actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2017, 12:45
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Digitale tool moet artsen helpen intrafamiliaal geweld op te merken

Omdat Vlaamse huisartsen té weinig huiselijk en intrafamiliaal geweld opmerken, heeft artsenvereniging Domus Medica op vraag van Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) een digitale -zogenoemde e-learning- tool ontwikkeld. Die moet artsen bewust maken van de vaak verscholen kenmerken van dit geweld.

Wekelijks zitten er bij een huisarts gemiddeld wel twee patiënten in de wachtzaal die het slachtoffer zijn van huiselijk of intrafamiliaal geweld. Maar vaak komen ze niet mee naar buiten, het taboe regeert. En zo ziet een arts het probleem ook vaak niet.

Huisarts Linde Tilley ontwikkelde een digitale tool, samen met psychologe Hanne Creupelandt. De opleiding voor de tool duurt drie uur, maar is nodig , "omdat artsen het vaak niet zien", zegt Tilley: "Het gaat dan om psychische ziekten, klachten van angst en pijn, ontwikkelingsachterstand en gedragstoornissen bij kinderen."

"Dat is één ding, maar we moeten ook af van de handelingsverlegenheid van de arts. Zeg maar de angst om het probleem bespreekbaar te maken. Daarom leggen we met deze leermethode uit hoe artsen het thema op een niet-oordelende manier ter sprake kunnen brengen. Eerder oplossen dan veroordelen dus", zegtTilley nog.

"De tool baseert zich op drie casussen: één van partnergeweld, geweld naar kinderen toe én een casus van oudergeweld, zo bespreken we het hele veld van intrafamiliaal geweld", zegt Tilley nog. Het hele digitale leertraject is vanaf januari te raadplegen door de dokters die dat willen.

Bron: VRT Nieuws
Link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...weld-op-te-mer/
Datum: 26/12/2017
Mening:
Mij lijkt deze tool een meerwaarde te zijn. Als er één persoon partnergeweld aan het licht kan brengen en erop kan wijzen dat er iets moet veranderen, dan is het wel een huisarts. Ik denk dat de slachtoffers dit te lang willen verzwijgen waardoor het geweld alleen maar erger wordt. Moest ik een arts zijn dan zou ik deze tool onmiddellijk downloaden zodat het mij zou kunnen helpen met de gezondheid van mijn patiënt. Uiteraard kan deze tool niet al het partnergeweld oplossen, maar het is alvast een mooi begin. Als er bijvoorbeeld een patiënt maandelijks op bezoek komt om te zeggen dat ze tegen een deur gelopen is, dan denk ik dat je daar als arts iets over mag zeggen. Ik zie het als een soort van plicht om het geweld aan te kaarten en erover te praten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.