actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2012, 23:20
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Chemotherapie tijdens zwangerschap schaadt niet

BRUSSEL - Kinderen die tijdens de zwangerschap werden blootgesteld aan chemotherapie omdat hun moeder kanker had, ontwikkelen zich even goed als andere kinderen.
Zeventig kinderen, tussen 1,5 en 18 jaar oud, namen deel aan een opvolgingsstudie van de KU Leuven onder leiding van professor Frederic Amant. Ze werden geboren uit 68 zwangerschappen, tijdens dewelke hun moeder chemotherapie had gekregen.

Gemiddeld kregen de vrouwen drie of vier chemosessies tijdens hun zwangerschap. De mediaanduur van de zwangerschap waarop de kankerdiagnose werd gesteld was 18 weken, bijna halfweg dus. Tweederde van de kinderen werd geboren voor de 37ste week. De mediaanduur van de zwangerschap bij de geboorte was 36 weken.

De kinderen en jongeren werden breed getest: ze zagen geen verschil in ontwikkeling met andere kinderen, niet op neurocognitief vlak, niet op vlak van groei, algemene gezondheid, gehoor, hartfuncties en ook niet op het vlak van gedrag. Twee uitzonderingen evenwel: de prematuur geboren kinderen hadden een iets lager IQ, maar daarin zijn ze niet anders dan andere prematuur geboren kinderen. Het verschil wordt dus toegeschreven aan de vroeggeboorte, niet aan de chemotherapie. Een tweeling vertoonde ernstige ontwikkelingsachterstand. Maar ook die zou niet te wijten zijn geweest aan de chemotherapie.

De onderzoekers concluderen dat chemo tijdens de zwangerschap kan, vanaf de 14de zwangerschapsweek. De Leuvense studie verschijnt vandaag in The Lancet Oncology.

bron: DS, 10/02/2012

mijn mening: Ik vind dit toch wel zeer positief nieuws! Vele zwangere vrouwen die chemotherapie moeten ondergaan, besluiten vaak om hier pas mee te starten nadat het kind geboren is. De kans dat de kanker dan uitzaait, stijgt uiteraard. Toch is het niet 100% zeker dat dit het kind helemaal niet schaadt maar enkel het IQ van een prematuurtje zou iets lager dan gemiddeld kunnen liggen. Wel zou nu de drempel naar chemo iets kleiner moeten zijn nu we weten dat de resultaten van deze tests positief waren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th February 2012, 12:06
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
De resultaten van dit onderzoek zijn zeker zeer positief. Het kan een stimulans zijn voor zwangere vrouwen met kanker om toch chemo te ondergaan. Voor dit onderzoek moesten ze, om het grof te zeggen, kiezen tussen hun kind en hun eigen gezondheid. Nu worden ze niet langer voor deze verschrikkelijke keuze gesteld. Door de vele tests die er gedaan zijn, kunnen ze er zeker van zijn dat er geen 'afwijkingen' zijn die te wijten zijn aan hun chemokuur.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th February 2012, 12:56
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik vind dit ook zeker een positieve vooruitgang! Het is zeker voor toekomstige ouders, maar vooral voor de vrouw, belangrijk dat ze niet meer moet kiezen voor het kind of voor haar eigen leven. Ik vind toch dat we er ons van bewust moeten zijn dat dit onderzoek nog maar het enigste in zijn soort is, en dat er dus nog onderzoeken dienen te volgen. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik dit onderzoek niet vertrouw, maar heel vaak komen er bij andere onderzoeken toch nog enige verschillen aan bod.
Maar ik kan besluiten dat dit een stap in de goede richting is en dat dit weer een grote vooruitgang is voor de medische wereld.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th February 2012, 13:01
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Chemotherapie tijdens zwangerschap schaadt niet

Opnieuw een positieve vooruitgang wat betreft de wetenschap en het wetenschappelijk onderzoek rond kanker. Ik vind het geweldig nieuws dat kinderen die zijn blootgesteld aan chemotherapie die de moeder krijgt dezelfde ontwikkeling doormaken dan andere kinderen. Dit is zeker een positief punt.
Als je eens nagaat wat er allemaal kan mislopen tijdens de bevruchting en tijdens de zwangerschap, vooral in de eerste fase, dan is het eigenlijk een klein wonder of mirakel dat chemotherapie geen invloed heeft op de ontwikkeling van het kind. Langs de ene kant kan het kind rustig ontwikkelen, terwijl langs de andere kant de moeder ook verzorgd wordt zonder dat dit de komst van de baby beïnvloedt.
Toch vind ik het wel vreemd dat er eigenlijk geen verband of invloed tussen beide elementen is. Dat is misschien omdat we tegenwoordig worden overspoelt door negatieve berichten omtrent kanker en chemotherapie? Waar dit gevoel vandaan komt, kan ik moeilijk omschrijven! Maar ik ben natuurlijk eens zo opgelucht om dit nu te lezen en te weten. Het zal ook veel gezinnen een hart onder de riem steken wanneer ze zich in dergelijke situatie bevinden!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th February 2012, 15:06
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Applausje voor het team van KU Leuven dat dit wel erg positieve nieuws ontdekte! Op medisch vlak horen we tegenwoordig zoveel slecht nieuws! (bv: je krijgt een beduidend grotere kans op kanker bij gebruik van dit, dit, dit, dit, en dit,.... ) Dit nieuws is daarom echt een verademing om te horen.
Het zal volgens mij zeker geen uitzondering zijn dat bij zwangere vrouwen een gezwelletje of een andere vorm van kanker wordt vastgesteld. Het is voor deze vrouwen zeker een hele geruststelling om te weten dat hun baby niet in gevaar is als ze zelf in chemobehandeling gaan voor hun eigen gezondheid!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.