actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2011, 19:21
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Kadhafi stapt niet op

Kadhafi stapt niet op
dinsdag 22 februari 2011, 17u39Bron: belga Auteur: sdg, hrt

De Libische leider Moammar Kadhafi spreekt momenteel op de nationale staatstelevisie zijn landgenoten - en de hele wereld - toe. Hij maakte al duidelijk dat hij niet aan opstappen denkt. Hij roept iedereen op om 'de straten te heroveren' op de demonstranten. Zijn speech duurt nu al ongeveer één uur.

'Libië is een land om trots op te zijn', klonk het bij de bijzonder strijdlustige Kadhafi die gekleed was in een bruin gewaad en een tulband droeg.

Hij maakte snel duidelijk dat hij niet van plan is op te stappen en zei dat hij bereid is te sterven als een martelaar, op Libische grond. Hij wees erop dat de revolutie opofferingen vraagt. 'Dit land is van ons en van onze broeders. We hebben het vruchtbaar gemaakt met ons bloed.'

Hij riep op tot een 'bevrijding' van Benghazi, waar het de voorbije dagen tot hevige confrontaties tussen demonstranten en ordetroepen kwam. 'Kom uit jullie huizen en herover de straten', riep hij zijn medestanders op.

Drugs en satan
'De jonge betogers treft geen schuld', aldus de Libische leider, hoewel hij er van overtuigd is dat ze onder invloed van drugs en alcohol handelen - een beschuldiging die hij meermaals herhaalde. 'Ze worden gemanipuleerd en imiteren wat er gebeurt in Egypte en Tunesië.'

De Arabische overheden die hem niet steunen kregen wel een veeg uit de pan: 'Zij verraden Libië en sommige Arabische tv-zenders dienen satan.'

Vanuit Tripoli
Kadhafi houdt de toespraak vanop het balkon van zijn ouderlijk huis in Tripoli, dat in de jaren '80 door de Verenigde Staten werd gebombardeerd toen Ronald Reagan president was. Het huis staat in een legerkamp en is na het bombardement als een soort museum bewaard, meldt de Britse krant The Guardian.

De tv-beelden worden rechtstreeks door tal van nieuwszenders zoals BBC, CNN en Al-Jazeera overgenomen.

'Niet in Venezuela'
Na toenemende speculatie over zijn verblijfplaats was Kadhafi vannacht al heel even 'live' verschenen op de Libische staatstelevisie. 'Ik ben in Tripoli. Ik ben niet in Venezuela', zei Khadafi toen kort.

Dat tv-optreden duurde slechts een twintigtal seconden. Op de beelden was de kolonel te zien, met een paraplu, die in een auto stapte. Daarbij zou hij gezegd hebben: 'Ik ga naar de jongeren op het groene plein. Dat is gewoon om te bewijzen dat ik in Tripoli ben en niet in Venezuela, en om de het ongelijk van de tv-zenders, die honden, te bewijzen'.

Maandagnamiddag had de Britse minister van Buitenlandse Zaken, William Hague, gezegd dat Groot-Brittannië beschikte over 'aanwijzingen' dat Kadhafi gevlucht was en op weg was naar Venezuela.


Korte Toelichting:

Het heeft geen woorden nodig dat dit artikel relevant is. Na Egypte, Tunesië en Jemen valt de 'domino steen' Libië. Ongelooflijk hoe zulke revoluties op zo'n korte periode in zoveel landen kunnen ontstaan. De fakkel wordt als het ware doorgegeven! Ik ben benieuwd hoe lang deze historie gaat duren, anders gezegd hoe lang dat deze machtsdictator het gaat volhouden. Zal het volk hetzelfde kunnen realiseren als het Egyptische volk? Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik in België leef. Liever een politieke crisis dan -al deze ellende die zich ginder afspeelt- mee te maken! Miserie, miserie,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.