actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th May 2014, 10:34
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Google bouwt zelfrijdende auto

Google heeft een eerste prototype voorgesteld van een zelfrijdende auto zonder stuur, gas- en rempedaal. Het bedrijf heeft het wagentje zelf ontwikkeld. Google wil zo'n 100 prototypes bouwen en deze zomer al starten met testritten.
De krant lezen of koffiekoeken eten terwijl u achter het stuur zit. Het is nooit echt een verkeersveilige combinatie geweest. En ook jengelende kinderen op de achterbank kunnen al eens de concentratie van de aandachtige bestuurder doen verslappen.

Dat is nu verleden tijd. Toch als het van Google afhangt. Het internetbedrijf heeft namelijk een eerste prototype van een zelfrijdende auto - of liever autootje - voorgesteld. Een prototype dat het bedrijf zelf heeft ontwikkeld. Het wagentje heeft geen stuur, geen gaspedaal en geen rempedaal. Ideaal dus om de verkeersveiligheid wat op te vijzelen, zo lijkt het.

Google bleek wel zo slim om de ontbrekende en meest elementaire besturingsinstrumenten te vervangen door sensoren en heel wat elektronica. Zo kan het autootje toch vlot en volautomatisch van A naar B rijden.

Maar als u dacht u voortaan rustig tegen 120 kilometer per uur uw teennagels zou kunnen lakken, dan bent u er wel aan voor de moeite. Google heeft de topsnelheid van haar autootje immers beperkt tot 40 kilometer per uur. Van jengelende kinderen op de achterbank zal u dan weer geen last meer hebben vermits er geen achterbank is. Slechts twee mensen kunnen in het wagentje meerijden.

Google wil zo'n 100 testwagens bouwen voor het met de eerste testritten begint. De wagentjes die op de openbare weg getest zullen worden, hebben wel nog een stuur en pedalen. In Californië, waar het proefproject van start zal gaan, zouden ze anders wettelijk niet toegestaan zijn.

Bron: De Redactie, 28/05/2014

Mening: Wauw zou je denken, heel knap. Maar eigenlijk is dit geen nieuws onder de zon, want Mercedes (en wie weet ook reeds andere merken) heeft al een auto die volledig zelfstandig kan rijden. De nieuwe Mercedes S-klasse bestaat in een autonome vorm. Deze heeft (gelukkig?) nog wel een stuur en pedalen. Hij heeft al een testrit van 100 km autonoom, in druk verkeer, kunnen rijden.
Dus Google heeft hier volgens mij geen primeur mee. Als we trouwens een afbeelding van deze 'auto' zien, betwijfel ik of de veiligheid er op vooruit zou gaan. Het is niet groter dan een brommobiel en kennelijk ook niet sneller.
Qua technologie is dit uiteraard een knap staaltje, maar volgens mij moet het doel zijn om de veiligheid te verbeteren. En om eerlijk te zijn, in zo'n koekendoosje van Google zou ik mij alles behalve veilig voelen...

Anderzijds wordt het volgens mij wel tijd voor een wettelijk kader, rond autonome auto's!
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.