actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 13:31
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
VS: "Groepsdruk is beste alternatief voor Kyoto-protocol"

Samen werken naar een gemeenschappelijk doel werkt niet, vinden ze in de Verenigde Staten. Vorige week, tijdens de VN-klimaatonderhandelingen, dook daarom het voorstel op om voor nationale 'bijdragen' te gaan, die elkaar door 'peer pressure' (groepsdruk) zouden versterken. Dat meldt de krant The Guardian.


© afp.
Todd Stern
Het doel van de VS, zo zegt de Amerikaanse speciale gezant voor klimaatverandering Todd Stern, is om zoveel mogelijk landen rond te tafel te brengen en de impasse te doorbreken in de zoektocht naar opvolger voor het Kyoto-protocol uit 1997 (dat de VS nooit ondertekend heeft). Kyoto poneerde centrale doelstellingen voor industrielanden tegen 2012, waarna elk land kon kiezen hoe die doelen konden gehaald worden.

Nu zou de VS dus voor aparte doelstellingen willen gaan, die dan - te midden van het publieke debat - naast elkaar zouden kunnen gelegd worden. Groepsdruk zou dan zijn werk moeten doen, klinkt het. "Landen zullen zich aangespoord voelen om iets op tafel te leggen dat ze kunnen verdedigen." Het is niet duidelijk wat er van het voorstel van de VS zal komen. China heeft bijvoorbeeld veel meer bindende maatregelen van rijke landen geëist.

De wereld is "een nieuwe gevarenzone binnengetreden", zo stelde de VN onlangs nog, nu de concentratie van koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer de historische drempel van 400 deeltjes per miljoen (ppm) heeft overschreden. "De wereld moet wakker worden en beseffen wat dit inhoudt voor de veiligheid van de mensen, hun welzijn en de economische ontwikkeling."

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/G...-protocol.dhtml

eigen mening:
Persoonlijk vind ik het idee achter de groepsdruk wel goed. Op deze manier zouden landen elkaar eigenlijk dwingen om eindelijk eens iets te doen aan de klimaatopwarming. Dat zou natuurlijk het ideale scenario zijn.
Maar jammer genoeg is dit volgens mij allesbehalve realistisch, want welk land gaat er in godsnaam beginnen? Ik zie de VS echt niet starten met het verminderen van hun uitstoot. Op deze manier zullen andere landen ook niet mee op de kar willen springen. Ik denk dus dat dit idee nogal ideologisch is en niet realistisch.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 13:38
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Ik ben het helemaal eens met P*eter. Het zou een goede zaak zijn als ze eindelijk eens iets doen aan de opwarming van de aarde. Maar landen hiervoor onderdruk zetten gaat volgens mij niet werken.
Omdat één niemand hier mee gaat beginnen en twee ik denk niet dat alle landen zomaar zouden bezwijken onder groepsdruk. Bij sommige landen is al hard aangedrongen geweest om verdragen te tekenen voor het millieu, maar die landen zijn daar toen ook niet op ingegaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.