actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2015, 08:24
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Wetenschappers waarschuwen voor hormoonverstoorders

Zonder dat we er ons van bewust zijn, dringen dagelijks stoffen ons lichaam binnen die onze hormoonwerking beïnvloeden. Groen wil die chemicaliën weren, om te beginnen uit voedselverpakkingen.

‘Een politiek schandaal, groter dan dat van Volkswagen’, zo noemt gynaecologe en Groen-senator Petra De Sutter de huidige aanpak van hormoonverstoorders. Of beter: het gebrek daaraan. Ze verwijt ons land dat het niet genoeg doet om zwangere vrouwen te informeren en te beschermen.

Groen eist als eerste stap een totaalverbod op Bisfenol A in voedselverpakkingen. De partij dient ook een resolutie in om hormoonverstoorders in het algemeen aan te pakken. ‘Voor we onszelf en onze kinderen verder vergiftigen.’ Een reportage van het VRT-programma Panorama gisteravond waarschuwde ook voor de effecten op onze gezondheid.

Yoghurtpotje

Hormoonverstoorders of EDC’s zijn chemische stoffen die de werking van onze hormonen kunnen imiteren en blokkeren. Die stoffen zitten zowat overal in, van yoghurtpotjes, over verpakkingen van microgolfmaaltijden tot bodylotions en badeendjes. ‘Van een aantal stoffen weten we dat ze hormoonverstorend werken’, aldus Greet Schoeters (UAntwerpen). ‘Maar ze hebben ook broertjes en zusjes – de analogen – die niet getest zijn, maar wel gebruikt worden door de industrie.’

Bezorgd zijn wetenschappers vooral om foetussen, waarvan de organen immers gevormd worden door de aanwezigheid van hormonen.

De Wereldgezondheidsorganisatie spreekt al een tijd van een ‘mondiaal gevaar’, en brengt EDC’s in verband met kanker, diabetes, obesitas, onvruchtbaarheid, penismisvorming, maar ook verlaagd IQ en autisme.

Volgens toxicoloog Jan Tytgat (KU Leuven) is het zeker beter om hormoonverstoorders zo veel mogelijk te vermijden. ‘Dat betekent nog niet dat je er ziek van wordt. Blootstelling aan EDC’s is niet hetzelfde als toxiciteit. Ja, er zitten hormoonverstoorders in teenslippers, en ja, door huidcontact komen die in je lichaam. Maar zeggen dat je kanker krijgt als je de hele zomer op slippers loopt, is nergens op gebaseerd.’

bron: DS, 5/10/2015.

eigen mening: Toen ik dit artikel las, was ik me van deze binnendringende stoffen niet bewust. Ik denk dat voor dit probleem zo snel mogelijk een oplossing moet worden bedacht. Zeker voor de gezondheid van zwangere vrouwen, jonge kinderen en embryo's. Als deze stoffen te overheersend aanwezig zijn, kan de embryo zich niet meer ontwikkelen en zullen er minder baby's geboren worden. Het is onmogelijk om meteen alle yoghurtpotjes en andere verpakkingen te gaan vervangen. volgens mij is het wel goed en interessant dat wetenschappers dit onderzoeken en dat er waarschijnlijk wel zaken gaan veranderen naar de toekomst toe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.