actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th February 2012, 16:49
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Genetisch gewijzigde bacterie valt slaapziekteparasiet aan

Genetisch gewijzigde bacterie valt slaapziekteparasiet aan

Vlaamse onderzoekers hebben een bacterie genetisch zo gewijzigd dat ze de slaapziekteparasiet aanvalt.

De slaapziekte – een aandoening die zonder behandeling nog altijd dodelijk is en miljoenen mensenlevens bedreigt in zwart Afrika – wordt veroorzaakt door parasieten. Deze parasieten – trypanosomen – leven in tseetseevliegen en worden overgebracht op mensen en dieren door de beet van de vlieg.

Onderzoekers van het instituut voor Tropische Geneeskunde zijn erin geslaagd de bacterie Sodalis glossinidius, die van nature leeft in de middendarm, spieren, vetlichamen en speekselklieren van tseetseevliegen, in het lab genetisch zo te wijzigen dat de bacterie antistoffen produceert tegen een uitsteeksel op de buitenkant van de parasieten.

Voorlopig doen de antistoffen nog niet veel meer dan de parasiet herkennen en markeren, maar de wetenschappers willen in de toekomst antistoffen produceren die de parasiet doden of op zijn minst zijn ontwikkeling in de tseetseevlieg stopzetten. De gewijzigde bacteriën groeien even goed als de ongewijzigde, zodat ze een goede kans maken om het te overleven eens ze in een tseetseevlieg ingebracht zouden worden. En doordat de bacterie van moeder op kind wordt doorgegeven, zouden genetisch gewijzigde bacteriën zich doorheen de generaties kunnen verspreiden, door vrouwtjes met zo’n genetisch gewijzigde bacteriën in het wild los te laten. (ev)

http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/home.aspx

EIGEN MENING: Genetische manipulatie is in feite iets natuurlijks. De natuur zelf kiest de sterkste exemplaren om te overleven en samen zorgen zij voor een nieuw individu met (lichtelijk) andere (of op z'n minst anders gecombineerde) erfelijke eigenschappen. Nu heeft de mens het roer in eigen handen genomen en zelf begonnen met experimenteren. Er zijn in het verleden qua genetische manupilatie zeker fouten gemaakt en te snel conclusies getrokken, maar uit dit artikel blijkt dat genetische manipulatie ook positief gebruikt kan worden. Mensen hebben over het algemeen bang wat betreft genetisch gemanipuleerde producten. Ik geef ze geen ongelijk, maar dat betekend niet dat er niet meer geexperimenteerd mag worden. Wetenschap is belangrlijk, men moet gewoon met de nodige voorzichtigheid te werk zijn. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld niet te snel mag concluderen dat een genetische gemanipuleerd product effectief veilig is (wacht lang genoeg, controleer voldoende of je krijgt ongewenste neveneffecten).

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 16th February 2012 om 16:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th February 2012, 21:28
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Ik kan mijn artikel niet meer bewerken en mijn mening is onvolledig opgeslagen.
Deze mening zou onder het artikel moeten staan:

EIGEN MENING: Genetische manipulatie is volgens mij iets natuurlijks. De natuur zelf kiest de sterkste exemplaren om te overleven en samen zorgen zij voor een nieuw individu met (ietwat) andere (of op z'n minst anders gecombineerde) erfelijke eigenschappen. Nu heeft de mens het roer in eigen handen genomen en is hij zelf begonnen met experimenteren. Er zijn in het verleden qua genetische manupilatie zeker fouten gemaakt en te snel conclusies getrokken, maar uit dit artikel blijkt dat genetische manipulatie ook positief gebruikt kan worden. Mensen zijn over het algemeen wat terughoudend en argwanend wat betreft genetisch gemanipuleerde producten. Ik geef ze geen ongelijk, de gevolgen op lange termijn vallen over het algemeen niet te overzien, maar dat betekend niet dat er niet meer geexperimenteerd mag worden. Wetenschap is belangrlijk, men moet gewoon met de nodige voorzichtigheid te werk zijn. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld niet te snel mag concluderen dat een genetische gemanipuleerd product effectief veilig is (wacht lang genoeg, controleer voldoende of je krijgt ongewenste neveneffecten). In mijn ogen zijn ze goed bezig, wat betreft hun onderzoek op de tseetseevlieg.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 16th February 2012 om 21:32.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th February 2012, 09:50
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Genetisch gewijzigde bacterie valt slaapziekteparasiet aan

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk grotendeels eens ben met de visie van Joëlle. Genetische manipulatie is volgens mij ook een fenomeen dat al langer in de natuur voorkomt en waarvan de regel 'the survival of the fittest' geldt. De mens wil natuurlijk steeds meer controle krijgen op die natuur en gaat dus zichzelf bezighouden met genetische manipulatie op wetenschappelijk en kunstmatig domein. Zoals reeds aangehaald zijn er al tal van fouten gemaakt, maar hieruit kunnen wetenschappers veel leren. Maar of dit dan soms ethisch verantwoord is ten opzichte van de negatieve kant, daar ben ik nog niet zo zeker van!
In dit artikel gaat het duidelijk om een succes van kunstmatige genetische manipulatie en dat is ook iets dat zeker in de verf moet gezet worden. Als de wetenschap iets bereikt, moeten zij ook de eer verdienen. Maar dit gaat natuurlijk niet ten koste van alles wat daaraan vooraf is gegaan!
Dit moeten we ook weer afwegen tegen het feit dat de wetenschap nooit zonder experimenteren en fouten maken zal gaan, maar er zijn natuurlijk bepaalde grenzen waar iedereen zich aan moet houden. Het is niet de bedoeling om in de toekomst bij wijze van spreken de wetenschap te laten optreden als plaatsvervangende god op aarde die beslist over leven en dood. Dit is heel extreem voorgesteld, en sommigen onder jullie zullen denken dat ik nu mezelf tegenspreek. Maar dat is niet zo! Ik ben een enorme aanhanger van de wetenschap omdat die veel antwoorden en oplossingen kan zoeken die de mensheid nodig heeft. Anderzijds is daar wel een prijskaartje aan verbonden dat naar mijn mening toch wat lager mag liggen dan het soms tegenwoordig is! Vooral op ethisch vlak in de negatieve zin van de betekenis!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.