actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2016, 20:25
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
"Dode kankercellen vormen krachtig antikankervaccin"

"Dode kankercellen vormen krachtig antikankervaccin"

Afgedode kankercellen vormen via necroptosis, een type celdood, een krachtig vaccin dat het immuunsysteem stimuleert om de uitgroei van een kankergezwel te verhinderen. Dat melden het Vlaams Instituut voor Biotechnologie en de Universiteit Gent. De ontdekking opent nieuwe perspectieven voor de screening van kankermedicijnen die dit type celdood kunnen uitlokken, zegt de onderzoekersgroep van prof. dr. Peter Vandenabeele.

De bevindingen werden vandaag gepubliceerd in het vakblad Cell Reports. "Recentelijk wordt steeds duidelijker dat celdood een zeer belangrijke rol speelt in kanker en andere ziekten. Dit onderzoek illustreert dit perfect", zegt Vandenabeele.

Elke seconde sterven één miljoen cellen in een gezond menselijk lichaam door geprogrammeerde celdood, melden de onderzoekers. "Deze stervende cellen worden efficiënt opgeruimd door immuuncellen zonder een ontstekingsreactie uit te lokken. Uitschakeling van cellen door het uitlokken van celdood is een van de belangrijkste doelstellingen van de antikankertherapie en resulteert in een reductie van de tumormassa."

De jongste tien jaar werden kankergeneesmiddelen geïdentificeerd die niet alleen de kankercellen afdoden, maar ook een immuunantwoord uitlokken in de patiënt. Dit soort immunogene celdood was totnogtoe enkel gekend als een specifiek celdoodprogramma dat wordt uitgelokt door bepaalde antikankergeneesmiddelen. Doctoraatsstudent Tania Løve Aaes en dokter Dmitri V. Krysko, onder leiding van Vandenabeele, toonden aan dat necroptosis ook sterk immunogeen is.

"We hebben een systeem ontwikkeld dat necroptosis kan uitlokken in kankercellen. In ons onderzoek hebben we de afgedode kankercellen als een anti-tumorvaccin toegediend aan muizen die kanker ontwikkelen, en we vonden een duidelijk beschermend effect. We bestuderen nu deze bevindingen in meer relevante tumormodellen en onderzoeken strategieën om het vaccin nog krachtiger te maken", zegt Løve Aaes.

Datum: 31/03/2016
Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/-...accin-b7ae9bc2/
Eigen mening:
Het resultaat van dit onderzoek klinkt zeer hoopgevend voor de strijd tegen kanker. Wel moet er natuurlijk nog afgewacht worden of het onderzoek verder evalueert in de goede richting.
De onderzoekers zouden deze resultaten natuurlijk niet delen als ze niet wijzen op een goed resultaat in de toekomst.
Het is natuurlijk goed dat men de afgestorven kankercellen kan gebruiken als een anti-tumorvaccin. Ik denk dat het beter is voor de patiënt dan voor alle chemo die ze normaal in hun lichaam krijgen toegediend.
Ik weet zelf niet zo heel veel over deze ziekte, maar ik ben er wel van overtuigd dat de wetenschap nog veel kan betekenen in de strijd tegen kanker.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 31st March 2016 om 21:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th May 2016, 13:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Kankervaccin

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van Valerie. Als dode kankercellen mensen met kanker zouden kunnen helpen, zou dat fantastisch zijn. De wereld van kankerpatiënten stort letterlijk in wanneer ze horen dat ze een chemo-therapie moeten ondergaan. Als deze mensen geholpen kunnen worden op een alternatieve manier zou dat een heel ander gevoel geven. De haren vallen niet uit, ze voelen zich niet constant uitgeput ... . Ik ben er zeker van dat dit bericht veel hoop uitgestuurd heeft naar de wereld en ik hoop dat de resultaten van de onderzoeken overeen zullen komen met de verwachtingen van de wetenschappers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.