actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2012, 09:19
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Nieuwssites belangrijkste medium voor actualiteit

Nieuwssites belangrijkste medium voor actualiteit

Nieuwssites zijn het belangrijkste medium voor mensen die de actualiteit volgen. Vlamingen volgen het nieuws meer via het internet dan via televisie, radio of kranten. Dat blijkt uit de nationale nieuwsenquête in opdracht van Knack.be.

Wat is nieuws? Hoe volgen mensen de actualiteit en welke rol spelen kranten, radio, televisie en internet hierin? Over deze vragen organiseerde Knack.be een nationale nieuwsenquête die werd uitgevoerd bij 10.672 representatieve bezoekers van verschillende nieuwssites in ons land.

Uit de resultaten blijkt dat de grootste groep mensen het nieuws volgt via nieuwssites (98 %), gevolgd door televisie (97 %) en radio (94 %). Ook nieuwsmagazines (87 %) en betalende kranten (76 %) scoren hoog. Mensen volgen verder het nieuws via nieuwsbrieven (70 %), andere tijdschriften (70 %) en gratis kranten (68 %). Veel minder geraadpleegde bronnen voor het volgen van de actualiteit zijn sociale netwerksites (40 %), Teletekst (37 %), Google News (36 %) en blogs (27 %).

Meerderheid wil niet betalen voor online nieuws
Opvallend is dat één op drie ondervraagden zegt dat ze geen krant meer kopen sinds ze het nieuws gratis online volgen. Er is een hoge tot zeer hoge tevredenheid over de kwaliteit van nieuwssites. Toch zegt 53 procent dat ze in geen geval willen betalen voor online nieuws. De overige respondenten willen enkel betalen afhankelijk van het aanbod (21 %), de gevraagde prijs (17 %) of als het echt niet anders kan (18 %).

Belgen besteden een uur per dag aan nieuws
Uit de enquête blijkt dat Belgen ruim een uur per dag besteden aan het volgen van het nieuws. De voornaamste motivatie is persoonlijke interesse. De ondervraagden geven aan dat de maatschappelijke relevantie van het nieuws belangrijk is. Het argument ‘om mee te kunnen praten’ speelt maar mee bij één op tien. Zes op tien ondervraagden leest ook nieuws over celebrities, bij jongeren en vrouwen ligt dat percentage hoger.

Surfers willen een eigen mening kunnen vormen
De respondenten verwachten van de media vooral dat ze kritisch observeren, achtergrondinformatie brengen en snel informeren met de bedoeling dat lezers, kijkers en surfers een eigen mening kunnen vormen op basis van de informatie die hen wordt aangereikt. Ze vinden het niet belangrijk dat de media een platform bieden waar iedereen zijn mening kan uiten. Mensen aanmoedigen om mee te doen aan discussies of amusement en ontspanning bieden, zijn volgens de deelnemers de minst belangrijke opdrachten van de media.

Live verslaggeving, foto en video
Opvallend: één op twee vrouwen vindt dat nieuwsmedia juist wel amusement en ontspanning moeten bieden. Ook jongeren – voor wie nieuwssites nog veel meer dan voor mensen uit andere leeftijdscategorieën het belangrijkste medium zijn – hebben geen bezwaar tegen amusement en ontspanning.
Jongeren verwachten ook dat nieuwssites live verslaggeving doen van grote nieuwsfeiten en evenementen. Ze willen dat een website veel foto’s en video’s brengt en ze vinden de presentatie belangrijk.

Politiek
Liefst negen op tien ondervraagden geeft aan dat ze het buitenlands nieuws volgen. Nog belangrijk: politiek, regionaal nieuws, berichten over wetenschap en technologie en informatie over gezondheid.

Voor de bezoekers van Knack.be is het binnenlands politiek nieuws het belangrijkst. Toch gaan deze ondervraagden ook vaak op zoek naar nieuws bij grote buitenlandse websites als The Huffington Post, The New York Times, BBC en CNN.

Grappige filmpjes
Bijna iedereen ziet graag grappige filmpjes op internet. Eén op drie ondervraagden vindt dat deze filmpjes ook thuishoren op een nieuwssite.
Surfers klikken op een artikel omwille van de nieuwswaarde of omdat het onderwerp hen interesseert. Ook de titel of de bijgaande foto kunnen mensen ertoe aanzetten een artikel te lezen.

Knack.be is meest betrouwbare website
Mensen storen zich vooral aan opdringerige advertenties, taalfouten en titels die de lading niet dekken. Het merendeel van de respondenten geeft ook aan dat ze het niet waarderen wanneer nieuws over celebrities meer aandacht krijgt dan binnenlands nieuws.

Tot slot: in de categorie ‘meest actuele informatie’ krijgt de website van De Standaard de hoogste score van de deelnemers. Knack.be scoort het best in de categorie ‘meest betrouwbare informatie’ en voor ‘toelichting en achtergrond bij het nieuws’. (EE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/n...00217618814.htm


Eigen mening:
Om te beginnen verbaast het me niet dat nieuwssites het belangrijkste medium vormen voor mensen die de actualiteit volgen. Het internet is vandaag de dag sterk verweven met ons leven: met enkele muisklikken krijg je toegang tot een enorme hoeveelheid aan informatie. Daarnaast is het op nieuwssites ook mogelijk om nieuwsitems te selecteren volgens je eigen interesse. Dit alles maakt dit medium volgens mij erg populair.

Wat mij wel verbaast is dat er zoveel jongeren en vrouwen zijn die vinden dat de nieuwssites ook amusement en ontspanning moeten aanbieden. Dat vind ik zelf namelijk niet één van de doelstellingen van nieuwssites. Voor mij moet een nieuwssite in eerste instantie voornamelijk overzichtelijke en correcte informatie weergeven, ontspanning en amusement kan je immers al genoeg vinden op het internet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2012, 14:19
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Dat het internet tegenwoordig een belangrijk medium is geworden voor de actualiteit is geen verrassing. Onze generatie gebruikt namelijk regelmatig het internet om informatie op te zoeken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat wij dit medium ook gebruiken om de actualiteit te volgen. De discussie die je hier dan ook meteen aan kan koppelen is het feit of dit wel een goede zaak is. Ook ik worstel nog steeds met deze vraag. De actualiteit wordt door het internet veel toegankelijker dan voorheen. Het feit dat wij zelf onze commentaar bij de artikels en dergelijke kunnen schrijven, is ook een enorm pluspunt. Toch denk ik dat velen onder ons veel selectiever het nieuws gaan bekijken. Zo gaan leuke weetje voor vele mensen enkel gelezen worden en zal het echte nieuws lezen beperkt blijven tot het lezen van de ene (soms zelfs nietszeggende en vaak zelfs commerciële) titel van een artikel. Volgens mij moeten wij, toekomstige leerkrachten, onze leerlingen dan ook duiden het het belang van actualiteit en hen het verschil laten kennen door de in de KHK Vorselaar populaire term 'boecht'.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2012, 17:13
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Net zoals de commentaren hieronder verbaast het me niet dat de nieuwssites zo populair zijn. Het is goedkoop, snel, geen papier, extra beelden, altijd zelf kiezen wat je leest, ...
Ik begrijp zeker en vast dus deze keuze.

Wat Anneleen op het einde van haar post nog aanhaalt, is inderdaad een correcte bedenking. Als leerkrachten zal het onze taak zijn om onze leerlingen een kritische blik bij te brengen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th December 2012, 17:22
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Zelf gebruik ik ook meer en meer het internet om de actualiteit te volgen. Met één muisklik kom je al veel te weten. Via internet kunnen we ook op elke minuut van de dag de actualiteit volgen. Dat is toch geweldig!
Uiteraard moet je wel kritisch zijn. Het merendeel van de actualiteit is nog sensatie. Maar dat vraagt de bevolking ook (link artikel 'amusement & ontspanning').
Naar mijn mening zijn nieuwssites gemakkelijk en handig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.