|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Facebook in alle stilte niet langer gratis
Betalen voor elk bericht aan een niet-vriend
Vanaf nu moeten Britten betalen als ze via Facebook een bericht willen sturen naar iemand met wie ze niet bevriend zijn. Hoe populairder de persoon, hoe hoger het bedrag. Het project werd al getest in de VS en wordt nu uitgerold over verschillende landen. Sinds de laatste Facebook-update betalen gebruikers van de sociaalnetwerksite in Groot-Brittannië geld wanneer ze een bericht willen sturen naar iemand die niet tot hun vrienden behoort. Dat schrijft The Sunday Times . Er zijn verschillende prijzen: hoe meer vrienden iemand heeft, hoe duurder het is om hen een berichtje te sturen. Het gevolg is natuurlijk dat de grootste sterren de duurste prijzen op hun hoofd geplakt krijgen. Zo betaal je voor een berichtje aan auteur Salman Rushdie of rapper Snoop Dogg iets meer dan 10 pond, of zowat 12 euro. Experiment Om de gebruikers gerust te stellen dat Facebook voor de rest gratis blijft, blijft op het inlogscherm de banner ‘Het is gratis (en dat blijft het ook)' staan. Maar helemáál gratis is Facebook dus niet meer. Het bedrijf begon enkele maanden geleden met het proefproject in de Verenigde Staten. Oorspronkelijk onderzocht Facebook of mensen 1 dollar wilden betalen om een bericht in de inbox te krijgen van mensen die niet hun vriend zijn. Als je een Facebook-bericht stuurt naar zo iemand, belandt dat in de folder ‘overige', een vakje waarvan veel Facebookgebruikers niet eens weten dat het bestaat. Als mensen betaalden, belandde hun bericht alsnog in de gewone inbox. In een tweede stap begon de sociaalnetwerksite te experimenteren met verschillende prijzen: 1, 5 of 15 dollar, afhankelijk van hoeveel vrienden iemand had. De populairste mensen kostten liefst 100 dollar. Tot die groep behoorde ook Facebookbaas Mark Zuckerberg, een man met liefst 16 miljoen vrienden. Omdat die eigenlijk alle Facebookgebruikers uitnodigt hem een persoonlijk bericht te sturen, werd die hoogste prijs vlug afgeschaft. Betalen kan direct met een kredietkaart. Anti-spam ‘We hebben dit systeem ingevoerd om te voorkomen dat er te veel spam wordt verstuurd', zegt het bedrijf. ‘Maar soms wil je nu eenmaal een berichtje sturen naar iemand die je niet kent, en dan moet dat ook kunnen.' Critici zeggen dat het nog maar eens een manier is voor Facebook om geld te verdienen. Het testproject in Amerika was blijkbaar succesvol, want het werd nu – in alle stilte – uitgebreid naar Groot-Brittannië. Volgens de bedrijfsblog wordt het ook nog in een aantal andere landen uitgeprobeerd. Of en wanneer dat ook in België zal gebeuren, is nog niet geweten. DS, 08-04-2013 (Kaatje De Coninck) -------------------------------------------------- Hier verschiet ik niet van! Vorig jaar las ik een artikel in De Tijd over hoe Facebook geld verdient (http://www.tijd.be/dossier/facebook...155679-2876.art). De drie voornaamste inkomensbronnen genereert Facebook door advertenties te plaatsen, door als verkeersregelaar op te treden in het internetverkeer en door zijn applicaties. In 2011 haalde de website ongeveer 2,8 miljard euro omzet door deze drie factoren. Maar natuurlijk is het nooit genoeg voor zo'n multinational. Doordat iedereen stilaan verslaafd is aan Facebook, kunnen ze het zich veroorloven om voor 'verrichtingen' geld te gaan vragen. And here we go! Dit is de eerste stap die in enkele landen toegepast wordt, ik ben eens benieuwd waar dat gaat eindigen...
|
|||
|
|||
‘We hebben dit systeem ingevoerd om te voorkomen dat er te veel spam wordt verstuurd' Maar hun kassa wordt ondertussen wel gespekt, het is dus voor mij duidelijk wat hun echte beweegreden is. Ik vind dit een zeer achterbaks initiatief van Facebook, het is hier voor mij het deel 'in alle stilte' dat mij nog het meest tegen de borst stuit, het roept voor mij de vraag op wat Facebook nog allemaal van plan is achter de rug van de Facebookgebruikers om toch maar meer winst te maken .
|
|||
|
|||
Facebook wordt betalend
Ik ben hier absoluut geen voorstander van. Ik kan mij wel voorstellen dat er oplossingen gezocht worden tegen spam omdat dit toch een veel voorkomend probleem is. Om daarom facebookgebruikers te laten betalen voor hun verrichtingen op facebook…vind ik een beetje overdreven. Ik zou er misschien nog wel mee kunnen leven wanneer men bijvoorbeeld 0.50 euro, vaste prijs, zou vragen wanneer je een bericht stuurt naar iemand die je niet in jouw vriendenlijst hebt staan. Dit moet dan wel een vaste prijs zijn vind ik. Facebook krijgt volgens mij al geld genoeg van de adverteerders die steeds advertenties plaatsen op facebook. Waar je ook kijkt, je komt overal advertenties tegen.
|
|
|||
|
|||
Verschieten doe ik er al zeker niet van. Het moest er ooit van komen, de vraag was wanneer het zo ver zou zijn. Nu is het blijkbaar zo ver. Wel een zeer slimme zet van Facebook, eerst miljoenen gebruikers verzamelen. Op 4 oktober 2012 is de grens van 1 miljard zelf overschreven (voor diegene die zich hier niet veel bij kunnen voorstellen 1.000.000.000 of bijna 100 keer het aantal inwoners van België). Laat die allemaal 10 cent per berichtje betalen en je hebt op een dag al snel een bedrag van 500.000.000 euro bijeen. Ik zou ook graag op een dag een half miljard bijeen willen rapen. Alleen jammer dat je het van andere mensen moet aftroggelen. En zeker als je al zoveel geld hebt. (ongeveer 10 miljard euro). Al is dit al van alle generaties dat rijke mensen op de kap leven van de armere, niet dat wij in België te klagen hebben denk ik. Maar er zullen genoeg landen zijn waar ze blij zijn om nog gratis contact te hebben met elkaar.
|
|
|||
|
|||
betalen voor niet-vrienden
Eerlijk gezegd was ik toch verbaasd dat het nu al zover is gekomen. Wanneer je spam in je mailbox krijgt, kan je dat toch al snel identificeren. Je doet niet zomaar elk berichtje open en gaat vooral niet zonder nadenken iemand toevoegen aan je vriendenlijst. Misschien is dit toch nog steeds iets dat niet goed is doorgedrongen bij de Facebookgebruikers.
Als je dan toch zo graag een berichtje wil sturen naar je idool, kijk dan ook uit of het wel de echte is. Dit is nu een stom voorbeeld maar kijk maar naar Frank Deboosere. Hij heeft zogezegd ook een Facebookprofiel. De man zelf was er echter niet van op de hoogte. Je betaalt dus al snel voor de verkeerde persoon. Waarschijnlijk gaat Facebook het hier niet bij laten en meerdere zaken betalend maken. Maar zou dit tegelijk hun ondergang niet kunnen worden? |
|
|||
|
|||
Dit was wel te verwachten natuurlijk, niemand zou zich bezig houden met het oprichten van zo iets als daar niets mee te verdienen valt. Dat ze geld verdienen door reclame te maken daar is op zich niets mis mee. Ik vind het echter wel niet helemaal aanvaardbaar dat de oprichters de mensen gek maken om ze vervolgens wanneer ze 'verslaafd' zijn te laten betalen. Misschien is het wel tijd voor concurrentie, zodat de Facebook oprichters niet langer vrij spel hebben.
|
|||
|
|||
Concurrentie? Zoals Myspace, Noxa, Tumblr, Google +, Orkut, Netlog, Twitter, ..?
Concurrentie is er genoeg hoor. Facebook is gewoon zo ingeburgerd dat ik slechts een kleine daling van zijn gebruikers voorspel. Indien je per se een berichtje wilt sturen naar iemand die je niet kent, probeer je die persoon toe te voegen als 'vriend'. Indien hij/zij je vriendschapsverzoek niet aanvaardt, zou je berichtje hoogstwaarschijnlijk ook geen antwoord/resultaat gekregen hebben. Facebook mag dit zeker en vast doen vind ik persoonlijk. Van mij zullen ze geen cent krijgen in ieder geval. |
|
|||
|
|||
Wat is er tegenwoordig nog 100% gratis? Ik verschiet er eerder van dat het nu pas komt. Ik vind het niet erg dat dat deel van facebook betalend wordt, als je persé met iemand wil praten die niet in je vriendenlijst staat dan kan je die persoon toevoegen en vervolgens weer verwijderen. Niet echt een probleem lijkt mij.
En ja oké, 'op een dag een bedrag van 500.000.000 euro', maar ik kan me niet inbeelden welke kosten Facebook allemaal heeft. Al het personeel, materiaal etc. Niet alle facebookgebruikers gaan daar ook dagelijks gebruik van maken. Verder ga ik ook akkoord met M*thi. |