actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2013, 11:44
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Apple vergoedt ouders voor in-app aankopen van kinderen

Apple vergoedt ouders voor in-app aankopen van kinderen
Apple heeft een schikking voorgesteld aan ouders die een rechtszaak hadden aangespannen nadat hun kinderen onbedoeld geld hadden uitgegeven aan bepaalde iOS-apps.
Volgens de voorgestelde schikking zou Apple een iTunes-krediet van 5 dollar per getroffen ouder voorstellen. Een voorstel dat het bedrijf meer dan 100 miljoen dollar zou kosten - uit de documenten van de rechtbank blijkt dat het om 23 miljoen getroffen klanten zou gaan.
Ouders van wie de kinderen meer dan 30 euro hebben uitgegeven aan de gewraakte apps, kunnen opteren om het geld in cash terug te krijgen - nadat ze hebben kunnen aantonen dat hun minderjarig kind de in-app aankoop heeft kunnen doen zonder het Apple-wachtwoord in te geven. Wie in aanmerking komt voor zo'n terugbetaling of een iTunes-krediet, wordt daarvan door Apple op de hoogte gebracht via mail.
De zogeheten class-action rechtszaak tegen Apple werd in 2011 opgestart door 5 ouders. In een aantal spelletjes die in de App Store werden gedownload konden kinderen aankopen doen zonder medeweten of toestemming van de accounthouder. In de aanklacht staat dat 'Apple gebruikers niet voldoende heeft geïnformeerd dat game-apps die geschikt zijn voor kinderen de mogelijkheid bevatten om aankopen te doen vanuit de app.'
De voorgestelde schikking moet wel nog door de rechtbank goedgekeurd worden. De districtsrechtbank in Californië doet hierover uitspraak op 1 maart.

Bron: http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20130226_026

Mening:

Ik vind het om te beginnen ronduit belachelijk dat ouders hiervan de schuld bij Apple leggen. Ik denk dat men eerst naar zichzelf moet kijken. Indien u kind niet oud genoeg is om te beseffen dat ze té veel geld uit kunnen geven met deze spelletjes, zouden ze het niet in handen mogen krijgen.
Ik vind da Apple nog een mooie geste doet om elk ‘slachtoffer’ 5 dollar te geven, vermits zij, in mijn ogen, geen schuld treffen. De ouder is nog steeds verantwoordelijk tegenover zijn kind en heeft de taak om gevaren uit te leggen.

Langs de andere kant worden we ook overstelpt door deze apps en is het verleidelijk om eens ‘te gaan kijken’, maar het feit dat kinderen vanaf zo’n jonge leeftijd in contact komen met deze materialen is in mijn ogen een maatschappelijk probleem aan het worden. Ik pleit dan ook voor minder elektronisch ‘speelgoed’ voor kinderen en in dit geval wachtwoorden op elke betalende functie van het toestel.
De ouders geven de kritiek dat Apple niet genoeg geïnformeerd heeft over de mogelijkheden die het toestel biedt. Uit mijn eigen ervaring blijkt dat elk elektronisch toestel manieren vindt om de mens te laten betalen. We moeten hier dus enorm alert voor zijn.

Na het schrijven van mijn mening twijfelde ik om het artikel bij cultureel-maatschappelijk te plaatsen. Toch heb ik het bij de vierde macht gezet om te benadrukken dat deze een zeer groot invloed hebben op de mensheid. Niet enkel volwassenen en adolescenten maken gebruik van deze tools, blijkbaar zitten de kinderen er ook in verstrengeld.

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 26th February 2013 om 11:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.