actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2012, 21:14
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Nieuwe stamceldonoren vervijfvoudigd op twee jaar tijd

Op twee jaar tijd is het aantal nieuwe stamceldonoren in ons land meer dan vervijfvoudigd. Dat meldt de VRT-radio. Toch zijn er nog altijd meer nodig, zegt het Rode Kruis.
De forse stijging komt er door allerlei mediacampagnes. Niet elke kandidaat-donor is echter geschikt voor een transplantatie, waardoor er nog altijd meer donoren nodig zijn. Vooral aan allochtone stamceldonoren is een tekort.

Stamcellen zijn cellen die zich nog niet ontwikkeld hebben tot een specifieke cel, en worden gebruikt in de behandeling van bloedziektes, zoals leukemie.

Registreren als donor kan via de website van het Rode Kruis.

Bron:
DS 06 februari 2012
bron; vrtAuteur: edl

Mening:
Ik vind het een zeer goede zaak dat er meer en meer stamceldonoren zijn in België. (Hoe kan het ook anders). Spijtig genoeg zijn er nog steeds te weinig donoren om iedereen te helpen. Nochtans kan OOK JIJ met het geven van bloedplaatjes mensenlevens redden of rekken.

Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om het bloed, plasma en stamcellen doneren nog eens extra onder de aandacht te plaatsen. Als stamceldonor moet je slechts een drietal uurtjes vrije tijd op te offeren om iemand anders te helpen.
Te weinig tijd is geen excuus want heb je niet zoveel tijd overweeg dan eens of je bloed- of plasmadonor wilt worden. Op ongeveer 20 minuten verricht je een goede daad en kan je een mens in nood helpen.
Wist je dat je zelfs op onze campus in Vorselaar, op een bepaalde dag in het schooljaar, je jezelf kan opgeven als bloeddonor en meteen de daad bij het woord voegen?

Meer info op
- http://www.stamceldonor.be/
- http://www.bloedgevendoetleven.be/
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th February 2012, 19:03
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Nieuwe stamceldonoren vervijfvoudigd op twee jaar tijd

Het is natuurlijk altijd een goede zaak dat er meer stamceldonoren ter beschikking zijn in België. Dat geeft de wetenschap meer kansen in vooruitgang, dat geeft sommige mensen meer kans op genezing en dat geeft ook een duidelijk signaal dat mensen nog wel degelijk elkaar willen helpen. Dat laatste is soms niet altijd even duidelijk te zien in onze huidige samenleving.
Ik vind het dan ook een geweldig initiatief dat onze school / campus er werk van maakt om een actie op poten te zetten waar je zelf donor kan worden. Enig nadeel is natuurlijk dat niet iedereen daaraan mag deelnemen. Dat vind ik heel jammer, omdat het een aantal mensen met goede bedoelingen toch niet wordt toegestaan om anderen te helpen puur gebaseerd op een aantal criteria zoals geaardheid!
Daarnaast denk ik ook dat sommige mensen er bewust niet van willen weten omwille van hun mening en standpunt. Veel mensen willen geen bloed geven uit principe omdat ze geen dronken chauffeurs willen helpen. Dat is nogal logisch, maar heel vaak wordt deze mening zo veralgemeend dat hulpeloze mensen die het nodig hebben hierdoor worden bestraft. In dit geval gaat het om donor zijn en dat legt naar mijn mening toch een ander accent. Hopelijk brengt de campagne veel op en ik kan het enkel maar van aan de zijlijn toejuichen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.