent al kilo's overheerlijk voedsel moeten weggooien omdat de houdbaarheidsdatum te dichtbij kwam. Gelukkig komt er steeds meer positief bericht in de media over voedselverspilling. Denk maar aan de 'muffinman' die onlangs werd vrijgesproken. (zie: http://www.knack.be/nieuws/belgie/m...00041245937.htm)

Ik denk net als Eveline dat de houdbaarheidsdata niet per se geschrapt moeten worden, maar wel aangepast. Als producten langer meegaan dan de houdbaarheidsdatum zegt, is dat een verkeerde aanduiding. Enkele dagen, weken of bij sommige producten zelf enkele maanden toevoegen, kan een hele hoop verspilling tegen gaan.
Het lijkt me ook een goed idee om andere informatie toe te voegen. Bij sommige producten is het beter om duidelijk te vermelden hoe lang ze nog goed blijven na het openen van de verpakking. Dan begint vaak pas het 'vervalproces'.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th March 2012, 12:42
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Een houdbaarheidsdatum is handig voor de producten waar je in de winkel niet aan kan ruiken, voelen of zelfs bezichtigen. Zaken zoals rijst, pasta en geconserveerde producten blijven erg lang goed, maar ook zij worden vroeg of laat slecht. Het zou jammer zijn mocht je thuis komen met bijvoorbeeld een doos rijst die uiteindelijk groen blijkt te zijn in plaats van wit. Volgens mij heeft een bewustmakingscampagne meer zin. Het zijn uiteindelijk de mensen die hun producten om ter verst willen hebben. Als de winkels concurrentieel willen blijven zijn ze wel genoodzaakt om telkens weer opnieuw de minder fraaie ( maar perfect consumeerbare) artikelen weg te gooien. Waar ik ook fan van ben is de uitverkoop. Producten die nog goed zijn maar bijna vervallen aan een fikse korting of zelfs gratis weggeven lokt volgens mij extra klanten, op voorwaarde dat mensen zichzelf van het taboe dat hier op rust kunnen verlossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.